کد خبر: 20824
A

لیست‌های موازی؛ چالش اصلاح‌طلبان در انتخابات شورا

لیست امید موسوم به لیست تأیید شده شورایعالی اصلاح‌طلبان سرانجام به عنوان تنها لیست واحد اصلاح‌طلبان معرفی شد.

لیست‌های موازی؛ چالش اصلاح‌طلبان در انتخابات شورا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه ایران نوشت: پیش از این گمانه‌زنی‌ها برای تغییر لیست واحد اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران جدی‌تر به نظر می‌رسید، اما انتشار این لیست از سوی شورایعالی اصلاح‌طلبان و راه‌اندازی کمپینی برای انصراف اعضای خارج از لیست به نفع افراد منتخب، همه این گمانه زنی ها را خنثی کرد. بویژه آنکه بعد از اختلافات پیش آمده پس از انتشار لیست، انتشار پیامی از سوی رئیس اصلاحات مبنی بر «پرهیز از ارائه لیست‌های متعدد در انتخابات شوراها» در داغ شدن تنور انصراف‌ها تأثیر بسزایی داشت. تا پیش از این البته برخی حواشی ها، حکایت از تأیید نشدن لیست از سوی رئیس اصلاحات داشت، اما این خبر نشان می‌داد که او در دیداری که با اعضای شورایعالی سیاستگذاری داشته، تأکید کرده است که برای موفقیت در انتخابات، باید تصمیم شورایعالی را چه بپسندیم و چه نپسندیم، تأیید کنیم. علاوه بر این دو تن از چهره‌های شاخص اصلاحات که صلاحیتشان در انتخابات این دوره، پس از تأیید! رد شده بود هم پس از دیداری با پایه‌گذار دولت اصلاحات، رسماً در بیانیه‌ای حمایت خود را از لیست امید اعلام کردند. با وجود این، انتشار لیست‌های موازی با ترکیب برخی چهره‌های شاخص دیگر که از همان ابتدا اعتراض خود را نسبت به ترکیب ‌بندی لیست، رسانه‌ای کرده بودند، همچنان ادامه دارد. این لیست ها که البته با نام «امید اصلاحات 21+1»، «تدبیر و امید» و نام‌هایی مشابه در فضای مجازی منتشر می‌شود، هنوز به تأیید گروه یا حزب خاصی نرسیده و به نظر می‌رسد بیشتر با نظر شهروندان و حمایت اقشار، گروه‌ها، فعالان مدنی و احزاب اصلاح‌طلب بوده است.


به گزارش خبرنگار «ایران»، کمپین انصراف البته در زمانی که بازار ثبت‌نام داوطلبان شورای شهر گرم بود، هم در اوایل امسال به گوش رسید. در آن زمان، حجم بالای کاندیداها در عرصه رقابت ها، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را واداشت تا در نامه‌ای سرگشاده با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی «کمپین انصراف»، خواستار کناره‌گیری برخی از داوطلبان اصلاح‌طلب کاندیداتوری در انتخابات شوراهای شهر و روستا شوند.
البته ناگفته نماند که کمپین انصراف با توصیه برخی از بزرگان اصلاحات بوده است


الگوی رفتاری سال 94 اصلاح‌طلبان در مجلس، پیش روی انتخابات شوراها
حق شناس، عضو شورایعالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه کمپین انصراف به صورت کاملاً خودجوش راه‌اندازی شده و اتفاقاً مورد استقبال بسیاری از اعضا هم قرار گرفته است، به «ایران»می‌گوید: انصافاً باید به همه فعالان مدنی، سیاسی و همه چهره‌هایی که فرصت حضور استعدادهای جدید و توانمند را در لیست فراهم کردند، در حوزه‌های مختلف گفتمان ایجاد کرده و بسیاری از نشست‌ها و مجالس را برای بحث و تبادل نظر برای اداره بهتر شهر برگزار کردند، نمره قبولی داد.وی همچنین به پیروزی لیست امید در انتخابات سال 94 مجلس اشاره کرده و می‌گوید: روند مثبت انتخابات 94 یکی از اتفاقات شگرف سیاسی مردم تهران را در تاریخ 100 ساله سیاست ورزی رقم زد و موجب شد تا این فرآیند به یک الگوی مورد قبول برای مردم تبدیل شود. بنابراین کار در قالب یک تیم پذیرفته می‌شود ولو اینکه در برخی حوزه‌ها هم ضعیف باشد و این یعنی کار تیمی، بر چهره‌های منفرد هرچند ممتاز و شاخص باشند، ارجحیت دارد.
حق شناس ادامه می‌دهد: بر این اساس الگوی رفتاری سال 94 که منجر به پیروزی اصلاح‌طلبان شد، امروز به عنوان مهم‌ترین شاخص پیش روی مردم قرار دارد. از این منظر زمانی که فهرست اصلاح‌طلبان به عنوان یک لیست واحد از سوی شورایعالی اعلام شد، اگرچه در ابتدا نارضایتی و اعتراض هایی را به همراه داشت که آن هم در چارچوب اصلاح‌طلبی معنادار و ارزشمند بود، اما در ادامه شاهد انصراف و تمکین چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان شد تا جایی که این انصراف‌ها به کمپین «انصراف» تبدیل شدند. شبیه کارهوشمندانه آقای هاشمی طبا، با وجود آنکه مستقل بود و حرف برای گفتن داشت اما با از خودگذشتگی در توئیتی به صراحت اعلام کرد که به آقای روحانی رأی می‌دهم، چون به دنبال ارزش والاتری هستیم.وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات مثبت این دوره، رقابت کاندیدا ها برای 21 کرسی و در 2 تا 3 حوزه اصلی است، می‌گوید: دراین صورت افراد منفرد شانسی ندارند و ممکن است آرا را تحت تأثیر قرار بدهند و به نوعی اتفاق مثبت سال 94 را هم زیر سؤال ببرند.
پس بهتر است به یک مجموعه که تلاش زیادی هم برای تهیه لیست انجام داده، اعتماد بکنیم و با همین اعتمادمان موجب تقویت فعالیت نهادمند شویم.
 اگرچه ممکن است ایراداتی هم به ساختار داشته باشیم، اما کمپین انصراف می‌تواند به تقویت همین ساختار کمک کند و اجازه ندهد لیست واحد ضربه ببیند.
به همین علت هم معتقدم اگر انتقادی وجود دارد باید سعی در اصلاح ساختار در بلند
 مدت کند.حق شناس با بیان اینکه لیست اصلی اصلاح‌طلبان به نام امید، بالاترین شانس را در انتخابات شوراها دارد، می‌گوید: معتقدم روند به نفع لیست‌های موازی نیست و با استقبال مواجه نمی‌شود. همه ما می‌دانیم که مردم ایران در روزهای آخر تصمیمات شفاف‌تری می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: ما پیش از آنکه به نظر بزرگان توجه کنیم، باید به قاعده عقلی و منطق حاکم بر گفتمان توجه کنیم. الان فرصتی فراهم شده تا تهران از زیر سلطه 14 ساله جریانی که به شهر رحم نکرد، نجات پیدا کند بنابراین ما نباید ریسک کنیم و باید همه تلاشمان را برای تغییر این جریان به کار ببندیم. باید کمک کنیم تهران به دست مدیرانی هوشمند، پاکدست، لایق و دلسوز اداره شود.
محمود میرلوحی یکی دیگر از اعضای شورایعالی اصلاح‌طلبان هم با اشاره به راه‌اندازی «کمپین انصراف» اظهار امیدواری می‌کند که با کنار رفتن اعضای خارج از لیست شورایعالی اصلاح‌طلبان به نفع لیست واحد، فرصت عرض اندام به رقیب داده نشود.
وی با تأکید بر اینکه افراد صادق و دلسوز که عنوان اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند، نباید برای رقبا زمینه‌سازی کنند، به «ایران» می‌گوید: به هرحال دوستان در جریان امور هستند و می‌دانند که اگر تأخیر کنند، رقبا سود می‌برند. تا آنجاکه من مطلع هستم از کمپین انصراف استقبال خوبی شده و بنده در جریان انصراف 30 نفر تا به الان بوده‌ام و حتم دارم که به این تعداد اضافه می‌شود.میرلوحی همچنین تأکید می‌کند که تاکنون لیستی به عنوان لیست موازی یا مکمل به تأیید شورایعالی نرسیده و سایر لیست‌ها هم با تغییر نام چند نفر، تقریباً شاکله لیست اصلی را حفظ کرده‌اند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر