کد خبر: 21032
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه

روزنامه های امروز از آخرین فرصت تبلیغات در روز آخر انتخابات بهره جسته اند و در حد توان برای نامزد مورد علاقه خود سنگ تمام گذاشته اند. البته باید اذعان کرد که انتخابات شورای شهر به دلیل موضوع انتخابات ریاست جمهوری به نحوی به فراموشی سپرده شده است و کمتر در روزنامه ها بازتاب داشته است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصولگرا موضوع حضور مردم تهران در استقبال از رئیسی را در کانون توجه قرار داده اند و آن را به سونامی تغییر تعبیر کرده اند.

 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« سونامی عظیم مردم تهران در حمایت از سید محرومان » نوشت:« پس از سونامی روز دوشنبه مردم اصفهان در حمایت از حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تهرانی‌ها دیروز با اجتماع 300 هزار نفری در مصلای تهران، حماسه‌ای بی‌نظیر در هواداری از وی آفریدند.به همین خاطر بود که شرکت‌کنندگان شعار «سونامی اصفهان٬ امروز  رسید به تهران»  را سر دادند.»

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« پوششی 2درصدی کنار رفت » به انصراف جهانگیری واکنش نشان داده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم:« جهانگیری که بر اساس نظرسنجی‌های متعدد در خوش‌بینانه‌ترین حالت توانسته بود، 2 درصد آرای مردمی را به خود جذب کند، عصر دیروز در همایش اصلاح‌طلبان شیراز، کناره‌گیری خود از انتخابات ریاست جمهوری را به نفع حسن روحانی اعلام کرد.

وی در حالی انصراف خود از ریاست جمهوری را اعلام کرد که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیروز سه شنبه در نامه‌ای از اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواست به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کند.بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای معتقد بودند، اعلام علنی کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به عنوان پوششی در روز ثبت نام، اعتراف به ناتوانی روحانی در دفاع از عملکرد چهارساله خود بوده است. خصوصاً آنکه چندی پیش خبری به نقل از جهانگیری در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که طی آن معاون اول رئیس‌جمهور در نشستی در جمع اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از عملکرد روحانی در اداره کشور انتقاد کرده بود. هر چند این خبر بعدها توسط جهانگیری تکذیب شد، اما انفعال روحانی در مواجهه با رقبای انتخاباتی خود، تا حدودی بر اصالت خبر افزود. جهانگیری در آن جلسه گفته بود: روحانی امور اجرایی کشور را نه تنها اداره نمی‌کند، بلکه پیگیری هم نمی‌کند. بخشی از امور را به من و بخشی را به دیگری واگذار کرده است.»

دفاع سرسختانه اصلاح طلب ها از روحانی

 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« جمعه هوای« تو» را‌ داریم » با اشاره به شعار ٤٠ هزار اهوازی به روحانی: ما که هوا نداریم ولی هواتو داریم نوشت:« هوا ندارند اما، هوایش را که دارند تا ورزشگاه تختی اهواز را در استقبال با شکوهش سراسر بنفش ‌کنند؛ مردمانی که در گرمای ٤٠ درجه‌ای اهواز، لشکری ٤٠ هزار نفره را ساختند و فریاد «هواتو داریم» سر می‌دادند، تا با همه مشقاتی که در تمام این سال‌ها دیدند همزبان با ملت ایران، شعار «به عقب بازنمی‌گردیم» را فریاد بزنند. اهواز دیروز در میزبانی از حسن روحانی سنگ تمام گذاشت؛ برای مردی که از آن لحظه‌ای که پشت تریبون قرار گرفت، دیگر تنها کاندیدای جریان اعتدال، اصلاحات و اصولگرایان معتدل بود. آن هنگام که پیام جهانگیری از شیراز به گوش روحانی در اهواز می‌رسد، او در ستایش معاون اولش، در مدح معرفتش و در ثنای مرامش، می‌گوید که «خوب بود که آمد تا مردم لیاقت‌های این سرباز دلیر ایران را ببینند».

او اما دیگر یاران خود را نیز فراموش نمی‌کند، نام هاشمی و خاتمی دو یار همیشگی او همچنان بر زبانش جاری می‌شود تا در میان تشویق‌های مردم خوزستان را سرزمین مجاهدت‌های آنان بنامد. حسن روحانی در میان تشویق‌های مردمان خونگرم خوزستان اما، نمی‌تواند بحران ریزگردهای این شهر را فراموش کند. »

 

 

اما روزنامه شرق در گزارشی به یک نظرسنجی اشاره کرده و مدعی شده است که طبق نظرسنجی روحانی ٥٥,٤٧ درصد و رئیسی ٢٨.٤٦ درصد آراء را کسب نموده اند.

 

 

علی خرم نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان«تبعات رئیس جمهور نابلد» نوشت:« رییس جمهور ترامپ پوپولیست که به علت کم تجربگی او هر روز با معضلی روبروست افزوده شدن این اشتباهات استراتژیک راه را برای استیضاح ترامپ در امریکا باز خواهد کرد. البته ناگفته نماند در کشورهای توسعه یافته که قانون ورای مقامات است، اکثر اشتباهات ترامپ توسط سیستم حقوقی و قانونی کشور تصحیح و خنثی می‌شود که جای نگرانی کمتری دارد.

بی مناسبت نیست اکنون که کاندیداهای ریاست جمهوری در کشورمان در حال مبارزه و برتری‌جویی هستند عملکرد دونالد ترامپ برای آنان درس عبرتی باشد. آنان که به پیچیدگی‌های سیاسی روابط بین‌الملل آشنا نیستند و مسائل و قضایا را فقط از زاویه ظاهر ساده آن می‌نگرند و نمی‌توانند از فرصت‌های استثنایی جهان برای استیفای حقوق و منافع کشور استفاده کنند و در نتیجه کشور و مردم را به مهلکه می‌اندازند، باید بر خود بلرزند که بخواهند بر مسند ریاست جمهوری اسلامی ایران تکیه زنند زیرا موقعیت ایران در این شرایط دوران ترامپ بسیار خطیر است.ایران که تازه از امواج تحریم‌های بین‌المللی برخاسته، هنوز نیاز به دوران ترمیم و احیا دارد، هنوز بیش از ده نوع تحریم غیر هسته‌ای دیگر که مربوط به دوران اشغال سفارت امریکا، اتهامات حقوق بشری، اتهامات تروریستی و اتهامات موشکی است، ایران را احاطه کرده است.»

طرح از روزنامه شهروند

از سونامی حمایت تهران از رئیسی تا رستاخیز روحانی
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر