کد خبر: 20934
A

فایننشال تایمز: تهران از تمدید ابطال تحریم‌ها از سوی آمریکا مطلع شده است

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به اینکه دولت آمریکا ابطال تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد نوشت: مقامات تهران تاکنون از این موضوع مطلع شده‌اند.

فایننشال تایمز: تهران از تمدید ابطال تحریم‌ها از سوی آمریکا مطلع شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ سه منبع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز گفته‌اند که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای تاریخی با ایران مبنی بر تعلیق تحریم‌های واشنگتن علیه تهران کماکان پایبند خواهد ماند.

به گفته این منابع دولت ترامپ قرار است ابطال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برای شرکت‌های غیرآمریکایی را تمدید کند و مقامات آمریکا و جاهای دیگر تاکنون تهران را از تمدید تعلیق تحریم‌ها مطلع کرده‌اند.

به نوشته فایننشال تایمز ابطال تحریم‌های ایران طبق توافق هسته‌ای که در ژوئیه 2015 میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، طی روزهای آینده منقضی می‌شود و دولت ترامپ باید دستور ادامه تعلیق تحریم‌ها را صادر کند.

تیموتی اوتوله یک حقوقدان در امور تحریم در شرکت حقوقی میلر و شوالی‌یر در این‌باره گفت: اگر آنها (آمریکایی‌ها) رفع تحریم‌ها را تمدید نکنند ایران هیچ مانعی برای از سرگیری برنامه هسته‌ای‌اش نخواهد داشت. آمریکا هنوز تحریم‌های دیگری علیه ایران به دلیل برنامه موشکی این کشور دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این در  جریان رقابتهای انتخاباتی‌اش گفته بود که پس از پیروزی توافق هسته‌ای با ایران را کنار خواهد گذاشت اما متحدان آمریکا درحال رایزنی با مقامات این کشور برای حفظ توافق هسته‌ای هستند.

این درحالی است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره تایید کرد که ایران به طور کامل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند است. اما واشنگتن اعلام کرده است که این توافق و همچنین سیاست آمریکا در قبال ایران را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تاکید کرد: تا زمانی که این بررسی‌ها تکمیل می‌شود ما به توافق پایبند خواهیم بود.

یک دیپلمات غربی نیز گفت: ما به آمریکا گفته‌ایم که نمی‌خواهیم در آستانه برگزاری انتخابات در ایران پیام‌های ضد ایرانی سخت ارسال کنیم. از این رو دیگر طرف‌های توافق به صورت جداگانه و هماهنگ در حال لابی کردن با واشنگتن برای حفظ توافق هسته‌ای هستند.

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و قدرت‌های جهانی اظهار داشت: اگر فردی که تندروتر از روحانی است انتخاب شود، مشخص نیست که آیا این توافق بر باد می‌رود یا نه.

وی افزود: جهان با این توافق امن‌تر است و توافق به نفع آمریکا است. بنابراین تا زمانی که تمام طرفها به توافق پایبند هستند باید حفظ شود.ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر