کد خبر: 20748
A
فرهاد تجری درباره مجازات متخلفان انتخاباتی گفت:

متناسب با نوع جرم نامزد، مجازات اعمال خواهد شد

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کل کشور گفت: جرایم فراوانی در عرصه انتخابات دارد. امیدواریم میزان تخلفات در این حوزه به حداقل برسد.

متناسب با نوع جرم نامزد، مجازات اعمال خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ فرهاد تجری در گفت‌وگو با روابط عمومی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی درباره نحوه گزارش تخلفات تبلیغاتی نامزدها گفت: هم دستگاه‌های گزارش‌دهنده و ناظر داریم مثل هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت و فرمانداری‌ها و هم سیستم‌ها و دستگاه‌هایی داریم که وظایف قانونی مستمر و دائم در خصوص تخلفات و جرایم دارند؛ مثل نیروی انتظامی و دستگاه قضایی که وظیفه و رسالت عمومی‌اش برخورد با تخلفات و جرائم و نقض قوانین است.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت ادامه داد: در صورتی که  جرم افراد احراز شود، هم حق خصوصی افراد است که شاکی شوند و هم دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و فرمانداری‌ها موظفند این تخلفات را به مراجع قضایی گزارش دهند و ضابطان دستگاه قضایی مکلفند این تخلفات را پیگیری کنند.

تجری افزود: با توجه به تجربیات انتخابات گذشته و با توجه به نیاز ضروری این دوره از انتخابات و با اعتقاد به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، دستگاه قضایی، دادستانی کل کشور و ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی را تشکیل دادند که با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط تشکیل شده است.

تجری با اشاره به فعالیت های این مرکز، ادامه داد: یک سری راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع جرم اتخاذ شده است تا بشود زمینه جرایم انتخاباتی را تا حدودی کاهش دهند. البته این اتفاق افتاده است و تا حدودی هم موفق بوده است.

این عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه مجری سیاست‌های کمیته پیشگری از وقوع جرم، دادستان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط قضایی هستند، افزود: این کمیته در استان‌ها در حد شهرستان و استان، مجری دارند که توفیقاتی در این حوزه رخ داده است.

او با اشاره به اینکه جرایم فراوانی زیادی در عرصه انتخابات دارد، ادامه داد: امیدواریم با وجود این کمیته پیشگیری، میزان تخلفات در این حوزه به حداقل برسد.

تجری همچنین در توضیح نحوه اعمال مجازات و شناسایی مجرمان نیز گفت: با اختیارات دادگاه و متناسب با نوع جرم، مجازات‌های مربوطه اعمال خواهد شد و با توجه به شخصیت متهم و میزان و شدت آثار بیرونی‌ای که جرایم دارند، اتخاذ تصمیم خواهد شد.

به گفته تجری میزان اثرگذاری جرم در تعیین مجازات بسیار موثر است: بعضی از جرایم شاید در محدوده اثرگذاری بسیار کوچکی باشد. از طرفی بعضی تخلفات هم آثار مهم و کلی دارند. در عرصه ریاست جمهوری به یک صورت و در عرصه شوراها هم به یک صورت. ممکن است گاهی تشویش اذهان و تخریب رقیب باشد. برای این تخلفات حتما اقدامات لازم و مجازات‌های مقتضی اعمال خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر