کد خبر: 20409
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه۲۰ اردیبهشت ماه

روزنامه های امروز، تلاش کرده اند در آستانه مناظره سوم و آخر، مهمات آماده کنند و تا توانسته اند به تخریب رقیب پرداخته اند. اصلاح طلبان انتقادات شدیدی به طیف مقابل در رابطه با وعده ها انجام داده اند. مخالفان دولت نیز از اقدامات دولت در زمینه های مختلف نقادی کرده اند.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه۲۰ اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه های مخالف دولت عملکرد دولت را نقد کرده اند.

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «اتاق عملیات افراطیون چه خوابی برای روحانی دیده‌اند؟!» با اشاره به اینکه اتاق عملیات افراطیون یعنی همان‌هایی که در ظاهر همواره شعار دموکراسی سر می‌دهند، خواب های آشفته‌ای برای روحانی دیده‌اند که بازتولید فضای ملتهب پس از انتخابات سال های گذشته و شایعه‌سازی و بر هم زدن قواعد رقابت سیاسی از جمله آن موارد است. نوشت:« بر پایه گزارش‌های رسیده، بعد از انجام مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری، اعضای اتاق فکر دولت با حضور برخی از وزرا و مشاورین چون آقایان رحمانی فضلی، واعظی، علوی، نعمت زاده، ترکان و نوبخت تشکیل جلسه داده و روند و بازخورد مناظرات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند.

اعضای جلسه از روند کلی مناظرات اظهار نارضایتی کرده‌اند ولی برخی معتقد بوده‌اند اوضاع چندان نگران‌کننده هم به نظر نمی‌رسد و آرای آقای روحانی ریزش آنچنانی نداشته ضمن اینکه میزان رای آقای قالیباف هم ثابت بوده است.

حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات، با اشاره به تزلزل رای روحانی اظهار داشته: خارج از بحث مناظره، روندی که ما در نظر سنجی‌های خودمان داشتیم یک مقدار نگران‌کننده است.

در نظرسنجی‌ها آرای آقای روحانی تقریبا حول 32 تا 36 درصد و آقای قالیباف 15 درصد و حجت‌الاسلام رئیسی نیز 12 درصد بوده که بعد از ثبت نام آقای رئیسی در انتخابات، آرای او به سرعت رشد کرده است. با این اوصاف، اگر جریان مقابل دولت بخواهد به یک ائتلافی برسد موضوع نگران‌کننده خواهد شد لذا ما باید فکر اساسی کرده تا آرای خاکستری را به نفع آقای روحانی تحریک کنیم.

برنامه اتاق عملیات افراطیون

مدیر مسئول کیهان دیروز در مصاحبه‌ای گفت: «هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، این احتمال قوت بیشتری می‌گیرد که اعضاء اتاق عملیات پشت‌صحنه آقای روحانی، انتخابات را فقط یک بهانه می‌دانند و هدف نهائی آن‌ها بیرون از دایره انتخابات تعریف‌شده است. این نکته از اظهارات ساختار شکنانه آقای روحانی به‌وضوح قابل‌فهم است.»

تیم عملیات روانی اتاق فکر حامیان دولت که عمدتا از افراطیون تشکیل شده است به این نتیجه رسیدند که فعلا رای روحانی در کل کشور حداکثر 35درصد و در تهران حداکثر 39درصد است و این یعنی کار دولت یازدهم تمام است. طبیعی است که در چنین حالتی به دستورالعمل‌های جدیدی اندیشیده شود.

این دستورالعمل‌ها در برگیرنده مواردی از این دست بود: «از دختران جوان و بد پوشش برای جلب رای جوانان استفاده کنیم! موتور شایعه و دروغ را که در حال حاضر به عهده کانال... [یکی از کانال‌هایی که از خارج از کشور مدیریت می‌شود] گذاشته ایم به فضای عمومی کشور بکشانیم و این ممکن نیست مگر با اقداماتی مانند خودزنی و آتش زدن ستادهای خودی در تهران و شهرستانها.»»

 

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «دولت وعده‌های اشتغال و کارانه قالیباف را تأیید کرد!» نوشت: «روحانی و وزیر کارش در یک سرقت آشکار تبلیغاتی وعده اشتغال قالیباف را که دو هفته تمام آن را فریبکاری و دروغ می‌نامیدند، تأیید کردند و همان را دوباره وعده دادند! دولت در اقدامی دیگر سایت کارانه قالیباف را فیلتر کرد و خود سایت کارورزی به راه انداخت! پریروز روحانی گفت که سالی 955هزار شغل ایجاد می‌کند و تأکید کرد دلیل اینکه مثل قالیباف نگفته یک میلیون، آن است که این رقم دقیق و کارشناسی شده است. یک روز پس از او، وزیر کار مدعی شد که دولت مطابق برنامه سالی 970 هزار شغل ایجاد خواهد کرد! بدون آنکه توضیح دهد اگر رقم روحانی «دقیق و کارشناسی شده» است، چگونه او 15 هزار بیشتر از رقم روحانی وعده می‌دهد! اینها همه در حالی است که روحانی و جهانگیری و حتی عناصری از مجلس، در طول دو هفته گذشته وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل را که قالیباف مطرح کرده بود، مردم‌فریبی و غیرممکن و خیال‌پردازانه توصیف کردند.»

اصلاح طلبان بر اصولگرایان تاخته اند

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «تخریب هماهنگ» مدعی شد که رسانه‌های اصولگرا با زمینه تخریب دولت موجب پایین آوردن شأن و مقام رئیس جمهوری و مقامات اجرایی کشور می شوند و نوشت: «کمتر از دو هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، رسانه‌‎ها و فضای مجازی سایر موضوعات خبری را در حاشیه نگاه داشته و بخش عمده تیترهای‌شان را به انتخابات اختصاص داده‌اند. با وجود این‌که انتخابات شوراها به دلیل ثبت‌نام زودتر نامزدها، پیش از ریاست‌جمهوری روی خط خبری رفت، اما از وقتی که ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری آغاز شده تا به امروز عملا شوراها در سایه رفته‌اند و ممکن است تنها در آخرین روزهای مانده به انتخابات و پس از اعلام لیست‌ها به آفتاب بیایند. فضای رسانه‌ای، تبلیغاتی و انتخاباتی که ایران در این دوره از انتخابات تجربه می‌کند، تفاوت‌های آشکاری با دوره‌های پیشین دارد. در شهرهای بزرگ مانند تهران از بنرهای بزرگ و تبلیغات کاغذی و توزیع بروشور و سی‌دی بین مردم خبری نیست و همه توان و برنامه‌ریزی تبلیغاتی نامزدها بر فضای مجازی متمرکز شده است؛ مگر در شهرهای کوچکتر که همچنان استراتژی‌های تبلیغاتی سنتی جوابگو است.

برخی جناح‌ها که تا همین چند‌سال پیش گسترش شبکه‌های اجتماعی را عاملی برای نفوذ و ابراز تهاجم فرهنگی معرفی می‌کردند، حالا در همه این شبکه‌ها صفحات و کاربران فعال دارند و تبلیغات و برنامه‌های‌شان را از همین مجراست که به مخاطبان‌شان می‌رسانند. همان جریانی که سال‌ها مدافع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بود، حالا با حضور همه‌جانبه نیروهای انقلابی، این شبکه‌ها را فتح کرده‌ است، حتی در توئیتر که سابق بر این عمدتا کاربران نزدیک به جریان فکری اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در آن فعالیت و توئیت می‌کردند هم این‌روزها از حضور اصولگریان خالی نیست و اکثریت آنها به‌ویژه در چند ماه اخیر به عضویت توئیتر درآمده‌اند. نه‌تنها در توئیتر و تلگرام، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و به‌طورکلی فضای رسانه‌ای تحت وب حاضر هستند. از میانه دهه ٧٠ تا‌ سال ٨٨ فضای رسانه‌ای ایران عمدتا تحت‌تاثیر فعالیت رسانه‌ای روزنامه‌های تحول‌خواه و نزدیک به جریان فکری اصلاحات بود.»

آیدین سیار سریع در مطلب طنزی در قانون نوشت: «ما کلی فکر کردیم که چطور می‌توانیم یک مناظره بدتر از مناظره‌ای که تلویزیون راه انداخته بین کاندیداهای این دوره ریاست‌جمهوری برگزار کنیم که به مدل زیر رسیدیم. از هر کاندیدا نظرش را راجع به اتفاقات اخیر می‌پرسیم.

مجری: آقای میرسلیم! من یک خبر می‌خوانم. شما نظرتان را راجع به آن بفرمایید.

میرسلیم: بخوانید.

مجری: گیورگی مارگولاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان دستور آزادی سه زندانی ایرانی را که در زندان‌های این کشور به سر می‌بردند، صادر کرد.

 

میرسلیم: این سه زندانی لباس بر تن‌شان بوده است یا نبوده است؟

مجری: بوده است.

میرسلیم: خب به درد ما نمی‌خورد. سوال بعدی.

مجری: روز بهاری استاد شجریان به تفرج در باغ گذشت/ایرنا... آقای روحانی.

روحانی: بله. ملاحظه می‌کنید که در دولت یازدهم روزهای بهاری هنرمندان در باغ می‌گذرد در حالی که قبلا شب‌های بهاری هنرمندان در باغ می‌گذشت.

مجری: نزاع دسته‌جمعی در شهرستان کوهرنگ یک کشته داشت... آقای قالیباف.

قالیباف: بیکاری و فشار اقتصادی ناشی از عملکرد دولت این‌قدر به اعصاب شهروندان محترم و مظلوم فشار آورده که با هم نزاع دسته‌جمعی می‌کنند. چرا مردم باید همدیگر را کتک بزنند آن هم وقتی ما این همه دستفروش در کشور داریم؟ دولت اگه دولت بود از ظرفیت نزاع شهروندان در جهت اشتغال‌زایی استفاده می‌کرد.

مجری: ممنون... آقای رئیسی لطفا نظرتان را راجع به این تیتر بفرمایید، میرسلیم: وعده افزایش یارانه عوام فریبی است.

رئیسی: ما نفهمیدیم فاز آقای میرسلیم چیست. بنده پاسخی 
ندارم.

مجری: پنه لوپه کروز تولد اصغر فرهادی را تبریک گفت... آقای جهانگیری.

جهانگیری (کاغذی در می‌آورد): به نام خدا... مردم عزیز ایران... سلام... به هوش باشید و به گوش باشید که هنگام انتخاب فرا رسیده است. اکنون شما باید میان...

مجری: آقای جهانگیری!

جهانگیری: حال من از شما می‌پرسم. آن‌ها که 007 میلیارد دلار پول نفت را...

مجری: آقاااای جهاااانگیری!

جهانگیری: حال موقع انتخاب آگاهانه است...

مجری: میکروفون جهانگیری رو قطع کنید!

جهانگیری با میکروفون خاموش به خواندن متن ادامه می‌دهد.

مجری: و نظر آخر رو از آقای هاشمی‌طبا می‌گیرم... هاشمی‌طبا: لیست اموالم را اعلام نمی‌کنم!

هاشمی‌طبا: انصافا از من صادق‌تر دیدین تو این مناظره‌ها؟ دغدغه رای ندارم هر چی دلم می‌خواد میگم!

مجری: عالی هستید شما. ای کاش بقیه هم یاد بگیرن.

هاشمی‌طبا: حالا ایشالا هر کی شد دولت رو کوچیک کنه.

مجری: جان؟

هاشمی‌طبا: میگم دولت خیلی بزرگه، باید کوچیک بشه.

مجری: بله بله، ان‌شاءا... که همه چی خوب پیش بره. تا مناظره مزخرفی دیگر همه بینندگان رو به خدا می‌سپاریم. شاد باشید و دیگران را هم شاد کنید.»

 ادعای کیهان درباره خواب افراطیون برای روحانی/ روایت جهانگیری از علت نامزدی در انتخابات
 

اسحاق جهانگیری یکی از نامزدهای انتخابات و معاون اول رئیس جمهور در گفت و گو با روزنامه شرق با عنوان «پرونده‌‌ام را شخم زده‌اند» روایتی از علت نامزد شدن بیان کرده و گفته است: «این قضیه مختص به روز آخر نیست. قبل از عید نوروز گفت‌وگوهایی می‌شد که شما هم کاندیدا شوید و گروه اصلاح‌طلب در کنار آقای روحانی یک نامزد دیگر داشته باشند. به دلایل متعددی این استدلال وجود داشت که فرد دیگری هم باشد. من به طور طبیعی رد می‌کردم و می‌گفتم به دلیل اینکه کنار آقای دکتر روحانی هستم، مصلحت نیست کاندیدا شوم؛ اما این فشار از طرف دوستان اصلاح‌طلب و شخصیت‌های درجه یک اصلاح‌طلب وجود داشت تا اینکه بعد از عید خیلی جدی‌تر شد. بنده گفتم اگر دکتر روحانی هم با این ایده موافق باشند، در این مورد فکر خواهم کرد. بالاخره آقای دکتر روحانی هم با من صحبت کردند و گفتند دوستان با من صحبت کرده‌اند. دوستان دیگری هم از شورای اصلاح‌طلبان با ایشان صحبت کرده بودند. به آقای روحانی گفتم از نظر خودم، نامزدی من خیلی موضوعیت ندارد، ایشان گفتند فکر کن بعد با هم صحبت می‌کنیم. تا رسید به روز آخر ثبت‌نام که نمایندگان شورای‌عالی اصلاح‌طلبان با آقای روحانی صحبت کردند و ایشان هم با من صحبت کردند. من با دکتر روحانی قراری یک‌ساعته گذاشتیم. معلوم بود ایشان از صحبت‌های دوستان متقاعد شده بودند که آمدن من ضرورت دارد؛ ولی آنها ظاهرا یک فهرست پنج‌نفره مطرح کرده بودند که اگر جهانگیری قبول نکرد، یکی از اینها باشد. آقای روحانی هم گفته بود اگر قرار است کسی باشد، من با آقای جهانگیری موافقم. با ایشان که صحبت کردم، استدلال‌هایشان را گفتند و قرار شد من مجددا با آقای خاتمی صحبت کنم که منجر به تماس تلفنی نیم‌ساعته با ایشان شد. نیم ساعت به پایان زمان ثبت‌نام - به دلایل متعددی که ممکن است بخشی از آنها را نگویم - به این جمع‌بندی رسیدم که اگر ثبت‌نام نکنم و مشکلی پیش بیاید، همه کاسه‌کوزه‌ها بر سر من خواهد شکست.»

طرح از روزنامه شهروند
ادعای کیهان درباره خواب افراطیون برای روحانی/ روایت جهانگیری از علت نامزدی در انتخابات

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر