کد خبر: 21093
A

تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق؛ چالش ترامپ با بغداد

در حالی که مقامات عراقی و آمریکایی درباره شکست قریب الوقوع داعش در عراق گفت‌وگو می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا با چالشی مواجه است که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در رسیدن به آن ناکام بود: توافقی با بغداد به منظور تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از پایان مبارزه با داعش.

تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق؛ چالش ترامپ با بغداد

به گزارش پایگاه خبر ی تحلیلی دیده بان ایران، به نوشته نشریه واشنگتن تایمز، این مذاکرات میان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و مقامات آمریکایی در بغداد درباره شرایط جدید حضور نیروهای آمریکایی به صورت جدی در ماه جاری میلادی آغاز شد.

به گفته مقامات ارشد آمریکایی در این توافق احتمالی قرار است پارامترهای دیپلماتیک و حقوقی حضور طولانی مدت نیروهای ارتش آمریکا در عراق و همچنین جلوگیری از بروز خلاء قدرت را مورد بررسی قرار دهد.

این مساله برای عراق بسیار حساس است و العبادی طی این ماه تاکید می‌کرد که ممکن است هنگام شکست کامل گروه تروریستی داعش در کشور هیچ نیروی نظامی در عراق باقی نماند حتی اگر دو طرف بگویند مذاکرات برای نقش طولانی مدت ارتش آمریکا در این کشور ادامه دارد.

یکی از مقامات آمریکایی که اخیرا همراه جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا به بغداد سفر کرده بود می‌گوید تاکنون هیچ توافقی نهایی نشده است.

در حال حاضر برآورد می‌شود در مجموع 7 هزار پرسنل ارتش آمریکا در عراق حضور دارند در حالی که چند صد تن از آنها به عنوان نیروهای ویژه به ارتش عراق برای بازپس‌گیری موصل مشاوره می‌دهند.

این در حالی است که در زمان جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و حمله وی به عراق پیش از ظهور گروه تروریستی داعش حدود 170 هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور داشته‌اند.

یک توافق جدید برای شرایط نیروهای نظامی در عراق اخیرا مورد تایید یکی از رهبران کردستان عراق قرار گرفته است.

مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان عراق و فرزند مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق در سفر اخیر خود به واشنگتن در این باره گفته بود که وی و پدرش از یک توافق که اجازه تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کردستان عراق را پس از بازپس‌گیری موصل می‌دهد،‌ حمایت می‌کند.

با این حال مقامات عراقی روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کردند که گروه تروریستی داعش اکنون تنها دو منطقه در شرق موصل را تحت کنترل خود دارد و در پی ماه‌ها نبرد خونبار در حال حاضر اکثریت خاک این شهر در کنترل نیروهای عراقی است.

با تمام این تفاصیل با وجود همکاری‌ها در میدان جنگ روابط میان اربیل و بغداد به شدت متشنج شده است. کردها ادعا می‌کنند دولت ملی نتوانسته بودجه و منابع کافی را که به کردستان عراق متعهد شده بود، ارائه دهد.

با وجود تداوم نگرانی‌ها درباره آشوب‌های داخلی در عراق و فراتر از آن در کل منطقه مسیر برای دستیابی به یک توافق جدید برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور از نظر سیاسی همچنان خطرناک است.

مدت کوتاهی پس از انتشار اخبار درباره مذاکرات حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از اشغال موصل العبادی طی یک سخنرانی عمومی اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این کشور باقی نخواهد ماند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به شدت از ورود نیروهای آمریکایی به عراق در سال 2003 انتقاد می‌کند مجبور است تا تن به یک حضور طولانی مدت نظامی دیگر بدهد؛ اقدامی که احتمالا وظیفه آن به گردن داماد ترامپ و مشاور او جارد کوشنر خواهد افتاد.

کوشنر در ماه آوریل به بغداد سفر کرد و یکی از مقامات امنیت ملی ارشد آمریکاست که در دیدارهای روز سه شنبه خود با بارزانی دیدار و گفت‌وگو داشته است_ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر