کد خبر: 20596
A

دولت تدبیر و امید ایران‌هراسی را به ایران دوستی تبدیل کرد

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: ایران هراسی با تلاش و همت دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر جای خود را به ایران دوستی در سطح جهانی و بین‌المللی داده است.

به گزراش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،دولت روحانی بدنبال سیاست خارجی ناکارآمد هشت سال قبل به ویژه در دولت دهم با یک چالش جدی روبه‌رو بود تا بتواند هم در عرصه داخلی و هم خارجی تغییرات و تحولات اساسی را رقم بزند.

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید سیاست تعامل با کشورهای مختلف را براساس ساختار بین‌المللی و نقش تأثیرگذار آنها دنبال کرد و اعتمادسازی و همکاری متقابل در سایه احترام شایسته در روابط با کشورها رقم خورد تا ایران به مرور زمان جایگاه از دست رفته خود را در عرصه بین المللی باز یابد.

وی نمود شاخص این تغییر و تحول را در سایه برجام به عنوان یک دستاورد مثبت در سامان‌ دادن به شرایط بد اقتصادی یادآور شد و گفت: برجام دستاورد های خوبی را به همراه داشت هر چند که منتقدان تمامیت‌خواه موافق برجام نیستند و همواره به روند آن خرده می‌گیرند.

سلیمانی با بیان اینکه برجام بیشتر از ضرر و زیان برای این کشور سود و منفعت به همراه داشته است، افزود: برجام در گام اول ایران را از افتادن در ورطه هولناک نجات داد چون شرایط با ادامه تحریم‌ها و سیاست ناکارآمد دولت گذشته که نرخ بیکاری به 15 درصد و تورم به 45 درصد رسیده بود سخت و دشوار به نظر می‌رسید.

وی اضافه کرد: ایران حتی در صادرات و فروش نفت و دریافت مبالغ ناشی از این معامله دچار مشکلات عدیده‌ای بود به طوریکه نرخ رشد اقتصادی کشور به منفی پنج درصد رسیده بود و ادامه تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه ایران مشکلات زیاد دیگری را نیز به همراه داشت که برجام سبب شد از این معضلات نجات پیدا کنیم.

سلیمانی بیان کرد: هر چند مشکلات متعدد کشور در این فرصت محدود چهار سال حل‌شدنی نیست ولی به نظر می‌رسد ما به ریل منطق و عقلانیت برگشته‌ایم و باید از تمام ظرفیت‌های مدیریتی استفاده کنیم تا مشکلات برطرف شود.

وی اظهار کرد: بنده معتقدم در حال حاضر عاقلانه‌ترین و زیرک‌ترین دولت‌ها هم نمی‌توانند در این کشور به پای دولت اصلاحات به عنوان دوران طلایی ایران برسند که ما در بهترین شرایط داخلی و خارجی با نرخ رشد 6درصد قرار داشتیم و نرخ بیکاری و تورم نیز بسیار کمتر بود.

سلیمانی افزود: در دولت روحانی نیز اقدامات خوبی برای افزایش اعتبار پول ایرانی که به ورطه سقوط افتاده بود، انجام شد تا در سایه برجام بسیاری از مشکلات بین‌المللی و گرفتاری‌های این کشور که ناشی از بی‌تدبیری‌های گذشته بود یکی پس از دیگری برطرف شود هر چند که معتقدیم همه چیز در سایه برجام حل‌شدنی نیست بلکه باید به سایر حوزه‌ها نیز توجهی جدی‌تر داشته باشیم.

وی گفت: سیاست تعاملی دولت روحانی در تقویت تعامل و ارتباط با کشورهای اروپایی نیز در این چهار سال نتایج خوبی را به همراه داشته است به طوریکه شاهد حضور هیأت‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان هستیم و امیدوارم فضایی فراهم شود بتوانیم در چهار سال پیش رو از نتایج این رایزنی‌ها در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال بیشتر استفاده کنیم.

وی افزود: در دنیای رو به پیشرفت و در هم پیچیده امروز وابستگی کشورها به همدیگر و تعامل آنها در عرصه‌های مختلف به سود و نفع هر دو طرف است و ضروری است در عین حال که عنان اختیار کشور را نباید به خارجی‌ها داد در یک فرآیند عقلانی به فکر تعامل و همراهی با جوامع جهانی بود.

سلیمانی تداوم سیاست دولت روحانی را به نفع کشور و مردم در به نتیجه رسیدن کارها و اقدامات مفید و سازنده توصیف کرد و ادامه داد: هر چقدر روابط با کشورهای خارجی به ویژه اروپایی ارتقا یابد به نفع توسعه همه‌جانبه کشور است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم و نگاه خارجی‌ها به ایران نیز تغییر پیدا کرده است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان اضافه کرد: اکنون ما از نگاه ماجراجویانه گذشته که به ضرر منافع ملی بود، فاصله گرفتیم و حتی عده‌ای که تلاش می‌کردند با نام ایران، اسلام هراسی به راه اندازند امروز از دین الهی و ارزشی اسلام در مسیر عزتمندی بیشتر جامعه اسلامی استقبال می‌کنند.

افشار سلیمانی در اواخر دهه 70 برای مدتی کاردار و معاون سفارت ایران در آذربایجان و اوکراین بود. وی برای چند سال نیز در اوایل دهه 80 سفیر ایران در باکو بود.-ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر