کد خبر: 21565
A

کاظم جلالی: تمایلی به نایب رییسی مجلس ندارم/ هیات رییسه مجلس ترکیبی از سه فراکسیون باشد

رییس فراکسیون مستقلین ولایی درباره انتخابات هیات رییسه دور دوم مجلس دهم پیشنهاداتی را ارائه داد.

کاظم جلالی: تمایلی به نایب رییسی مجلس ندارم/ هیات رییسه مجلس ترکیبی از سه فراکسیون باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ کاظم جلالی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس در هفته آتی گفت: پس از برگزاری انتخابات شکوهمند ملت ایران، مطالبه مردم از مجلس و دولت ایجاد تفاهم و آرامش در جامعه بوده و از مجلس شورای اسلامی می خواهند که به دولت کمک موثر و جدی کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مذاکراتی با اعضای فراکسیون امید و ولایی صورت گرفته است افزود: فراکسیون مستقلین بیشتر به این موضوع که هیأت رئیسه مجلس ترکیبی از سه فراکسیون امید، مستقلان و ولایی باشد تمایل دارند که امیدوارم در این خصوص به نتیجه برسیم.

جلالی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی محلی نیست که بتوان یک جمعیتی را حذف کرد و زمانی که گفته می‌شود باید در سطح ملی با یکدیگر گفتگو کنیم و مدعی ایجاد تفاهم و به رسمیت شناختن یکدیگر هستیم اولین ایستگاه برای ایجاد تفاهم مجلس شورای اسلامی است.

او با بیان اینکه خواسته مردم از مجلس به عنوان نخبگان جامعه ایجاد تفاهم است یادآور شد: نباید بر سر کرسی‌های هیأت رئیسه ایجاد نقار کرد چرا که با توجه به ایجاد پیروزی بزرگ توسط ملت ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نباید این پیروزی را تحت الشعاع قرار داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراکسیون مستقلین به دنبال ایجاد تفاهم است افزود: در طول چند روز گذشته جلسات متعددی با اعضای فراکسیون امید و ولایی (اصولگرایان) داشته ام که مقرر شده هر کدام از این فراکسیون‌ها جلسات متعددی برگزار کنند و نتیجه را اعلام کنند.

جلالی با اشاره به ترکیب هیأت رییسه ادامه داد: سه فراکسیون در مجلس وجو دارد و ترکیب هیأت رئیسه نیز ۱۲ نفر است لذا می‌توان ترکیب هیأت رئیسه را به گونه‌ای شکل داد که از هر سه جریان در ترکیب هیأت رئیسه حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه در حال حاضر نیز از هر سه جریان نمایندگانی در ترکیب هیأت رئیسه حضور دارند که این روند می‌تواند استمرار پیدا کند اظهار کرد: منظور از استمرار این روند حفظ مصادیق کنونی نیست چرا که مصادیق به انتخاب نمایندگان بستگی دارد اما می‌توان این مدل ترکیبی هیأت رئیسه را حفظ کرد و هر فراکسیونی در این مدل دارای سهم باشد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: اکثریت قاطع مجلس شورای اسلامی از مدیریت لاریجانی بر مجلس حمایت می کنند چرا که ایشان شخصیت توانمندی بوده که مجلس نهم و یک سال گذشته مجلس دهم را به خوبی اداره کرده است.

او ادامه داد: حتی کسانی که در سال گذشته به لاریجانی برای کرسی ریاست رأی نداده‌اند اذعان می کنند که لاریجانی مجلس را به خوبی اداره کرده است لذا گزینه ما در خصوص کرسی ریاست لاریجانی است.

جلالی با بیان اینکه درباره گزینه فراکسیون امید برای کرسی ریاست اطلاعی ندارم تصریح کرد: فراکسیون مستقلان در خصوص سایر مسئولیت‌هایی در هیأت رئیسه وجود دارد قایل به این بوده که ترکیبی، تفاهمی، بدون جدل حرکت شود چرا که به خیر و مصلحت کشور است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه درنشست صبح امروز فراکسیون مستقلین درباره مدل هیأت رئیسه تبادل نظراتی صورت گرفت اما درخصوص مصادیق هنوز تصمیم گیری نکرده است افزود:به نظر فراکسیون مستقلین مدل کنونی مناسب است چرا که ترکیبی بوده و از فراکسیون مستقلین نمایندگان ولایی و امید در هیأت رئیسه حضور دارند.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی اظهار کرد: درباره اینکه هر فراکسیون چه میزان سهم در هیأت رئیسه داشته و در چه پست‌هایی حضور داشته باشند می‌توان پس از تعیین مدل بحث و بررسی انجام داد و به تفاهم رسید.

جلالی با بیان اینکه تمایلی به نایب رئیسی مجلس ندارم افزود: پیشنهاداتی به بنده برای حضور در کاندیداتوری نایب رئیسی مجلس شده است اما بنده تمایلی ندارم و موضوع نایب رییسی بنده منتفی است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افراد توانمند برای تصدیگری پست‌های هیأت رییسه در مجلس کم نیستند ادامه داد:رویکرد کلی مجلس نسبت به عملکرد و نایب رئیسی آقایان پزشکیان و مطهری مثبت بوده و احتمالاً این دو فرد برای کرسی نایب رئیسی رأی می‌آورند.

جلالی تصریح کرد: بنده ۱۷ سال در مجلس حضور دارم و معمولاً افرادی که در سال نخست در ترکیب هیأت رئیسه قرار می‌گیرند؛تغییرات آن در سال بعد کند است.

او با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها جز سفارش گزارش نمایندگان سفارش هیچ گزارشی را قبول نمی‌کند و طرح چنین سخنانی از سوی برخی افراد به هیچ وجه منصفانه نیست افزود: مرکز پژوهش‌ها نیز از گذشته کارهای کارشناسی درخصوص پول پاشی و افزایش یارانه ها انجام داده بودند که نشان می داد پول پاشی و یارانه چه اثرات تورمی می تواند داشته باشد.

جلالی ادامه داد:بنده و آقای لاریجانی در یک روز در خصوص افزایش یارانه‌ها موضع گیری داشتیم؛آنچه که در تمام مناظرات مطرح شد و کسی به آن پاسخ نداد این است که منبع افزایش یارانه ها چیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گزارش مرکز پژوهش‌ها کاملاً منطقی بوده و ربطی به انتخابات، کاندیداتوری افراد و یا تضعیف افراد نداشته بلکه یک گزارش کارشناسی بوده که مردم باید از آن مطلع می شدند.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر