کد خبر: 20622
A

فلاحت‌پیشه: آرای خاکستری، برنده انتخابات رامشخص می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به تاثیر مناظره‌ها و عملکرد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بر امنیت ملی هشدار داد.

فلاحت‌پیشه: آرای خاکستری، برنده انتخابات رامشخص می‌کند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در تحلیل رقابت‌های انتخاباتی دور دوازدهم ریاست‌جمهوری در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: ما باید بپذیریم که انتخابات مربوط به نظام است و می‌تواند مولفه‌های امنیت ملی را افزایش یا کاهش دهد. اکنون انتخابات به سمت دوقطبی اصولگرایی و اصلاح طلبی پیش می‌رود. این دو قطبی می‌تواند رقابتی یا چالشی باشد اگر رقابتی شود به سود و اگر چالشی شود، به ضرر نظام است.

وی گفت: از منظر من دو حرکت انحرافی می‌تواند رقابت را چالشی و منافع امنیت ملی را تضعیف کند؛ یکی به جناح اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مربوط می‌شود و زمانی است که دولتی‌ها وعده‌هایی را مطرح کنند که خارج از ظرفیت‌های قانونی کشور است و زمانی که نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند نارضایتی ایجاد می‌شود. نوع این نارضایتی، سیاسی است.

به گفته وی، در طرف مقابل نیز وعده‌هایی مطرح می‌شود که با ظرفیت‌های بودجه‌ای و مالی کشور همخوانی ندارد و شاید حتی امکان تحقق ۲۰درصد از این وعده‌ها هم وجود نداشته باشد. اگر این وعده‌ها تحقق پیدا نکند، نارضایتی اجتماعی به وجود می‌آید و این نیز ضربه به منافع ملی کشور است.

فلاحت‎پیشه اظهار کرد: مردم در زمان رای دادن باید دقت کنند که آیا وعده‌های مطرح شده در چهارچوب ظرفیت‌های موجود امکان تحقق دارند یا خیر و با توجه به پاسخ این سوال تصمیم بگیرند که به کسی رای دهند یا ندهند.

او با تاکید بر اینکه اجرایی نشدن این وعده‌ها هزینه‌ای است که بر دوش نظام خواهد بود، اظهار کرد: بعد از ۳۸ سال مردم به این حد از پختگی رسیده اند و می‌دانند که انتخابات رقابتی است بین کارنامه دولت مستقر و برنامه طرف مقابل. اگر طرف مستقر بتواند ارائه خوبی از کارنامه خود داشته باشد رأی می اورد و اگر طرف مقابل تنها به نقد بسنده نکند و برنامه بدهد موفق خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کسی رای می آورد که در مناظره سوم برنامه ارائه دهد، اظهار کرد: در شرایط کنونی نظرسنجی‌هایی انجام شده و بر اساس آن مجموع آرای آقایان روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا با مجموع آرای آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم نزدیک است. اما نوع رای در نهایت متفاوت خواهد شد، به دو دلیل: اول اینکه حدود یک‌سوم مردم هنوز جزو آرای خاکستری هستند و حدود 60درصد از این یک‌سوم در انتخابات شرکت خواهند کرد. بنابراین آرای خاکستری تعیین‌کننده هستند. دوم اینکه هنوز رایی که در جریان اصولگرایی وجود دارد، رای انتقادی است و تا آخر نمی تواند ادامه پیدا کند، مگر اینکه اصولگرایان در مناظره سوم برنامه بدهند. رایی که در جریان آقای روحانی وجود دارد، رای سیاسی است و افزایش پیدا نمی کند مگر اینکه در میان قشر خاکستری بتواند امید ایجاد کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب افزود: این امید باید شامل برنامه هایی باشد که بگوید دولت چگونه می تواند 80 میلیارد دلار قرارداد بسته شده فاینانس را به اشتغال تبدیل کند؟، چگونه می تواند پسابرجام را تامین کند؟، چگونه سالانه 150 هزار شغل ایجاد می کند؟ و...

فلاحت‎پیشه معتقد است: تاکنون دو طرف تلاش کرده‌اند طرف مقابل یا دولت قبل را تخریب کنند و اگر در مناظره سوم دو طرف باز هم سلبی پیش بروند، نه‌تنها آرای خاکستری را جلب نمی کنند بلکه منجر به یاس در میان آرای خاکستری می شوند. اما اگر برنامه بدهند هم امید ایجاد می کنند و هم فضای رقابت به جای چالشی شدن، رقابتی می شود.-خبر انلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر