کد خبر: 20937
A

پیشنهاد ناصر ایمانی به ابراهیم رئیسی: شما هم انصراف دهید!

یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید: معتقدم در انتخابات پیش‎رو تخلف شده است. این تخلف را شورای‌نگهبان باید قبل از روز انتخابات رسیدگی کند و نظر دهد.

پیشنهاد ناصر ایمانی به ابراهیم رئیسی: شما هم انصراف دهید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ بخشی از گفتگو با ناصر ایمانی را در ادامه بخوانید؛

آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی کناره‌گیری کرد اما سئوال مهم این است که آیا همه آرای او نیز همین مسیر را طی می کند؟ خیلی ها می گویند حداکثر آرایی که از پایگاه اجتماعی آقای قالیباف به سبد رأی آقای رئیسی اضافه شود 80 درصد خواهد بود و 20 درصد دیگر به سمت نامزد دیگری متمایل خواهند شد، نظر شما چیست؟

بله این حرف درست است. یعنی بخشی از آرای قالیباف مسلما به سمت آقای رئیسی نمی رود اما وقتی آقای قالیباف کناره‌گیری کرد فضای هیجانی در جامعه به وجود می آید. یعنی هوادران آقای قالیباف می بینند اگر به آقای رئیسی رأی ندهند آقای روحانی رئیس جمهور می شود و ایثارگری آقای قالیباف نتیجه ای نخواهد داد. بنابراین آن 20 درصد به 10 درصد کاهش خواهند یافت. یعنی تعداد بیشتری از پایگاه اجتماعی آقای قالیباف قطعا به آقای رئیسی رأی خواهند داد.

اینکه می گویند کناره‌گیری آقای قالیباف تصمیم خودش نبود بلکه این اقدام به او تحمیل شد و با ناراحتی صحنه را به نفع آقای رئیسی ترک کرد چه قدر صحت دارد؟

من چنین چیزی را حس نمی کنم. یعنی البته اخباری هم ندارم. اطلاعیه آقای قالیباف هم چنین مسئله ای را نشان نمی داد. یعنی آقای قالیباف با خوشحالی و رضایت کامل از صحنه انتخابات کنار رفت. چون اگر کسی تحت فشار باشد علی القاعده ناراحتی خودش را از این مسئله به نوعی نشان می دهد اما ما چنین علامتی را از آقای قالیباف تا الان ندیدیم که نشان دهد ناراضی است. ضمن آنکه هر دو به جمنا قول داده بودند متعهد به تصمیم آن مجموعه باشند. برخلاف آنچه در سئوال آمد اخباری دارم که خود آقای قالیباف پیشنهاد داده که از صحنه انتخابات کنار برود. اگر چه من معتقدم آقای رئیسی هم باید کنار برود.

آقای رئیسی به نفع چه کسی کنار برود؟
به نفع هیچ کس.

چرا؟
شرایط انتخابات الان بسیار ناعادلانه و ظالمانه است و شرایط برای کاندیداهای مختلف برابر نیست.

کاندیداها چه چیزی از برابری می خواهند که شما معتقدید این وضعیت وجود ندارد؟
الان تمام دستگاه های دولتی در حمایت از آقای روحانی عمل می کنند. این خلاف قانون است. بعد از مناظره سوم سیل بیانیه و اعلامیه های دستگاه های دولتی بود که علیه نامزدهای منتقد دولت و در حمایت از رئیس جمهور صادر شد، این کار اصلا بی سابقه است و بعد از انقلاب چنین پدیده ای را شاهد نبودیم. 

از آن طرف حامیان آقای روحانی به حمایت تلویحی قوه قضائیه، نهادها و ارگان های خارج از سه قوه از نامزدهای منتقد دولت اشاره می کنند و معتقدند تریبون های نماز جمعه و صداوسیما نیز دنبال تقویت چنین خطی بودند.

خیر، قوه قضائیه اصلا وارد ماجرا نشد و حتی اعلام کرد بعد از انتخابات جواب می دهد. ظرف یک ماه گذشته مشاهده کردیم تعداد زیادی از وزرا مستقیم به شدت و با لحنی تحقیر و توهین آمیز علیه کاندیداهای منتقد دولت یازدهم صحبت کردند. نکته دیگر بیانیه های متعدد و متکثر دستگاه های دولتی در تکذیب حرف های نامزدهای منتقد دولت بود. این حجم از تخریب خلاف قانون است. در مجموع حتی یک نهاد یا یک امام جمعه دورترین شهر با آن لحنی که وزرا درباره نامزدهای منتقد دولت یازدهم صحبت کردند علیه آقای روحانی موضع نگرفتند. نکته دیگر آنکه استفاده از امکانات دولتی در امر انتخابات تخلف محسوب می شود. سال 88 منتقدان و معترضان دو انتقاد کلی داشتند انتقاد اول شان تخلف و انتقاد دوم شان تقلب بود. شورای نگهبان در بحث تقلب جلسات متعددی گذاشت و آرای بعضی صندوق ها نیز بازشماری شد که به اثبات نرسید. در موضوع تخلف، معترضان می گفتند توزیع سهام عدالت و پخش سیب زمینی و ... را مصداق تخلف انتخاباتی می دانستند. امروز هم ما شاهد یکسری اقداماتی همچون توزیع یارانه هستیم که باید به آنها رسیدگی شود.

انتقاد کردن حق شماست ولی به نظر می رسد اصولگراها دیدند پیروز انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند وارد فاز مظلوم نمایی شدند درست است؟

تا الان که اصولگراها مظلوم نمایی نکردند و یکی از نامزدهای آنها انصراف داد. اگر آقای رئیسی هم بنا به پیشنهاد من انصراف دهد تازه می شود گفت مظلوم نمایی می کنند. اما اینها مظلوم نمایی نیست من می گویم دارد تخلف انجام می شود.

آینده سیاسی آقای قالیباف چه می شود؟ برخی می گویند او با این انصراف خود را سوزاند و از سپهر عرصه سیاسی ایران خارج شد، نظر شما چیست؟

اگر او در انتخابات می ماند و رأی نمی آورد این تحلیل درست تر بود اما وقتی در اوج کنار رفت در حالیکه 25-30 درصد آرا را داشت بنابراین در سپهر سیاسی ایران جایگاه بسیار محکمی پیدا کرد. آیا آقای عارف بعد از انصراف به نفع آقای روحانی از سپهر سیاسی ایران خارج شد؟ خیر. او شخصیت بالاتری پیدا کرد.

این اقدام آقای عارف زمینه ساز پیروزی آقای روحانی شد اما آقای قالیباف چه می ماند و چه نمی ماند نظرسنجی ها نشان می دهد که آقای رئیسی شکست می خورد؟ در واقع آقای قالیباف به نفع بازنده کنار رفت.- نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر