کد خبر: 20706
A
باهنر مطرح کرد:

جمنا هنوز در ماندن یا کنار رفتن کاندیداها مردد است

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید که دولت یازدهم تورم ۴۴ درصد را به ۱۲ تا ۸ درصد رساند و ۳۰ واحد درصد از آن کم کرد اما این کار آثار جانبی داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدرضا باهنر عصر امروز (شنبه) در همایش کمیته احزاب و تشکل‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) اظهار کرد: درست است که دولت یازدهم تورم را کاهش داده اما این تصمیم از اول اشتباه بود که بخواهیم در شرایط رکود تورمی، تورم را تک‌رقمی کنیم.


وی ادامه داد: انسان به دارویی اعتماد می‌کند که حداکثر بهره‌وری در بهبود مرض و کمترین آثار جانبی را داشته باشد. می‌توان تورم را به صفر درصد هم رساند به شرطی که همه کشور را به بهشت زهرا تبدیل کنیم.

باهنر با بیان اینکه تاکنون از پاسخ‌هایی که از مسئولین دولت یازدهم شنیده قانع نشده است، افزود: اشکال اینجاست که دولتی‌ها از برخی مسائل به عنوان قدرت و توانمندی یاد می‌کند که این گونه نیست. نقدینگی کشور به رقمی رسیده که من حتی عددش را نمی‌توانم بگویم و باید بگویم نقدینگی کشور ۱۲۰۰ میلیون میلیارد تومان شده است. یعنی ظرف این ۴ سال نقدینگی دو ونیم برابر شده است. درست است که تورم کنترل شده است اما رکود ایجاد شده. نرخ رشد اقتصادی از منفی شش به مثبت یک درصد رسیده است که این را قبول داریم اما هشت رشدی که آقایان می‌گویند درست نیست چرا که هفت درصد از این رشد برای نفت است آن هم در حالیکه تولید نفت ما دو برابر شد و این امکان دیگر وجود ندارد. در سال ۹۵ رشد اقتصادی منهی نفت حدود ۰/۷ درصد بوده است.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم یادآور شد:‌ قبول داریم که در برجام فعالیت‌های صورت گرفت که آن هم با نظر نظام بود. اما دولت همه ظرفیت‌های دیپلماسی را در سبد برجام چید و به ظرفیت سایر کشورها توجهی نکرد. 

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه خاطر نشان کرد: ما روزانه به اندازه پنج میلیون بشکه نفت و گاز در داخل مصرف می‌کنیم. در ابتدای دولت یازدهم طرح مطالعه شده‌ای را برای وزیر نیرو و نفت فرستادم که طبق آن اگر شدت انرژی در تهران با فناوری های کاملا در اختیار افزایش دهیم با اصلاح ساختار ۲۵ تا ۳۰ درصد از انرژی را صرفه جویی می‌کنیم و به جای مصرف پنج میلیون بشکه نفت و گاز با همین رفاه و آلودگی کمتر سه میلیون مصرف خواهیم کرد و به همین نسبت بدون افزایش تولید نفت می‌توانیم آن دو میلیون صرفه جویی شده را صادر کنیم. وقتی به دولتی‌ها می‌گوییم چرا اشتغال راه نیافته می‌گویند درآمدها از یا از طریق نفت است یا مالیات ولی با همین روشی گفتم مقدار زیادی به درآمد نفتی اضافه می شد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم فقط می‌گوید نمی‌توان و نمی‌شود، تصریح کرد: این دولت خسته به نظر می رسد البته انسان‌های خوبی دارد ولی حال تصمیم گیری و دنبال کار دویدن را ندارند. ان‌شاء‌الله با تصمیم جمعه آینده یک تحول اساسی شکل بگیرد چرا که بحران‌های جدی از بحران اشتغال و آب تا بحران محیط زیست و شدت انرژی به سمت ما می‌آید.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در تحلیل رفتار انتخاباتی نامزدهای اصولگرا تاکید کرد:‌ در این دوره بین نامزدها و طرفدارانشان اختلافی وجود ندارد. ما تا به امروز همه چیز را دقیقا رصد کرده‌ایم. اگر هم کنار رفتن کاندیداها یا تا آخر ماندنشان به تاخیر افتاده تحت مدیریت بوده است. شاید شورای مرکزی جمنا ده روز قبل به این جمع بندی می‌رسید که فلانی نامزد نهایی است اما این کار را نکرد و قرار بر این شد که نامزدهای منتسب به جمنا حتی آقای میرسلیم از همه امکانات تخصصی و قدرت خود استفاده کنند و به کاسه آرای جبهه اضافه کنند.

باهنر اضافه کرد:‌ ما در روزهای آینده دو یا سه حالت برایمان قابل تصور است. اگر جمنا به این نتیجه برسد که فقط یک نفر بماند این مکانیزم فراهم است اما هنوز در مدیریت تردید وجود دارد که آیا کاندیداها کنار بروند یا نه. بر اساس نظرسنجی‌ها امروز مجموع آرای آقایان قالیباف و رئیسی از آرای آقایان روحانی و جهانگیری بالاتر است  و تا امروز انتخابات را دو مرحله‌ای می بینیم.

وی با بیان اینکه در یک صورت انتخابات یک مرحله‌ای می‌شود عنوان کرد: اگر اطمینان کنیم که اگر یک کاندیدای اصولگرا بماند رای آن دو نفری که کنار رفته اند به او می رسد و او را با بالای ۵۰ درصد می رساند این کار را خواهیم کرد. فرقی هم ندارد کدام کاندیدا باشد امیدوارم هر کس که باشد بتواند دولت دوازدهم را با صلابت اداره کند. شاید تا روز انتخابات این اتفاق نیفتد که دو نفر کنار بروند ولی در کل مردم این اطمینان را داشته باشند که اوضاع تحت مدیریت است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه بیان کرد:‌ اگر احساس کنیم ممکن است آقای روحانی در مرحله اول بالای ۵۰ درصد رای بیاورد که البته این امکان الان ضعیف است ولی منتفی نیست چرا که آرای منفی روحانی با آرای مثبت‌اش برابری می‌کند، فعلا جمع بندی این است که هر دو یا سه نفر کاندیدای اصولگرا باقی بمانند.

باهنر همچنین گفت:‌ البته در استان‌ها و شهرستان‌ها سفرهای آقای رئیسی خیلی شلوغ می‌شود و انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌دهد هر چند سفرهای آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مستقر شلوغ است. البته در بعضی جاها مدارس یا ادارات را تعطیل می‌کنند که نمی‌دانم می‌توان به این مسئله رسیدگی کرد یا نه. آقای روحانی می‌گوید ما می‌خواهیم افتتاح کنیم و شما از افتتاح ناراحت هستید با هواپیمای ریاست جمهوری می‌روند دو افتتاح انجام می‌دهند و شش جلسه انتخاباتی هم می‌گذارند.

باهنر در پایان اظهار کرد: بهتر است از بداخلاقی‌هایی که در مناظره‌ها دیدیم بگذریم ولی قلب علاقمندان به انقلاب جریحه دار شد. خوب بود به برخی کاندیداها دروغ سنج وصل می‌کردند تا ببینند کجا اشتباه می‌کنند و کجا اشتباهی عمدا می‌گویند. در این مناظره‌ها بعضی‌ها کاپ اخلاق را نبردند ولی آقای رئیسی در مجموع خودش را خوب کنترل کرد و با وجود هجمه‌ها پایش را از چارچوب اخلاق بیرون نگذاشت.-ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر