کد خبر: 21455
A

مروری بر روزنامه های دوشنبه اول خرداد ماه

روزنامه های امروز، موضوع پایان انتخابات و پیروزی دوم اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر برخی از شهرهای بزرگ را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که مخالفان دولت با برشمردن وعده های دولت در کارزار انتخابات؛ اجرای آن را طلب کرده اند. همچنین سفر ترامپ به عربستان و رجزخوانی وی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مروری بر روزنامه های دوشنبه اول خرداد ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه های اصلاح طلب موضوع پیروزی دوم اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر را در کانون توجه قرار داده اند.

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «گام دوم پیروزی » با اشاره به اینکه شمارش آرای صندوق های انتخابات شوراهای شهر و روستا نشانگر پیروزی لیست اصلاح طلبان در بیشتر کلانشهرهاست، نوشت: «انتخابات  شورای شهر و روستا یک چرخش ١٨٠درجه‌ای بود درترکیب شورای پنجم درخیلی از شهرها. حالا اصلاح‌طلبان لیست امید نه‌تنها در تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، یزد، سمنان، قزوین، تبریز و اردبیل که درمشهد هم توانسته‌اند بیشترین آرای مردم را به خود جلب کنند و شنیده‌ها از کرج و اهواز هم تقریبا همین وضعیت را تأیید می‌کند. اگرچه تا لحظه تنظیم گزارش هنوز به‌طور رسمی خبر آن اعلام نشده است.

شمارش آرای صندوق‌های انتخابات شورای شهر و روستا رو به اتمام است و تا دوشنبه پرونده آن بسته شده است تا از میانه‌های مرداد، صندلی‌های سبز شورا تحویل اعضای جدید شود. شوراهای شهر و روستا درسال‌های گذشته همواره به تقلید از الگوی نانوشته تهران در دست بدنه اصولگرایی بود و اعضای اصلاح‌طلب کمتر درآن دیده می‌شدند اما اصلاح‌طلبان که از شورای چهارم رویه لیست‌دهی را آغاز کرده بودند، در دوره پنجم، «لیست امید» را با پشتوانه رئیس دولت اصلاحات درشهرها به مردم معرفی کردند. همین شد که حالا یکی‌ یکی نتایجی که از شهرها می‌رسد، خبر از پیروزی لیست اصلاح‌طلبان دارد. استقبال مردم از لیست اصلاح‌طلبان دربعضی شهرها کمی غافلگیرکننده بود. مثلا درشهر مشهد که تصور غالب آن همیشه توجه به اصولگرایی بوده است، استقبال از لیست امید نشان ازچرخش مردم به طرف اصلاح‌طلبان دارد. البته تمایل‌نداشتن مردم به اصولگرایان درسایر شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی هم صادق است.

پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «شهروند»: با مشکلاتی که برای شهر تهران ایجاد شده، شهردارشدن جرأت می‌ خواهد محسن ‌هاشمی در گفت‌وگو با «شهروند»: گمانه‌زنی درباره جایگزین شهردار تهران زود است »

همچنین این روزنامه با این مقدمه طرح زیر را منتشر کرد:

«در روزهای پرشور انتخابات، هرکسی که ادامه مسیر اعتدال و اصلاح را وابسته به حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌دانست، از تمام توان خود استفاده می‌کرد تا بخش خاکستری جامعه را که برای رأی دادن، تردید داشتند به عرصه انتخاب دعوت کند. در آن روزها تعداد زیادی کارتون طراحی و در فضای مجازی ارایه کردم؛ دوست داشتم که در قالب روزنامه نیز منتشر شوند. دو طرح دوم و سوم این ستون، حاصل همان روزهاست، برای ثبت در تاریخ.»

 جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

 

روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان «اخـراجی های بهشت» نوشت: «گرچه به خرداد پر از حادثه عادت داریم ولی باید اردیبهشت خاص را نیز در تقویم ایران ثبت کنیم. رکورد شکنی آوردن مردم به پای صندوق‌های رای(بیش از41 میلیون نفر)، آرای عجیب مردم استان‌هایی که تصور نمی‌شد به روحانی رای دهند،شکست‌سنگین بخش عظیمی از آرای نهادها و مراکز خاص در برابر رای ملت،حذف کامل طیفی که سال‌ها در شورای شهر تهران اکثریت بودند و همچنین پیروزی لیست معروف به امید در قلب شهر مشهد و برخی دیگر از شهرستان‌ها، همه وهمه رویدادهای خاصی است که اردیبهشت 96 را متفاوت و خاص کرده‌است.

رکورد شکنی یادگار هاشمی

حال، مردی از تبار هاشمی‌رفسنجانی با بیشترین میزان رأی در شهرتهران در دوران پس از انقلاب اسلامی، وارد شورای شهر شده است. محسن هاشمی رفسنجانی که یادگاری از آیت‌ا... مرحوم است، مهدی چمران با سابقه و مو سپید را به همراه لیستش، دسته‌جمعی از بهشت بیرون کرد.»

طرح از روزنامه قانون

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

حمیدرضا جلایی پور نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «رأی آگاهانه مردم» نوشت: «علاوه بر آنچه در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد؛ نگاهی به رفتار رأی‌دهندگان در تهران (و دیگر شهر‌های بزرگ) و رأی یکپارچه آنها به فهرست امید اصلاح‌طلبان هم نشانه‌هایی از ترس باقی ماندن وضع موجود داشت. آنها رأی دادند که حکمرانی ۱۲ ساله بر شهرداری تهران با کارنامه آفتاب فروشی، ارتفاع فروشی و شهرفروشی پایان پیدا کند. علاوه بر تهران، شاهد آن بودیم که در هر شهری که اصلاح‌طلبان نامزدهای خود را با عنوان فهرست امید به مردم معرفی کردند، این فهرست اکثریت یافت یا پیروزی چشمگیر به دست آورد. پیروزی‌ای که دلیل آن را باید در اعتماد مردم به این جریان سیاسی و چهره‌های شاخص آن جست‌وجو کرد. همچنین این انتخابات نشان داد که عده کثیری از مردم با وجود مشکلات اقتصادی، فریب عوامگرایی اقتصادی و توزیع پول را نخوردند. نشان داد که ما با شهروندانی عاقل و آگاه روبه‌رو هستیم که در شرایطی که سیستم ثبت شماره ملی در حوزه‌های رأی‌گیری سبب کندی روند انتخابات شد، ساعت‌ها در زیر آفتاب ایستادند، رأی دادند و پیروزی قاطع را رقم زدند.روحانی نه تنها در این انتخابات پیروز قاطع شد که حتی موفق شد ۵ میلیون رأی بیشتر از دور اول انتخابات به دست آورد. پیروزی فهرست امید در شورای شهر هم یادآور موفقیت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در مجلس دهم در ۱۳۹۴ و پیروزی قاطعانه بود.»

مطالبه گری اصولگرایان

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان « انتخابات تمام شد نوبت عمل به وعده‌هاست» نوشت: «انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تمام فراز و نشیب‌های آن روز جمعه برگزار و به اتمام رسید، نتایج انتخابات اعلام شد و اینک لیستی از وعده‌هایی موجود است که رئیس‌جمهور منتخب در دوران تبلیغات انتخاباتی از آن‌ها سخن گفته است و امید می‌رود این دوره روحانی به جای سیاست انکار، عمل به این وعده‌ها را پیشه گیرد، وعده‌هایی که ثبت و ضبط شده است و نمی‌توان پس از گذشت چهار سال در برابر مطالبه عمومی از دو کلمه نگفتم و نتوانستم استفاده کرد!

پیش از بررسی وعده‌های ریز و درشت انتخاباتی روحانی ضروری است به چهار سال پیش نگاهی بیندازیم. روزهایی که رئیس‌جمهور منتخب با کارنامه‌ای سفید در حوزه اجرا و در قامت منتقد وضع موجود وارد کارزار رقابت‌های انتخاباتی شده بود، وعده‌های بی‌شماری که سرلیست آن‌ها تحول صد روزه اقتصادی و ایجاد چهار میلیون شغل بود پس از گذشت چهار سال در مناظره انتخاباتی و در برابر انتقادهای دیگر نامزدها مورد انکار قرار گرفته و روحانی گفت «یک سایت گمنام حرفی می‌زند و یک سایت معروفی آن را نقد می‌کند و یک روزنامه هم آن را نقل می‌کند و شما هم می‌خواهید از آن نقل کنید؛ «من هیچ‌وقت قول 4 میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است.»

 جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

روزنامه وطن امروز نیز در گزارش اصلی خود با عنوان «اعتراض متمدنانه» مدعی شد، پس از همکاری نکردن وزارت کشور، سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی خواستار رسیدگی شورای نگهبان به تخلفات انتخاباتی شد و در ادامه نوشت:« برخلاف آنچه اوباش سیاسی در سال 88 انجام دادند و بدون داشتن حتی یک سند از تخلف، با ادعای تقلب، طرفداران خود را تحریک به آشوب خیابانی کردند، جبهه انقلاب با داشتن صدها صفحه تخلفات انتخاباتی و داشتن فیلم‌هایی از این تخلفات آشکار در انتخابات، رفتاری متمدنانه در پیگیری تخلفات انتخاباتی در انتخابات 96 دارد. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی روز 29 اردیبهشت برگزار و نتایجش 30 اردیبهشت‌ماه از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد که تاکنون بر خلاف دوره‌های گذشته آمار نهایی و تفکیکی استان‌ها اعلام نشده است. در تمام ادوار انتخابات قبل، وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات پس از اتمام شمارش آرای انتخاباتی اقدام به انتشار تفکیکی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در استان‌ها می‌کرد اما به دلایل نامشخصی تاکنون در این دوره از انتخابات، این مهم محقق و اعلام نشده است.»

سفر ترامپ به عربستان

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «رقص ضدایرانی ترامپ با شاباش 500میلیارد دلاری سعودی» با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور امریکا قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا کرد که این قرارداد تا 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید، نوشت: «رئیس‌جمهور امریکا قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا کرد که این قرارداد تا 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید. وزیر خارجه امریکا این فروش تسلیحاتی را هشداری به ایران خوانده و همتای سعودی او ضمن بی‌سابقه خواندن توافق‌های امضا شده واشنگتن-ریاض، حجم کل توافق‌های دو طرف در زمینه‌های نظامی و غیرنظامی را 500‌میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش «جوان» دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی عربستان را مانند گاو شیردهی خوانده بود که امریکا باید هرچه می‌تواند آن را بدوشد: « ما باید(گاو) فربه سعودی را تا حد امکان بدوشیم و وقتی این شیخ‌نشین‌های ثروتمند بی‌فایده شدند، خاورمیانه را رها کنیم.» او حالا در سفر به عربستان، «واو» به «واو» در حال پیاده کردن این ایده خود است. ترامپ، عربستان را اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرده و در آنجا رهبران حدود 20 کشور عربی و اسلامی را جمع کرده است تا آنچه را که رکس تیلرسون وزیر خارجه او «تقویت توان دفاعی کشورهای عرب خلیج فارس برای مقابله با نفوذ ایران» خوانده اجرا کند. تیلرسون دیروز در ریاض با اشاره به قرارداد‌های تسلیحاتی امریکا با عربستان، این قراردادها را پیامی برای «رقیب سرسخت» عربستان، یعنی ایران خواند و گفت: «این معامله یک پیام روشن به دشمن مشترک ماست.» محمدجواد ظریف دیروز در واکنش به سفر رئیس‌جمهور امریکا به ریاض دیروز گفت: «اگر ترامپ خود را دوست ریاض می‌داند و به شعارهای انتخاباتی وفادار است، درباره راه‌هایی که از ادامه آتش‌افروزی تروریست‌ها در منطقه و تکرار 11 سپتامبرهای دیگر در کشورهای غربی توسط سعودی‌ها جلوگیری می‌کند، با عربستان گفت‌و‌گو کند.»

طرح از روزنامه ابتکار

جشن اصلاح طلبان برای گام دوم پیروزی/ اعتراض متمدنانه با اسناد موجود
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر