کد خبر: 20453
A

حمایت یک مرجع تقلید از دولت روحانی/ نامزدهایی که وعده بدون پشتوانه بدهند خیانت‌کنندگان به مردم هستند

یکی از مراجع تقلید با بیان این که جایگاه ریاست جمهوری، عرصه کارآموزی نیست، گفت: آن کاندیداهایی که آمارهای بدون مبنای قانونی و وعده‌های بدون پشتوانه عقلی ‌می‌دهند، خیانت‌کنندگان به مردم هستند.

حمایت یک مرجع تقلید از دولت روحانی/ نامزدهایی که وعده بدون پشتوانه بدهند خیانت‌کنندگان به مردم هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ آیت الله بیات زنجانی، در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران، با بیان این که مطابق نظر امام صادق(ع) دو نوع نگرش برای مواجهه با افراد داریم، اظهار داشت: یک نگرش می گوید که دین تحمیلی است و نگرش دیگر نیز می گوید که دین، تبلیغی، تفهیمی، ارشادی و عقلانی است.

او با بیان این که در مسائل سیاسی نیز دو دیدگاه فوق وجود دارد، گفت: در مسائل سیاسی یک نگرش این است که ما با اعمال زور می خواهیم حرفمان را به کرسی نشانده و حکومت با شمشیر کنیم، و نگرش دیگر این است که اگر مردم بخواهند حکومت می کنیم و اگر نخواهند حکومت نمی کنیم.

این مرجع تقلید افزود: ‌یک نگرش سیاسی این است که می خواهیم با زور عدالت را پیاده کنیم و نگرش دوم این است که برقراری عدالت در جامعه، نیازمند فهم، عقلانیت، درک و پذیرش افراد آن جامعه بوده و با زور ممکن نیست.

او با بیان این که تلاش همه افرادی که در تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشتند این بود که دیگر به مردم اجحاف نشده و به آنان زور گفته نشود، گفت: ما می گفتیم که مردم باید آزاد باشند، تفکرات آزاد داشته باشند و آزادانه فکر کنند؛ جوانان جرأت حرف زدن داشته باشند، نه اینکه برای حرف زدن تحت تعقیب قرار گرفته و مشکل دار شوند؛ بنای ما بر این بود و تمام حرف ما هم همین بوده و هست.

آیت الله بیات زنجانی گفت: پیامبر(ص) در هنگامی که بین مردم بودند، طوری رفتار می کردند که اگر شخص غریبه ای بر آنان وارد می شد، نمی توانست پیامبر(ص) را با نگاه بشناسد و فرقی بین پیامبر(ص) با مردم عادی در ظاهر نبود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از ابتدا با انجمن‌های اسلامی دانشگاه ها مرتبط بودم، و از این رو می گویم که اگر این انجمن ها نبودند ما دانشگاه های زنده و پویا نداشتیم، گفت: خدمات این جریان بر کسی پوشیده نیست، اما با کمال تأسف ظرف همین سال های نه چندان دور، سیر و روند به این سمت و سو رفته بود که این مجامع و جریانات همه در محدودیت قرار گرفتند؛ و وضعیت به شکلی درآمده بود که ما کم کم داشتیم جمهوریت را هم از دست می دادیم و می رفتیم سراغ حکومت اسلامی؛ حتی در برهه ای از زمان این حرف ها هم مطرح شد که حاکم و حکومتش از طرف خدا آمده و مردم هیچ نقشی در آن ندارند.

این مرجع تقلید افزود: تفکر مطرح شده در بخشی از فضای سیاسی ایران، در حالی مطرح بود که حتی پیامبر(ص) وقتی به مدینه تشریف آورند، با حمایت مردم، شرایط برای تشکیل حکومت ایشان مهیا می شود؛ یعنی حتی در مورد حکومت پیامبر(ص) هم مردم می خواستند و شد؛ این موضوع درسی برای همه ماست که پیامبر(ص) که نبوتش یک امر الهی است اما حکومت را به عنوان یک امر بشری می دید که مردم باید بخواهند.

آیت الله بیات زنجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: باید دقت کنیم و ببینیم که در میان این آقایان کاندیداها، کدامیک هم مسئله انتخاب شدن و هم مسئله انتخاب کردن را تکلیف و وظیفه می دانند و کدامیک از آن ها این دو موضوع را حق مردم؟ این مسئله یک اختلاف نظر جدی و یک بحث نظری است که آیا مردم حق این را دارند که انتخاب شوند و خود را در معرض رأی قرار دهند یا اینکه انتخاب شدن، یک سمت و جایگاه است که از سوی برخی افراد دیگر به آن ها اعطا می شود.

او با بیان این که به مردم عزیزمان توصیه می کنم دنبال کسانی باشید که به مردم اعتقاد دارند و نه کسانی که می خواهند فقط از مردم سوءاستفاده کنند، تأکید کرد: ما دنبال حاکمیت قانون هستیم و اگر کسی به قانون و قانون مداری ایمان دارد، باید او را انتخاب کنیم.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر کسی بخواهد از قانون عبور کند و فرا قانون باشد، دیگر دلیلی برای انتخاب او نداریم، خاطرنشان کرد: در تفکر امام صادق(ع)، مردم تصمیم گیرنده و امین خداوند هستند.

او با بیان این که اگرچه در طول این چند سال گذشته هیچ یک از دولتمردان با بنده ارتباط نداشته، اما احساس تکلیف دارم که از این دولت حمایت کرده و برخی حقایق را در مورد آن بگویم، تصریح کرد: در شرایط فعلی، یک آرامش نسبی در کشور ایجاد شده و از این رو کسانی که به دنبال تغییر این دولت هستند، تنها هدف شان بازگشت به وضعیت دولت قبل است که در آن ایام همواره شاهد بی قانونی های فراوان بودیم.

آیت الله بیات زنجانی با بیان این که آن کاندیداهایی که آمارهای بدون مبنای قانونی و وعده‌های بدون پشتوانه عقلی می‌دهند، خیانت کنندگان به مردم هستند، گفت: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدانند که این فرصت فعلی، یک امانتی است که در اختیارشان قرار گرفته تا با مردم صحبت کرده و خود را عرضه کنند و البته در این امانت، نباید خیانت شود.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود با تصریح بر این مطلب که جایگاه ریاست جمهوری، عرصه کارآموزی نیست، گفت: انصاف اقتضا می‌کند تا در کنار بیان نقاط ضعف، موفقیت‌ها را هم ببینیم و تلاش کنیم تا اهداف والایی که برای انقلاب اسلامی تعریف شده، محقق شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر