کد خبر: 21541
A
فریدون مجلسی در گفت و گو با دیده بان ایران:

افغانستان، پاکستان و ترکیه بیانیه ضد ایرانی اجلاس ریاض را امضا کردند؛ دولت ایران باید در قبال رفتار این کشورها موضع گیری کند

مجلسی: کشورهای دوست و همسایه ما افغانستان، پاکستان و ترکیه در مجمع ریاض حضور داشتند با توجه به سخنان ضد ایرانی که در این مجمع بیان شده است لازم است وزارت امور خارجه و دولت ایران درباره حضور این کشورها و همراهی آنان با عربستان سعودی موضع گیری لازم را داشته باشد. به عقیده من ایران باید در سیاست های عربی خود جز در عراق و تا حدی سوریه که برای ایران اهمیت استراتژیک دفاعی دارند و چشم طمع عربستان و ترکیه به این کشور ها است؛ تجدید نظر کند.

افغانستان، پاکستان و ترکیه بیانیه ضد ایرانی اجلاس ریاض را امضا کردند؛ دولت ایران باید در قبال رفتار این کشورها موضع گیری کند

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: دونالدترامپ رئیس جمهور آمریکا که همراه با تیم خود دراولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرده است که واکنش های مختلفی را به همراه داشته است؛ فریدون مجلسی مسائل بین الملل در گفتگو با دیده بان ایران اظهار کرد: نگرانی عربستان از دو جنبه قابل بررسی است که از طرفی شکستی که تا کنون در یمن خورده است چرا که عربستان با سرمایه گذاری و هیاهویی که راه انداخته بود تصور می‌کرد که می‌توانست ظرف دو هفته کار یمن را تمام کند اما دو سال و سه ماه است که جنگ می‌کنند و به جز فقر فلاکت و ویرانی که برای یمن بار آوردند هیچ موفقیتی به دست نیاوردند و در بسیاری از مواقع که نیرو‌های یمنی به داخل عربستان نفوذ کردند.

وی با بیان اینکه ترامپ از آغاز با تهدید عربستان وارد عرصه انتخاباتی شد ادامه داد: ترامپ ابتدا با خشم و تبلیغات اسلام هراسانه‌ و تروریست هراسانه‌ای که مشخص است آبشخور القاعده و داعش و سلفی عربستان است و خواستار دریافت غرامتاز عربستان شد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی بود آمریکا باید 700 میلیارد دلاری که متعلق به عربستان است را در قبال خسارت 11 سپتمامبر  برداشت کند.

مجلسی با اشاره به اینکه این کار هم یک مانور قدرت پر هزینه است برای عربستان که در عرصه جنگ در یمن احساس ضعف می کند، اضافه کرد: اکنون که عربستان رئیس جمهور آمریکا را با شتاب دعوت کردند و ایشان نیز به عنوان اولین سفر خارجی خود به همان سرزمینی رفته که آن را تروریست می نامید نشان می دهد؛ که قبلا مذاکراتی صورت گرفته و قول و قرار هایی نیز  گذاشته شده بود و این را از اسنادی که چند روز پیش امضاء کردند مشخص شده است.  جمع مبالغی که به آمریکا بابت این اسناد و مدارک پرداخت خواهد شد 350 میلیارد دلار است؛  که به عقیده من خود بزرگ ترین معامله تاریخ بشر که تا کنون می باشد. 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: عربستان می خواهد با این باج دهی خود را از خطر شدت عمل ترامپ برهاند و ترامپ هم ادعاهای گذشته خود را نقض می کند بدون این که اعتمادی به عربستان داشته باشد.

فریدون مجلسی با بیان اینکه آمریکا می خواهد عربستان در منطقه میدان داری کند، گفت: تیمی که به راه انداختند به این دلیل است که یک کشور دسته سومی به خاطر ثروت و اماکن مقدسی که در آنجا وجود دارد بالاخره می تواند میدان داری کند و پیشکسوت میدان عرب و اسلام باشد.

وی ادامه داد: باید دید قطعنامه ای که صادر کردند تا با تروریسم مبارزه کند چگونه است متن آن چیست؟  اگر آنگونه که رسانه ها می گویند اتهاماتی به ایران نسبت داده شده است لازم است ایران موضع گیری لازم را درباره این بیانیه و کشورهای امضاء کننده داشته باشد.

 

از سوی دیگر کشورهای دوست و همسایه ما افغانستان، پاکستان و ترکیه در مجمع ریاض حضور داشتند با توجه به سخنان ضد ایرانی که در این مجمع بیان شد لازم است وزارت امور خارجه  درباره حضور این کشورها و همراهی آنان  با عربستان سعودی موضع گیری لازم را داشته باشد.

مجلسی اضافه کرد: به عقیده من ایران باید در سیاست های عربی خود جز در عراق و تا حدی سوریه که برای ایران اهمیت استراتژیک دفاعی دارند و چشم طمع عربستان و ترکیه به این کشور ها است؛ تجدید نظر کند.

فریدون مجلسی با اشاره به برخی فضا سازی رسانه های منتقد دولت که همسویی آمریکا و عربستان نتیجه ناتوانی دولت است اظهار کرد: همگان می دانند که  ایران یک قدرت منطقه ایی و آمریکا یک قدرت بین المللی است بنابراین واضح است که  ما در برخی از حوزه ها نسبت به آمریکا یی ها ضعیف هستیم لازم نیست  دولت آمریکا این موضوع را درک کند و یا کسی به دنبال کشف  آن باشد.  

اما باید در نظر داشت که عملکرد دولت یازدهم در مقابل غرب تا کنون مناسب بوده است. باید دانست در کشور ما درخصوص  مسائل خاورمیانه یک نهاد تصمیم گیر نیست لازم است برای عملکرد قدرتمند تر در خاورمیانه، اجماع لازم صورت بگیرد. 

فریدون مجلسی با اشاره به عملکرد دولت ایران در سیاست خارجی غرب گفت: دولت در سیاست خارجی غرب بسیار قوی عمل کرده و درک کرد که قدرت ما تا چه اندازه است و بیشتر از آن قدرتی که داشتیم امتیاز گرفت چنانکه  دولت  اکنون آمریکا  از آن  ناراحت است بر این اعتقاد است  که ایران آمریکا را فریب داده است 

وی ادامه داد:به عقیده من این روند روبه رشد با قدرت کامل و مذاکره دولت روحانی صورت گرفت و ایران را از شر ماجرا جویی هسته ای برخی عوامل داخلی که نادانی در آن نهفته بود رهایی بخشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر