کد خبر: 21191
A

روسها جایگزین عمو سام

یک سایت تحلیلی، در مطلبی نوشته است که ایالات متحده امریکا به سبب دخالت در جنگ سوریه و یمن نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه از دست داده است.

 روسها جایگزین عمو سام

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم « کارولین کوئین » استاد سابق بخش مطالعات خاورمیانه دانشگاه شیکاگو منتشرکرده است. نویسنده در این مقاله جنگ عربستان با یمن و تاثیر مخرب آن بر وجهه بین المللی عربستان و  ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار می دهد. ترجمه مقاله پیش روی شماست.

ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی با ادامه جنگ با یمن  به وجهه بین المللی خود به شدت آسیب می زنند. روز چهارشنبه، نظر سنجی  توسط موسسه جوانان عرب - بزرگترین موسسه نظرسنجی در خاورمیانه- منتشر شد که به طور واضح علت ترس تحلیل گران واشنگتن را به نمایش گذاشت:  نفوذ ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه به شدت در حال کاهش بوده و در عوض نفوذ روسیه در این منطقه روز به روز افزایش می یابد. به عبارت دیگر روسیه در منطقه خاورمیانه جایگزین ایالات متحده امریکا می شود.

بر اساس این نظرسنجی در سال ۲۰۱۷،  ۲۱ درصد پاسخ دهندگان در خاورمیانه به روسیه بیشتر از کشورهای دیگر اعتماد دارند این در حالی است که  سال گذشته فقط ۹ درصد پاسخ دهندگان به روسیه اعتماد داشتند. در مقابل فقط ۱۷ درصد پاسخ دهندگان به ایالات متحده امریکا اعتماد دارند این در حالی است که سال گذشته این رقم برای ایالات متحده امریکا ۲۵ درصد بود. بر اساس نظرسنجی فوق، محبوبیت عربستان سعودی نیز در طی یک سال گذشته تاکنون روند نزولی داشته که مهمترین علت آن جنگ مخرب و پر هزینه ریاض با یمن است.

آخرین نظرسنجی سالانه افکار عمومی جهان عرب که توسط «جیمز زاگبی» انجام شد نیز نشان می دهد که ترکها، اردنی ها، مصریها، ایرانی ها و عراقی ها، عربستان را مقصر اصلی جنگ یمن می دانند. قابل توجه است که اکثر کارشناسان بین المللی که نقش دولتهای دیگر در جنگ یمن را بررسی می کنند معتقد هستند که ایالات متحده امریکا بزرگترین دولت مداخله گر در جنگ یمن می باشد. باید گفت که دخالت امریکا در یمن تنها بخشی از علت کاهش نفوذ این قدرت جهانی در منطقه خاورمیانه است. علت مهم دیگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه پرآشوب خاورمیانه دخالت آن در جنگ سوریه است.

واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا در حمایت از کمپین جنگ علیه یمن به رهبری عربستان سعودی از مصونیت برخوردار نبوده بنابراین جهت حفظ نفوذ خود در منطقه باید یک راه حل سیاسی برای خاتمه جنگ در یمن و کاهش درد و رنج مردم این کشور ارائه دهد. خاتمه جنگ یمن با سرعت و با دلسوزی بیشتر برای مردم این کشور نه تنها به نفع ایالات متحده امریکا بلکه به نفع عربستان سعودی نیز است. علاوه بر تاثیر بسیار مخرب انسانی و مالی جنگ یمن، عربستان سعودی  (طرف اصلی جنگ) و ایالات متحده امریکا (فراهم کننده تسلیحات سنگین برای ریاض) قطعا در این جنگ شکست خواهند خورد، زیرا با ادامه جنگ وجهه بین المللی این دو کشور بیش از حد تخریب خواهد شد.

جهت جلوگیری از تخریب بیشتر وجهه بین المللی امریکا در جهان، دولت ترامپ باید به رهبران سعودی تذکرات لازم را بدهد و یک مسیر مشخص را برای آنها ترسیم کند، زیرا رهبران سعودی بسیار بی پروا بوده و فاقد عقلانیت کافی هستند. همچنان که «محمد بن سلمان» وزیر دفاع این کشور در اظهارات اخیر خود در تلویزیون بیان کرده است: سربازان سعودی می توانند در طی چند روز شورشیان حوثی را به عقب رانده و آنها را به طور کامل شکست دهند، اما با انجام این کار، نیروها و شهروندان سعودی در خطر قرار خواهند گرفت. ائتلاف به رهبری عربستان هیچ عجله ای برای پایان جنگ ندارد و در واقع عربستان میخواهد شورشیان را خسته و ناتوان کند. زمان به نفع ما بوده و ما از آن جهت تامین منافع خود استفاده خواهیم کرد.

واقعیت این است که به کار گیری استراتژی جنگ فرسایشی در یمن برای عربستان سعودی و کشور فراهم کننده تسلیحات برای آن (ایالات متحده امریکا) فاجعه وحشتناکی در پی خواهد داشت. جنگ یمن همچنان ادامه دارد و در طی آن تاکنون بیش از دهها هزار نفر، به ویژه غیر نظامیان، کشته شده اند.  با ادامه جنگ، تخمین زده می شود هزاران نفر در اثر بیماری و گرسنگی از بین خواهند رفت. علاوه بر وقوع بحران انسانی در یمن، این جنگ از لحاظ مالی و سیاسی برای عربستان و امریکا پر هزینه و مخرب است.

اگر ایالات متحده امریکا با عربستان سعودی جهت یافتن راه حل سیاسی و منطقی برای پایان جنگ یمن همکاری کند،  نتایج زیر حاصل خواهد شد:

* اکثر جوانان جهان عرب – یک سوم جمعیت منطقه – دیگر خواهان حضور نیروهای امریکایی در منطقه نیستند. ترامپ قول داده است اتحادهای سنتی را مجددا احیا کند که در پی آن از حضور  نیروهای امریکایی در منطقه کاسته خواهد شد. برای انجام این مهم دولت باید منابع مالی، نظامی و ... لازم را تامین کند.

*دولت ترامپ حداقل به یک پیروزی در عرصه دیپلماسی نیاز دارد. بعد از انتقادات شدید علیه اظهارات تحسین آمیز ترامپ در مورد رهبران خاورمیانه، وی هم اکنون فرصتی پیش رو دارد که می تواند با استفاده از آن به جامعه بین المللی نشان دهد ، ایالات متحده از ایجاد صلح و استقرار دموکراسی در جهان حمایت می کند.

*یک سال پیش عربستان سعودی، طرح بلندپروازانه اصلاحات  اقتصادی و اجتماعی را تحت عنوان چشم انداز ۲۰۳۰ آغاز کرد. جنگ یمن نه تنها محبوبیت رژیم آل سعود را کاهش داده، بلکه خسارات مالی غیر قابل جبران نیز برای این کشور در پی داشته است. با خاتمه جنگ در یمن، عربستان می تواند به جای هدر دادن میلیاردها دلار در جنگ بدون سود، باایجاد تنوع در بخش اقتصادی  و سرمایه گذاری در بخش های مختلف  به رونق اقتصاد کشور خود کمک کند.

اتخاذ راه حل سیاسی برای خاتمه جنگ یمن بدون شک سخت خواهد بود اما توپ در زمین عربستان است. رهبران آمریکا دو گزینه پیش رو دارند: ۱. کمک به متحد خلیج فارسی خود و همکاری جهت خاتمه جنگ یمن، ۲- ادامه جنگ ودر پی آن کاهش توانایی ها و تخریب وجهه بین المللی خود. اما باید گفت که پذیرش گزینه دوم عواقب شدیدی برای همه طرفهای درگیر در جنگ عربستان با یمن خواهد داشت_ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر