کد خبر: 20370
A

توافق نهایی ایران و گینه برای تولید و انتقال "بوکسیت" به ایران

توافق ایران و کشور افریقایی گینه برای تولید و انتقال "بوکسیت" به کشورمان، نهایی شد .

 

به گزارش پایگااه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از سفارت ایران در گینه ، با توجه به پیگیری های به عمل آمده از سوی وزارت امورخارجه و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت ، زمان بهره برداری استفاده از معادن بوکسیت گینه به مدت 25 سال در سال 1394 مجددا تمدید شد. در پی این اقدام، وزیر معدن گینه به همراه هیات بلندپایه ای در سال 1395 به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. طی ماه های اخیر نیز گزارش نهایی طرح توجیه فنی و اقتصادی بوکسیت گینه کوناکری از سوی هیات فنی به مقامات دو کشور ارائه شد.

در ادامه این رایزنی ها، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و هیاتی فنی از سوی این وزارت خانه ، ضمن شرکت درسمپوزیوم معدنی گینه جهت نهایی کردن موضوع پروژه به کوناکری عزیمت کرد و با  وزیر معادن گینه کوناکری،  رییس بندر کوناکری، مشاور معدنی رییس جمهور و همچنین نماینده وزیر دارایی گینه کوناکری ملاقات و گزارش نهایی طرح توجیه فنی و اقتصادی بوکسیت گینه کوناکری تایید و تصویب شد.

دو طرف همزمان با تایید گزارش فنی و اقتصادی طرح بهره برداری از معدن بوکسیت، شرایط همکاری برای کاهش هزینه ها،‌ نوع اجرا و تامین مالی پروژه را مشخص کردند.این گزارش توجیهی دربرگیرنده بررسی های انجام شده فنی و اقتصادی(Feasibility Study) طرح تولید و حمل بوکسیت از معدن گینه کوناکری به سواحل جنوبی ایران است که از سوی مشاورین خارجی انجام،‌ بررسی و نهایی شده است.مقامات دولت گینه در این جلسه با ابراز خرسندی از اقدامات ایمیدرو،‌ تاکید کردند که پیگیری های انجام شده در طول سال های گذشته سبب فعال و نهایی شدن گزارش فنی و اقتصادی شده است.

به گفته وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری، این اقدام گامی اساسی در بهره برداری از معدن فوق به شمار می آید.

شایان  ذکر است ذخیره بوکسیت این معدن به 300 میلیون تن می رسد و یکی از منابع تامین مواد اولیه برای دستیابی به اهداف توسعه صنعت آلومینیوم در ایران محسوب می شود.

در پایان جلسه مقامات دو طرف، ابتدا مقرر کردند دولت گینه با هدف پایین آوردن هزینه تولید،‌ عوارض و مالیات بهره برداری از معدن بوکسیت را کاهش داده و استخراج و بهره برداری از این معدن را به مناقصه بین المللی بگذارد. این درحالی است که منابع مالی این طرح از طریق بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه افریقا تامین خواهد شد.

با توجه به برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران و نیاز صنایع آلومینوم ،  پیش بینی می شود سالانه 4 میلیون تن بوکسیت از این معدن استخراج و برای تبدیل به پودر آلومینا به جنوب ایران منقل شود.

کرباسیان به همراه وحید کیانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه ایرانی، در سمپوزیومی که در کوناکری در روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه برگزار شد و سخنران افتتاحیه آن را پروفسور آلفا کنده - رییس جمهور گینه- برعهده داشت، به عنوان میهمان ویژه حضور یافتند.

پروژه بوکسیت آلومینیوم گینه مهمترین پروژه اقتصادی  جمهوری اسلامی ایران است که در آفریقا مورد توجه قرار گرفته و بنا به اطلاع مقامات رسمی، ارزش منابع آن بیش از هشت میلیارد دلار تخمین زده می شود.-ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر