کد خبر: 21128
A
فعالان اجتماعی - سیاسی از ضرورت حضور در انتخابات می‌گویند:

مصطفی معین: انتخابات ٢٩ اردیبهشت. گذر از یک نقطه تاریخی است محمدامین قانعی‌راد : رای ما آینده کشور را رقم می‌زند

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، نقطه عطف تاریخی برای ملت ما است. بیاییم با حضور مسوولانه و حداکثری خود به عنوان شهروندانی آگاه و توانمند، رای اعتماد به تداوم و تقویت رویکردها و سیاست‌های امیدوارانه بدهیم که جامعه آسیب‌دیده و در حال توسعه ما سخت نیازمند آن است و تنها آرای تک تک مردم پای صندوق‌های آرا است که می‌تواند حرکت در این مسیر را تداوم ببخشد و توسعه و پیشرفتی که در شأن مردم ایران است را برای آنان محقق کند.

مصطفی معین: انتخابات ٢٩ اردیبهشت. گذر از یک نقطه تاریخی است 
محمدامین قانعی‌راد : رای ما آینده کشور را رقم می‌زند

دیده بان ایران: ٢٩ اردیبهشت. روزی که مدت‌هاست شمارش معکوس برای رسیدنش آغاز شده. تنها چند ساعت تا روز موعود باقی‌مانده است. روزی سرنوشت‌ساز که قرار است حضور مردم در آن نقشی تعیین‌کننده ایفا کند. فردا فرصت مشارکت و حضور فراهم است تا برای آینده ایران تصمیمی بزرگ گرفته شود. فردا مردم ایران نقشه راه آینده‌شان را با انتخاب‌شان ترسیم خواهند کرد. نقشه راهی که در بزنگاهی سرنوشت‌ساز با درایت و آگاهی ترسیمش کرده‌اند. این انتخابات با تمامی دوره‌های پیشین یک تفاوت بزرگ دارد؛ آن هم آگاهی بخشی به عموم مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

در این انتخابات شاید کمتر از پیش رنگ احساسی شدن و تهییج را می‌شود در میان مردم دید، این‌بار مردم آگاه‌تر از همیشه انتخاب خواهند کرد. در آخرین ساعات پیش از برگزاری انتخابات به سراغ جامعه‌شناسان رفتیم تا از نقشی که مردم در این روز به عهده خواهند گرفت، بگویند.

 

سید حسین موسوی چلک

اول مشارکت، بعد مطالبه گری

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

 

انتخابات فرصتی است تا مردم با مشارکت خود فردی که از نظر آنها اصلح هست را انتخاب کنند تا بتواند در آن مسند ایفای نقش کرده و موثر باشد. از مهم‌ترین مولفه‌هایی که می‌تواند بستر را برای مشارکت مردم فراهم کند «اعتماد اجتماعی» است که این اعتماد به شفافیت، صداقت، توانمندی، پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری میان حاکمیت و میان دولت و ملت بازمی‌گردد. به همین دلیل در جهان معاصر توجه به نقش مردم در انتخاب مدیران عالی در عرصه‌های سیاستگذاری‌های کشور و مدیریت شهری و روستایی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که نشان از بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم است. ضمن اینکه این فرصت به عنوان یکی از مولفه‌های حقوق شهروندی است که در قانون اساسی هم بر آن تاکید شده است و استفاده درست از این حق می‌تواند در سرنوشت تک‌تک مردم تاثیرگذار باشد و حتی در سطح بین‌الملل نشانه‌ای از ضرورت کشور محسوب شود و مسوولیت‌پذیری مردم در قبال سرنوشت خود را نشان دهد. حتی اگر با برخی از گروه‌های سیاسی و اجتماعی، مخالف هستیم، اختلاف سلیقه داریم یا حتی در برخی زمینه‌ها نارضایتی داریم چراکه مطالبات‌مان برآورده نشده یا ظلمی به ما روا شده است، باز هم نباید با صندوق‌های رای قهر کرد. چراکه یک رای هم می‌تواند تاثیرگذار بوده و انسجام اجتماعی در کشور را نشان دهد. فراموش نشود کاهش این مولفه و بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت خود و مردم کشورمان تهدیدی جدی برای امنیت اجتماعی و ملی کشور محسوب می‌شود. حضور مسوولان کارآمد در مسندهای مختلف زمینه تحقق سایر حقوق شهروندی و ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی، روانی، اقتصادی، فرهنگی را فراهم می‌کند و در نهایت به «بهتر زیستن» مردم منجر خواهد شد.

اگر امروز از این حق استفاده نکنیم فردا حق مطالبه‌گری اجتماعی ما از این مسوولان کم خواهد شد لذا مشارکت امروز، فرصت ما برای نظارت بر عملکرد آنها و در نهایت زمینه مطالبه‌گری اجتماعی ما را افزایش می‌دهد. پس فردا همه با هم برای ساختن ایرانی آبادتر دست به انتخاب‌های بزرگ برای ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌زنیم تا به داشتن آینده‌ای با نشاط‌تر بیش از پیش امیدوار شویم.

 

 

گذر از یک نقطه عطف تاریخی

مصطفی معین فعال اجتماعی - سیاسی

 

 

 

در عصر ارتباط و انفجار دانش علمی و تحولات پرشتاب و شگفت‌انگیز اجتماعی و جهانی، ارزشمندترین سرمایه انسان و جامعه انسانی، ‌لحظه‌ها و فرصت‌های زودگذری است که در اختیار آنها قرار دارد. فرصت‌هایی که حتی غفلت از یک لحظه آن نیز غیرقابل جبران خواهد بود، ‌سرنوشت را تغییر می‌دهد و حرکت جامعه را نسبت به سیر تحول و پیشرفت جهانی دچار وقفه، ‌پسرفت و عمیق‌تر شدن فاصله آن با کاروان فرهنگ و تمدن بشری خواهد کرد و حرکت جامعه ایران به سمت توسعه‌یافتگی را با کندی مواجه خواهد کرد. در این فرآیند تاریخی و پرشتاب حیات اجتماعی و سیاسی کشورها، ‌به لحظه‌هایی برخورد می‌کنیم که آنها را می‌توان نقاط عطف تاریخی نامید؛ نقاط عطفی که به یمن آگاهی، ‌قدرشناسی و بهره‌گیری از فرصت‌های آن، آهنگ و پیشرفت جامعه تداوم یافته و رشدی فزاینده می‌یابد و در غیر این صورت دورانی از افول ارزش‌های انسانی و اخلاقی و انحطاط اجتماعی آغاز می‌شود. در این زمان، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، نقطه عطف تاریخی برای ملت ما است. بیاییم با حضور مسوولانه و حداکثری خود به عنوان شهروندانی آگاه و توانمند، رای اعتماد به تداوم و تقویت رویکردها و سیاست‌های امیدوارانه بدهیم که جامعه آسیب‌دیده و در حال توسعه ما سخت نیازمند آن است و تنها آرای تک تک مردم پای صندوق‌های آرا است که می‌تواند حرکت در این مسیر را تداوم ببخشد و توسعه و پیشرفتی که در شأن مردم ایران است را برای آنان محقق کند. زن و مرد، ‌پیر و جوان، ‌روستایی و شهری، ‌با حضوری حداکثری باید در مسیر ثبات کشور حرکت کنند تا درهای کشور از آنچه تاکنون به روی دنیا باز شده، ‌بازتر شود و شاهد حل مشکلات اقتصادی و رشد و شکوفایی کشور در آینده باشیم.

 

 

کاظم اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش

 

 

 

شکی نیست که در هر کشوری که به صورت دموکراسی اداره می‌شود، حضور حداکثری مردم هنگام رای دادن آثارش را در روند این دموکراسی و اداره کشور نشان می‌دهد. به چند نمونه از تاثیر حضور حداکثری می‌توان نگاهی گذرا داشت:

١. با افزایش میزان مشارکت، رییس‌جمهور منتخب می‌تواند با قدرت بیشتری کار کند، چرا که می‌داند حمایت میلیون‌ها رای‌دهنده را به عنوان پشتوانه در اختیار دارد. ٢. رییس‌جمهوری که با رای بالا به قدرت رسیده باشد می‌تواند در برابر کسانی که معمولا در امور داخلی کشور ایجاد مشکل می‌کنند با قدرت بیشتری بایستد.  ٣. بالاترین مقام اجرایی کشور با حضور حداکثری مردم و آرای آنها برای تعامل و همکاری با مجلس شورای اسلامی دست بازتری خواهد داشت و این روند را راحت‌تر پیش خواهد برد.  ٤. میزان حمایت رای‌دهندگان از رییس‌جمهور منتخب می‌تواند جایگاه او را در سطح بین‌المللی تقویت کند. منتخبی که نتیجه شرکت اکثریت بالای رای‌دهندگان باشد در برابر دشمنان و بدخواهان کشور می‌تواند با اقتدار بسیار بیشتری سخن بگوید. به علاوه نشانه محکمی است از اقتدار ملت ایران برای دشمنانی که در منطقه داریم.  ٥. یکی از بزرگ‌ترین دلایل حضور پررنگ و رای بالا برای رییس‌جمهور منتخب این است که رییس دولت دوازدهم بتواند آنچه را در دولت یازدهم با عنوان برجام شکل گرفت، با قدرت ادامه دهد، مشکلات بیشتری را از سر راه بردارد و حتی بتواند با گفت‌وگوها و مذاکرات بیشتر مسائل دیگری را هم در عرصه بین‌المللی حل کند.  ٦. حضور پررنگ مردم جمهوری اسلامی ایران در پای صندوق رای می‌تواند پیام مهمی به کشورهای مسلمانی داشته باشد که تنها ادعای مسلمانی دارند و در اداره کشور اهمیتی به حضور مردم نمی‌دهند و قدرت را به صورت موروثی در خانواده خود نگه می‌دارند. این حضور نشان می‌دهد که مردم ما با قوانین اسلامی زندگی می‌کنند و در عین حال به همان چیزی رسیده‌اند که دنیا هم به آن رسیده است و آن هم اهمیت مردم‌سالاری است.  رای دادن امید به آینده است، مردمی که پای صندوق می‌آیند امید دارند و احساس می‌کنند که در سرنوشت خودشان و کشورشان سهیم هستند، تاثیرگذارند. حضور مردم برای رای دادن سبب می‌شود که تفاوت‌های میان آنها بیشتر از قبل کم شود، تصویری از ملتی رسم شود که با هر زبان و قومیتی یک سرنوشت واحد دارند. در دولت اصلاحات، زمانی که رییس‌جمهور با رای بالا انتخاب شد توانست در حوزه کشاورزی، آموزش عالی و آموزش و پرورش تغییرات زیادی انجام دهد. حالا هم به کسانی که مردد هستند توصیه می‌کنم نگاهی به تمامی تحولات سال‌های گذشته بیندازند، ببینند که رای آنها موثر بوده. امیدوارم روز جمعه آنها هم به سایر رای‌دهندگان بپیوندند.

 

رای ما آینده کشور را رقم می‌زند

محمدامین قانعی‌راد عضو انجمن جامعه‌شناسان ایران

 

 

 

انتخابات یکی از مهم‌ترین فرآیندهای دمکراتیک سرنوشت‌ساز برای هر مملکتی است. فرآیندی که نمادی از نوعی بازیابی برای کسب هویت فردی و اجتماعی است. از منظر «فردی»، درواقع از طریق حضور در انتخابات است که به نوعی به زندگی‌مان جهت‌گیری می‌دهیم و تعلق خاطری به یک جریان فکری پیدا خواهیم کرد و برای آینده‌مان نقشه راهی را ترسیم می‌کنیم.

از بعد «اجتماعی» نیز همین آرای ما جهت‌گیری کلی کشورمان را برای آینده رقم خواهد زد. در این میان البته گروهی به بهانه‌های مختلف نمی‌خواهند تا در این انتخابات شرکت کنند. از جمله استدلال‌هایی که این گروه دارند این است که: هرکدام از این کاندیداها که انتخاب شوند، تفاوتی در سرنوشت ما نخواهد کرد. درحالی که با کمی دقت، می‌توانید به سادگی تفاوت‌ها را از همان روزهای بعد از انتخابات احساس کنید.

چه در عرصه‌های سیاسی، چه در زمینه‌های اجتماعی و چه در بخش‌های فرهنگی. درحقیقت از همان روز بعد از انتخابات فضاهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور با توجه به عقاید و تفکرات کاندیدایی که پیروز شده تغییر خواهد کرد. فرقی هم نمی‌کند که دانشجو باشید یا استاد، هنرمند باشید یا مهندس و... مهم این است که در هر جایگاهی که باشید این تفاوت‌ها کاملا برای‌تان ملموس خواهد بود. اگر نویسنده باشید شاهد دگرگونی جهت‌گیری‌های فرهنگی خواهید بود. اگر اهل رسانه هستید؛ شاهد تغییر در آزادی بیان و آزادی رسانه‌ای خواهید بود و... به بیانی این تغییرات در زندگی تمامی شهروندان در هر موقعیت و جایگاهی که هستند ملموس خواهد بود. بنابراین این استدلال که هر کاندیدایی که انتخاب شود تاثیری در سرنوشت ما نخواهد داشت، توجیه بی‌اساسی است. روز جمعه در پای صندوق‌های رای حاضر شویم و یک‌بار دیگر ثابت کنیم که ملت ایران همواره به دنبال ساختن ایرانی بهتر و آبادتر است.

اعتماد اجتماعی مهم‌ترین سرمایه یک کشور است

غلامرضا ظریفیان فعال اجتماعی - سیاسی

 

انتخابات در ایران محصول یک تلاش ١١٠ ساله است. دنیای مدرن ایران از مشروطه آغاز می‌شود. مشروطه آغاز مردم سالاری خواهی واقعی جامعه ایران است. در این ١١٠ سال مردم ما برای اینکه به یک نظام مردم سالار برسند فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سرگذاشتند و هزینه‌های زیادی را پرداخت کردند.

انسان‌های بزرگی در راه تحقق این مردم سالاری شهید شدند یا به زندان رفتند، بعد از پیروزی انقلاب هم برای حفظ جمهوری اسلامی و مساله جمهوریت که در شکل‌گیری انقلاب تاثیر داشت، ٣٠٠ هزار نفر شهید و هزاران نفر جانباز و اسیر شدند. بنابراین مساله مردمسالاری دینی و تعیین سرنوشت جامعه توسط مردم در ایران یک تاریخ طولانی دارد. جامعه ما نباید از این امر مهم غفلت کند و نسبت به آن بی‌توجه باشد. غفلت از حضور مردم جامعه در تعیین سرنوشت خود نوعی بی‌اعتنایی به تلاش ١١٠ ساله جامعه ایران و هزینه‌های سنگینی است که در این راه پرداخته شده است. دموکراسی به همان میزان که بسیار خوب است، در صورت عدم تحقق الزامات خود می‌تواند خطرناک هم باشد. به این دلیل که در دموکراسی ما حق انتخاب داریم و اگر درست انتخاب نکنیم، انتخاب اشتباه و غلط ما می‌تواند در تعیین سرنوشت بد یک جامعه نقش بسیار مهمی داشته باشد. ما در تاریخ ملل مختلف و در تاریخ خودمان در چند مقطع تاریخی شاهد این بودیم که وقتی درست انتخاب نکردیم، هزینه این انتخاب نادرست را بلکه در یک بستر طولانی‌تر و خسارت‌های بعضا جبران‌ناپذیرتر با آسیب‌هایی که به اعتماد عمومی و همبستگی اجتماعی وارد شد، پرداختیم. بنابراین باید پای صندوق‌های رای بیاییم و درست انتخاب کنیم.  اخیرا در شبکه‌های اجتماعی نکته‌ای را دیدم که بسیار هم مهم بود. جمله‌ای که می‌گوید: «سیاستمداران بد را مردم خوبی انتخاب می‌کنند که رای نمی‌دهند» در واقع کسانی که پای صندوق رای نمی‌آیند رای می‌دهند، اما به یک انتخاب بد. این افراد تاثیر رای ندادن خود را به شکل ملی و عمومی می‌بینند. به دلیل بستر تاریخی و هویتی که جامعه ما در این ١١٠ سال داشته و با توجه به اینکه هر چقدر این حضور پای صندوق‌های رای بیشتر باشد انتخاب بهتری صورت می‌گیرد. حضور ملی و حداکثری به جامعه کمک می‌کند که اهداف خود را سریع‌تر تحقق بخشد.  هر ملتی بدخواهانی دارد، ملت ما هم به دلایل مختلف بدخواهانی دارد در سطوح مختلف جهان. ما هم با بحران‌های منطقه‌ای در خاورمیانه روبه‌روییم و هم با تغییر مدیریت بدی که در انتخابات امریکا صورت گرفت و کسانی سرکار آمدند که از تجربه چندانی برخوردار نیستند، حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح مردم کمک می‌کند تا جامعه ما از خطرات پیرامونی خود در منطقه و سطح جهان مصون بماند و هم در داخل کشور موجب تقویت وحدت ملی می‌شود و به امید اجتماعی و اعتماد اجتماعی کمک می‌کند که مهم‌ترین سرمایه یک کشور است. ضمن اینکه به توسعه پایدار و حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هم کمک می‌کند.  قرآن هم در فرازهایی تاکید می‌کند که‌: «ان‌الله لایغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» در هیچ جامعه‌ای تغییر رخ نمی‌دهد مگر اینکه آن جامعه در درون خود اقدام به یک تغییر کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر