کد خبر: 20464
A

از پاسخ به اتهام واردات چی تا پیشنهاد معاوضه اموال

ادعای یکی از نامزدهای ریاست جمهوری و ستاد انتخاباتی وی مبنی بر «کاسبکار» و «واردات چی» بودن مسوولان دولتی، واکنش برخی وزیران را در پی داشت. همچنین معاوضه اموال، پاسخی است که مسوولان به پیشنهاد اعلام اموال از سوی یک نامزد ارایه کرده اند.

از پاسخ به اتهام واردات چی تا پیشنهاد معاوضه اموال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، پخش برنامه های تلویزیونی و برگزاری مناظره ها، سفرهای انتخاباتی، نطق های تبلیغاتی و ... فرصت مناسبی را پیش روی نامزدها قرار داده که به معرفی اهداف و برنامه های خود بپردازند. برخی نامزدها اما از این فرصت نه برای معرفی برنامه ها، که برای حمله به رقیبان خود استفاده می کنند و با طرح اتهامات اثبات نشده به مسوولان دولت مستقر، سعی در جلب برخی آرا به شکلی سلبی دارند.

مسوولان دولت اما در برابر این اتهامات با استدلال هایی جدی و اثرگذار، در صدد پاسخگویی هستند. بخشی از تازه ترین خبرهای انتخاباتی به این مهم اختصاص دارد. این گزارش تازه ترین تحولات حوزه انتخاباتی در روزهای گذشته را بررسی کرده است.

**پاسخ وزرای کابینه یازدهم به ادعای یکی از نامزدها

یکی از نامزدها ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود وزیران دولت را کاسبکار خوانده است. همچنین برخی اعضای ستاد انتخاباتی این نامزد، دولتمردان را واردات چی خوانده اند. در روزهای گذشته چند تن از وزیران دولت به این اظهارات پاسخ داده اند.

«محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی دیروز در نخستین همایش ملی جهاد کشاورزی گفت: برخی می‌گویند که واردات از صادرات پیشی گرفته است اما باید آمار گمرک را نگاه کنند و آن را با گذشته مقایسه کنند. من بنا نداشتم در مورد گذشته صحبت کنم و هر کسی هم که در جلسات مختلف در مورد گذشته صحبت می کرد می گفتم که ما باید کار خودمان را انجام دهیم. اما در حال حاضر می‌بینیم برخی که با واردات کشور را با مشکل مواجه کردند و این بلا را سر ایران آوردند، امروز مدعی شده اند و این ها همان کسانی هستند که در دولت گذشته مسوولیت داشتند و امروز در ستادهای برخی آقایان خزیده اند. سال 1392 تراز تجاری کشاورزی و صنایع غذایی ایران منفی 8.1 میلیارد دلار بود و در پایان سال گذشته به منفی 3.09 رسیده است که نشان دهنده بهبود بیش از پنج میلیارد دلاری آن است که یا جایگزین واردات شده یا به صادرات افزوده شده است، اما باز هم ما را «واردات چی» خطاب می کنند.

«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت هم دیروز این نامزد انتخاباتی را به معاوضه اموال خانوادگی دعوت کرد. زنگنه در واکنش به اظهارات این نامزد مبنی بر اینکه وزرای دولت یازدهم ساده‌زیست نیستند و کاسبند، گفت: من نزدیک به 25 سال سابقه وزارت دارم و از این مدت حدود 12 سال وزیر نفت بوده‌ام، یعنی در وزارتخانه‌ای کار می‌کنم که پردرآمدترین وزارتخانه کشور است و بیشترین گردش مالی را دارد و اگر قرار باشد من کاسب باشم، باید الان بیشترین درآمد و اموال را داشته باشم.

به گفته زنگنه، پیشنهاد من این است که اموالمان را باهم معاوضه کنیم! یعنی هر چه من و خانواده داریم به اسم ایشان بزنیم و هرچه ایشان و خانواده شان دارند به اسم من بکنند؛ این کار بسیار ساده است و اگر ایشان آماده اند در اولین فرصت می‌توانیم به محضر برویم و این کار را انجام دهیم و من برای این کار آماده ام.

امروز هم «سیدعباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی اش نامزد مورد نظر را به این چالش دعوت کرد.

**فعالیت های اقتصادی شهرداری تهران از نگاه مسوولان

انتقاد تند یکی از نامزدهای ریاست جمهوری از مدیریت و عملکرد بانک ها، واکنش رییس کل بانک مرکزی را برانگیخت. دیروز «ولی‌الله سیف» رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری خود به این اظهارات پاسخ داد.

به گفته سیف، در حال حاضر شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها دارد. یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

کلیه پروژه‌هایی که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن را در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تامین شد پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

در بانک شهر به عنوان مجموعه زیر نظر شهرداری تهران ‌تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد آن بوده‌ایم که شهرداری برای انجام عملیات خود این بانک را مجبور به انجام اموری می‌کند که برخلاف چارچوب نظام بانکی است.

یکی از روزنامه های اصلاح طلب در این باره نوشت: یک جمله رییس کل بانک مرکزی کافی بود که نشان دهد شهرداری با بدهی شش هزار میلیارد تومانی‌اش به بانک‌ها، آن سوی مرز 96 درصدی‌ها ایستاده است. شهرداری تهران که رییسش این روزها داعیه ریاست بر دولت را دارد در حالی توانسته تسهیلات کلان از بانک‌ها بگیرد که شهردار تهران بانک‌ها را در مناظره خود متهم به زد و بند کرده است. دقیق‌تر که نگاه کنیم بانکی را می‌بینیم که متعلق به شهرداری است و آن طور که ولی‌الله سیف می‌گوید تخلفات در این بانک نیز قابل مشاهده است.

به دنبال این اظهارات، ستاد انتخاباتی این نامزد واکنش نشان داد. در بیانیه ستاد انتخاباتی او می خوانیم: امروز رییس بانک مرکزی در حالی که لباسی به رنگ انتخاباتی آقای روحانی بر تن داشت از تریبون بانک مرکزی و از درون ساختمان مهمترین نهاد دولتی- بانکی کشور، هجمه‌هایی را نسبت به آقای محمدباقر قالیباف ابراز داشت. لذا ما از مسئولین وزارت کشور می‌خواهیم که با ورود به این قبیل مسائل جلو سوءاستفاده‌های انتخاباتی مسئولین دولتی را از جایگاه های حقوقی شان بگیرد.

این در حالی است که «احمد حکیمی پور» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد شهرداری برای اجرای پروژه های بزرگ مقیاس به شیوه تهاتر و قربانی کردن زمین های مرغوب پایتخت روی آورده است.

به گفته حکیمی پور، در موضوع ساخت پل صدر نیز همین رویه اعمال شد و متاسفانه زمین های مرغوب و ارزشمند منطقه عباس آباد که به نوعی پشتوانه شهری حساب می شوند برای جبران هزینه های ساخت این پروژه از سوی شهرداری مورد تهاتر قرار گرفتند. هیچ گزارش مستند، روشن و شفافی در مورد هزینه های مالی پروژه پل صدر از طریق شهرداری در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار نگرفته است.

**ابهام در حمایت اعضای جامعه مدرسین از رئیسی

چندی پیش خبر حمایت «جامعه مدرسین حوزه عملیه قم» از «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات 96 رسانه ای شد. دیروز اما تعدادی از علمای حوزه علمیه و از اعضای جامعه مدرسین حمایت خود از رئیسی را تکذیب کردند. 

به نوشته یکی از روزنامه های اصلاح طلب، هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شد که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده است. این خبر از همان ابتدا مورد پرسش افراد قرار گرفت. کسانی که از نزدیک مشی جامعه مدرسین و نظر عموم اعضای آن را می‌شناختند، از این اطلاعیه متعجب بودند. به گفته یک منبع آگاه، در جلسه‌ای که در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، از 51 عضو جامعه مدرسین، 26 نفر حضور داشتند که 21 نفر به حمایت از حجت‌الاسلام رئیسی رای دادند.

این روزها اما حامیان این نامزد انتخاباتی در فضای مجازی فهرستی از اعضای جامعه مدرسین به عنوان حامیان حجت الاسلام رئیسی را منتشر می سازند درحالی که بسیاری از علمای معتبر و با سابقه جامعه مدرسین در این جلسه حضور نداشته و خبرها حاکی از نارضایتی آنان از این وضعیت است.

به نوشته این روزنامه، آیت الله العظمی «عبدالله جوادی آملی»، آیت الله «علی اکبر مسعودی خمینی»، آیت الله «ابراهیم امینی»، آیت‌الله «محمدعلی فیض گیلانی (لاهیجی)» حمایت از حجت الاسلام رئیسی را تکذیب کرده‌اند.

**رونمایی از لیست بیست و یک نفره اصلاح طلبان شورای شهر

لیست انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران شامگاه دیروز بعد از چند روز به تاخیر منتشر شد. قرار نگرفتن نام برخی چهره های شاخص اصلاح طلب و اعضای کنونی شورای شهر در این لیست، بحث و نظرهای بسیاری را برانگیخت.

یکی از روزنامه های اصلاح طلب در این خصوص نوشت: از ساعات اولیه اعلام این لیست، حضور نداشتن برخی چهره‌ها در لیست نهایی اصلاح‌طلبان نیز مورد انتقاد و اعتراض عده‌ای از حامیان اصلاحات قرار گرفت. این در حالی است که به نظر می‌رسد روشن شدن پیش‌شرط‌ها، ملاک‌ها و معیارهای انتخاب چهره‌ها و همچنین سازوکار انتخاب آن‌ها بتواند تا حدی به انتقادها پاسخ دهد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در وهله اول تلاش کرد که به عنوان پیش شرط بررسی کاندیداها برای حضور در لیست، دو نکته را مد نظر قرار دهد. 

در ادامه می خوانیم: امضای میثاق‌نامه و نیز اعلام تمایل شخص کاندیدا و ارسال رزومه به دبیرخانه این شورا اولین شرط‌ های بررسی کاندیداها برای حضور در لیست بود. این در حالی است که برخی چهره‌هایی که نبودشان در لیست نهایی مورد انتقاد قرار گرفته است، یا اساسا اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شوند، یا علی‌رغم گرایش رفتاری و عملی اصلاح‌طلبی حاضر به امضای میثاق‌نامه نشده‌اند و یا اصلا رزومه خود را برای بررسی در اختیار شورا نگذاشته‌اند. به دنبال این روند، تقسیم‌بندی کرسی‌های شورای شهر به طور تخصصی نیز مطرح شد و شورای عالی تلاش کرده که با توجه به سهمیه‌بندی‌های گوناگونی – مثل سهمیه ویژه برای جوانان، بانوان و تخصص‌های مختلف – که مدنظر بوده است، کاندیداها را غربال کند. در نهایت 42 کاندیدا به جلسه دیروز شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معرفی شده‌اند که لیست 21 نفره حاصل آن است. به نظر می‌رسد هدف شورا از این سازوکار، در کنار وجود نمایندگانی از گروه‌ها و تخصص‌های مختلف در لیست خود، جلوگیری از ورود چهره‌هایی است که ممکن است تجربه حضور افرادی چون الهه راستگو و تغییر موضع بعد از ورود به شورا را تکرار کنند.

** تعیین تکلیف نامزد یا نامزدهای نهایی جمنا

تشکل جمعی اصولگرایان که از ابتدا برای تسهیل روند دستیابی به اجماع میان طیف های مختلف اصولگرایی و معرفی نامزد واحد انتخاباتی ایجاد شده بود، دو نفر از نامزدهای خود را به انتخابات گسیل داشت و تعیین نامزد نهایی را به چند روز مانده به انتخابات موکول کرد. این روزها و تنها چند روز مانده به انتخابات اظهار نظر تازه سران جمنا، هنوز تصویر روشنی از مصداق های انتخاباتی آن ارایه نمی دهد. هنوز هم مشخص نیست جمنا با یک نامزد به آوردگاه انتخابات وارد می شود یا دو نامزد.

«مرضیه وحیددستجردی» سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) دیروز در اجتماع بانوان انقلابی و گردهمایی آینده روشن در کرج گفت: پس از مناظره سوم و کسب نظرسنجی از مراکز معتبر اگر به این نتیجه برسیم که یکی از کاندیداهای مورد نظر جبهه دارای آرایی بالای 50 درصد است، حتما به کاندیدای واحد خواهیم رسید.

به گفته او، در صورتی که طبق نظرسنجی ها کاندیداهای مورد نظر جمنا دارای آرای بالا باشند و مشخص شود که این دو با اقبال عمومی مواجه هستند، هر دو در انتخابات شرکت می کنند تا انتخابات به دور دوم برسد.

**اصرار قالیباف به باقی ماندن در صحنه رقابت ها

«محمدباقر قالیباف» شهردار تهران و یکی از نامزدهای مورد حمایت جمنا در انتخابات ریاست جمهوری باز هم تاکید کرده که از رقابت های انتخاباتی کنار نخواهد رفت.

یکی از روزنامه های اصولگرا در این باره نوشت: «بشنوید ولی باور نکنید». این واکنش محمدباقر قالیباف به خبر کناره‌گیری‌اش از رقابت‌های انتخاباتی است. واکنشی که البته با توجه به اظهارات سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب به نظر نمی‌آید خیلی پایدار باشد و شاید تا چند روز دیگر صحت این موضوع تایید شود، در برابر پیش‌‌بینی‌ای بود که از سوی یکی از چهره‌های اصولگرا مطرح شده بود. هرچند جمنا شرط محبوبیت 50 درصدی را برای رسیدن به ائتلاف تعیین کرده است که تقریبا تحقق آن امکانپذیر نیست، اما به نظر می‌آید اصل هدف آنها رسیدن به ائتلاف باشد. ائتلافی که با توجه به گرایش جمنا به رییسی به نظر می‌آید باید قالیباف را منصرف از ادامه رقابت‌ها کند، اصلا به مذاق او خوش نیامد. او صراحتا اعلام کرد که «من نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نشدم که کناره‌گیری کنم و با قدرت آمده‌ام که بر دولت چهار درصدی مهر پایان بزنم.»

**واکنش ظریف به تخریب انتخاباتی برجام

در جریان دومین مناظره انتخاباتی، برخی نامزدهای ریاست جمهوری به برجام نقدهایی جدی وارد کردند که واکنش وزیر امور خارجه را هم برانگیخت.

«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه در همایش جامعه جراحان ایران از مواضع تند برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علیه برجام در خلال رقابت‌ها انتقاد کرد. به گفته ظریف، زمانی که دنیا در برابر بزرگی مردم سرتعظیم فرود آورده و با عزت مردم ایران را خطاب قرار داده و رئیس جمهوری جدید امریکا اعلام می‌کند که ما در توافق هسته‌ای با ایران نتوانستیم به هیچ یک از خواسته‌های خودمان برسیم و کشورهای منطقه اعلام می‌کنند به خاطر برجام نمی‌توانیم با ایران رقابت کنیم، نیاییم در تبلیغات کوته نظرانه سیاسی خود برای برخی منافعی که چند روزی بیشتر دوام نخواهد داشت عزت مردم را زیر سؤال ببریم. -ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر