کد خبر: 21069
A
۹ چهره سیاسی اصلاح طلب به این سوال دیده بان ایران پاسخ دادند؛

اگر رئیسی رئیس جمهور شود چه اتفاقی می افتد؟/ اگر روحانی رئیس جمهور بماند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نعمت احمدی ؛ عبدالله ناصری، آذر منصوری، مصطفی درایتی، علی تاجر نیا، نجفقلی حببیبی، فاطمه ذوالقدر، پروانه سلحشوری پاسخگوی سوال دیده بان درباره دیدگاه حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی را در عرصه سیاست داخلی بررسی کرده است.

اگر رئیسی رئیس جمهور شود چه اتفاقی  می افتد؟/ اگر روحانی رئیس جمهور بماند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با انصراف محمد باقر قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی، وارد فضای دیگری از تقابل دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا شد که حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی آن را نمایندگی می‌کنند.

تقابل این دو نامزد با دو دیدگاه متفاوت  شور و نشاط انتخاباتی را در سراسر کشور افزایش داده و قطعأ به افزایش میزان مشارکت مردم در این دوره از رقابت ها کمک خواهد کرد.

سوابق مدیریتی روحانی و رئیسی در گذشته و نیز حامیان و مشاورین هر کدام نشان می دهند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چه نوع شیوه مدیریتی را در کشور اجرا خواهند کرد.

دیده بان ایران در گفتگو با برخی ازفعالین سیاسی تفاوت دیدگاه حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی را در عرصه سیاست داخلی بررسی کرده است.

داریوش قنبری 

روحانی: فضای سیاسی نسبت خوب بهتر از این خواهد بود و حقوق و آزادی های شهروندی قطعا گسترش خواهد یافت.

رئیسی: حقوق و آزادی های شهروندی محدود می شود و فضای امنیتی حاکم بر دولت گذشته بد تر از آن بر می‌گردد به کشور.

نعمت احمدی

روحانی: تیم سیاست داخلی و سیاست خارجی آقای روحانی کاملا مشخص است و آقای ظریف سکان هدایت سیاست خارجی را دارد و آقای جهانگیری و طیب نیا اقتصاد و سیاست داخلی را و کارنامه 4 ساله دولت هم مشخص است و تنش زدایی کردند و یک آشتی بین المللی به وجود آمد.

رئیسی: تیم آقای رئیسی مشخص است و ما نیاز نیست به دنبال این باشیم که آقای رئیسی چه برنامه ای را پیش خواهد گرفت. باید به ترکیب همراهان ایشان نگاه کرد. از رئیس ستاد و دیگران همه در دو دوره دولت آقای احمدی نژاد حضور داشتند، لذا کاملا مشخص است و اگر آقای رئیسی انتخابات رو برنده شود ما بر می‌گردیم به دوران آقای احمدی نژاد که مشخص است که اقتصادش یک اقتصاد به هم ریخته است و سیاست خارجی نیز به طرف تقابل با همه دنیا پیش می رفت.

 

عبد الله ناصری

روحانی: تمام شاخص هایی که مربوط به توسعه، حقوق بشر و مسائل شفافیت است جایگاه بالاتری پیدا خواهیم کرد.

رئیسی: جابجایی نزولی در تمام رتبه های جهانی در زمینه حقوق بشر توسعه صورت خواهد گرفت.

 

آذر منصوری

روحانی: به توسعه و الزامات آن باور دارد و بر همین مبنا در ادامه حضور خود در دولت دوازدهم آزادی و حق شهروندی را جزء توسعه می داند.

رئیسی: پیشینه ایشان نشان می دهند که نه به توسعه باور دارد و نه به حقوق شهروندی و آزادی.

 

مصطفی درایتی

روحانی: امیدواریم مسیری که آغاز شده را امیدوار تر ادامه دهیم. امیدوارم که با انتخاب آقای روحانی روزنه های امیدی که باز شده است روشن تر شود.

رئیسی: طبیعتأ ما به ده سال قبل بر می‌گردیم. با انتخاب آقای رئیسی تاریکی زیاد می بینم.

 

علی تاجر نیا

روحانی: با توجه به نوع مواضعی که آقای روحانی داشتند و اینکه صراحتأ رفتار و مشی اصلاح طلبی را تاکید کردند در حوزه سیاست داخلی ما پیشرفت های بسیار محسوسی در دوره آینده خواهیم داشت.

رئیسی: اگر آقای رئیسی انتخاب شوند یک بازگشتی به عقب حتی بیشتر و بد  تر از دوران آقای احمدی نژاد خواهیم داشت. آقای احمدی نژاد به دلیل برخی از ژست های سیاسی مجبور بود به اقداماتی تن دهند اما آقای رئیسی و تیمی که ایشان را همراهی خواهد کرد که از این نظر از احمدی نژاد هم عقب تر خواهند بود. باید فاتحه توسعه سیاسی را با حضور آقای رئیسی خواند.

نجفقلی حبیبی

روحانی: سیاست داخلی را از وضعیتی که تا کنون عمل کرده قطعأ بهتر خواهند کرد. بسیاری از زیر ساخت ها را انجام داده است و امکان بهتری برای پیشرفت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وجود خواهد آمد.

رئیسی: آقای رئیسی، رئیس جمهور نمی شود.

 

فاطمه ذوالقدر 

روحانی: در حوزه داخلی می توانیم شاهد طرقی تولید اشتغال، کشاورزی و مبارزه با قاچاق کالا و توجه به حقوق شهروندی به تمام اقشار جامعه خواهیم شد.

رئیسی: جواب نمی دهم.

 

پروانه سلحشوری

روحانی: همین روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و ادامه کار هایی که انجام دادند.

رئیسی: آقای رئیسی سابقه روشن و اطلاعات درستی از وضعیت کشور ندارند و همانند هندوانه سر بسته ای هستند که به اردوگاهی تعلق دارد که به نسبت نمی توانیم اعتماد کنیم که در آینده مفید واقع شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • هموطن

    ماشالا الان اوضاع گل و بلبل شده به برکت روحانی عزیز

ارسال نظر