کد خبر: 21630
A

آمریکا بی خبر از سرنوشت صادرات یک میلیارد دلاری تسلیحاتش به عراق/ تسلیحات آمریکایی در دست داعش

نشریه آمریکایی نیوزویک امروز به نقل از گزارش حسابرسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سپتامبر 2016 خبر داد که ارتش آمریکا نظارت صحیحی بر صادرات بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات به عراق و کویت نداشت.

آمریکا بی خبر از سرنوشت صادرات یک میلیارد دلاری تسلیحاتش به عراق/ تسلیحات آمریکایی در دست داعش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نیوزویک نوشت: سازمان عفو بین الملل در چارچوب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، به حسابرسی دولتی آمریکا که از طبقه بندی خارج شده، دست یافته است. پاتریک ویلکن (Patrick Wilcken)، پژوهشگر حقوق بشر و کنترل تسلیحات سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای نوشت: 'این حسابرسی نشان دهنده نظارت پراشتباه ارتش آمریکا بر صادرات میلیون ها دلار تسلیحات به مناطق بی ثبات است.'
بنا بر تحقیقات سازمان عفو بین الملل، کنترل و حفظ سوابق در سلسله مراتب فرماندهی ارتش عراق سهل انگارانه است که این امر منجر به آن شده تسلیحات ساخت آمریکا و کشورهای دیگر به دست گروههای مسلحی مانند داعش بیفتد که مشهور به ارتکاب جنایات جنگی و دیگر جرائم هستند.
به گفته عفو بین الملل، ارتش آمریکا در واکنش به این حسابرسی وعده داده تا نظارت بر صادرات آتی تسلیحات به عراق و ردیابی آنها را افزایش دهد.
حسابرسی سپتامبر 2016 وزارت دفاع آمریکا نشان می دهد که پنتاگون سوابق دقیق و به روزی از مقدار و مکان تجهیزاتی را که برای کمک به نبرد ارتش عراق با داعش به کویت و عراق ارسال شده بود، ندارد. این تسلیحات شامل ده ها هزار تفنگ جنگی به ارزش 28 میلیون دلار، صدها گلوله خمپاره و صدها خودروی نظامی هاموی می شود. کنگره آمریکا در سال 2015، یک میلیارد و ششصد میلیون دلار به مبارزه با پیشروی داعش اختصاص داد.
حسابرسی پنتاگون در سال 2015 نشان داد که در آن زمان نظارت ارتش عراق بر زرادخانه حتی کمتر بود و در برخی موارد ارتش از آنچه که در انبارهای خود نگهداری می کرد، بی خبر بود به نحوی که برخی از تجهیزات نظامی ای که هرگز در صورت های انبارداری ثبت نشده بودند در داخل کانتینر و در فضای باز نگهداری می شدند.
به گزارش ایرنا، از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست روز شنبه (30 اردیبهشت) خبر داد که پنتاگون در 7 سال گذشته از قِبَل گرانفروشی سوخت به ارتش آمریکا، 6 میلیارد دلار برای تامین بودجه برنامه های دفاعی ای که دچار کسری بودجه یا سوء مدیریت بودند، اختصاص داد.
پیشتر از دولت آمریکا انتقاد شده بود که از سرنوشت هزاران تفنگی که برای نیروهای امنیتی افغانستان تخصیص داده شده بود بی خبر است. در سال 2008 و در جریان درگیری نیروهای آمریکایی با ستیزه جویان افغانستان، 9 سرباز آمریکایی با چنین تسلیحاتی کشته شدند.
به گزارش ایرنا، دولت روسیه نیز امروز چهارشنبه اطلاعات مربوط به اقدام مستقیم گروهی از نظامیان آمریکایی در افغانستان برای فروش جنگ افزار به تروریست های داعشی را فاش کرد. 
بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، سه نظامی آمریکایی در حالیکه مقادیری تسلیحات داشتند، در منطقه کوهستانات ولایت سرپل دستگیر شدند و در همین منطقه نیز چند تروریست داعشی با مقادیری پول بازداشت شدند که می خواستند این جنگ افزارها را از سربازان آمریکایی خریداری کنند. 
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: یک مورد عجیب هم آزادی پسر سرکرده گروه تروریستی موسوم به جنبش اسلامی ازبکستان از زندان آمریکایی بگرام بود که پس از آزادی به شمال افغانستان رفت و فرماندهی گروهی از تروریست های داعشی را برعهده گرفت.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر