کد خبر: 21717
A
در گفت و گوی تفصیلی با دیده بان ایران مطرح شد؛

روایت استاندار کردستان از دلیل رای 70 درصدی کرد ها به روحانی/ زاهدی: شواهد زیادی دارم که در روستاها هدیه و پول پخش می کردند اما روستاهای کردستان بیشترین رای را در کشور به روحانی دادند

زاهدی: به عقیده من صداوسیما در استان کرستان بی طرفانه عمل کرد اما جریاناتی بودند که می توان گفت؛طلاب و روحانیون را ترغیب کردند و عواملی به روستاها فرستادندکه به مردم وعده بدهند که به رقیب روحانی رای دهند اما بی اثر بود یا کمک هایی را به صورت هدیه و پول در این چند ماه اخیر به مردم روستا ها کردند که تصور می کردند می تواند تاثیر گذار باشد.استاندار کردستان با بیان این که در این استان برخی هدایا و در روستا ها پخش و عنوان می شد از جانب امام رضا(ع) است، افزود: در قبل از برگزاری انتخابات مواردی از این قبیل در روستاهای استان کردستان مشاهده شد که به عنوان تخلف به ستاد انتخابات گزارش کردیم.

روایت استاندار کردستان از دلیل رای 70 درصدی کرد ها به روحانی/ زاهدی: شواهد زیادی دارم که در روستاها هدیه و پول پخش می کردند اما روستاهای کردستان بیشترین رای را در کشور به روحانی دادند

عبدالمحمد زاهدی ، استاندار کردستان در گفتگو با دیده بان ایران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا در این استان اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شهر رو روستا در استان کردستان به طور نسبی با مشارک خوب مردم مواجه بود؛ به طوری که ما 59 درصد مشارکت مردم را داشتیم که البته مشارکت در انتخابات شورا اندکی کمتر از انتخابات ریاست جمهوری اما در مجموع نسبت به دوره های گذشته میانگین میزان مشارک افزایش یافته و در این انتخابات آقای روحانی 73 درصد، آقای رئیسی 24 درصد و آقای میر سلیم و آقای هاشمی طبا در مجموع حدود 4 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

زاهدی در پاسخ به این سئوال که چرا مردم استان کردستان گرایش بیشتری به آقای روحانی داشتند، گفت: نوع مطالبات مردم کردستان عمدتأ فرهنگی سیاسی و مدیریتی است و آقای روحانی مسئله اقدام و ادیان را به خوبی دیده اند و در این چهار سال گذشته آقای روحانی به بخشی از وعده هایی که مورد مطالبه مردم بود عملکردند از جمله تدریس زبان و ادبیات کُرد در دانشگاه های کردستان، انتصاباتی که در داخل استان انجام شد و اولین سفیر کرد اهل سنت کشور از جمله مطالباتی بود که مردم داشتند و آقای روحانی نشان داد وعده هایی که می دهد به دنبال انجام آن است حتی اگر موانعی هم وجود داشته باشد.

استاندار کردستان به اعتماد مردم به سیاست های دولت اشاره و خاطر نشان کرد: میزان رای آقای روحانی در سال 92 کمتر از 71 درصد بود اما در این دوره 73 درصد آرا را به خود اختصاص دادند که میزان اعتماد مردم استان کردستان به سیاست های دولت تدبیر و امید را نشان می‌دهد.

وی گفت: در سرشماری نفوس مسکن سال 90 نرخ رشد جمعیت در این استان 73/0 درصد بود که این میزان در سال 96 با افزایش چشمگیری به 42/1 درصد رسیده و امیدواری برای ماندن در کردستان را افزایش و مهاجرت را کاهش داده است.

 

روحانی در روستاهای کردستان رای اول را داشت 

زاهدی وعده افزایش یارانه و دادن پول به مردم را بی اثر خواند و گفت: استان کردستان در رای روستاها به آقای روحانی رده های اول را داشته و در لحظات ابتدایی شمارش آرا که رای روستا ها مورد شمارش قرار می گرفت قابل تشخیص بود که آقای روحانی رای بالایی در روستا ها دارد و تبلیغاتی که به شدت در روستاهای استان کردستان صورت می گرفت هیچ تأثیری در کاهش رای آقای روحانی نداشت.

 

طلاب و روحانیون را ترغیب کردند و عواملی به روستاها فرستادندکه به مردم وعده بدهند تا آنها به رقیب روحانی رای دهند اما بی اثر بود 

 

وی ادامه داد: به عقیده من صداوسیما در استان کرستان بی طرفانه عمل کرد اما جریاناتی بودند که می توان گفت؛  طلاب و روحانیون را ترغیب کردند و عواملی به روستاها فرستادندکه به مردم وعده بدهند که به رقیب روحانی رای دهند اما بی اثر بود. یا کمک هایی را به صورت هدیه و پول  در این چند ماه اخیر به مردم روستاها کردند که فکر می کردند می تواند تاثیر گذار باشد.

استاندار کردستان با بیان این که در این استان برخی هدایا و در روستا ها پخش و عنوان می شد از جانب امام رضا(ع) است، افزود: در قبل از برگزاری انتخابات مواردی از این قبیل در روستاهای استان کردستان مشاهده شد که به عنوان تخلف به ستاد انتخابات گزارش کردیم.

 

دولت تدبیر و امید سه سال است که در کردستان مستقر شده 

 

عبدالمحمد زاهدی با اقدامات صورت گرفته در 4 سال دولت روحانی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در استان کردستان قریب به 3 سال است که مستقر شده که در این مدت با توجه به شناختی که از استان کردستان داشتم از ابتدای ورود موضوعی تحت عنوان گفتمان توسعه در استان کردستان مطرح و مرکز هم اندیشی توسعه استان را با حضور نخبگان دانشگاهی و مدیریتی و بزرگان استان تشکیل شد و بحث توسعه در بین نخبگان بزرگان و صاحب نظران استان به یک مسئله اصلی تبدیل شده است.

استاندار دولت تدبیر و امید به شرایط مطلوب امنیت استان کردستان اشاره کرد و گفت: با توجه به این که استان کردستان یک استان مرزی است و در حاشیه مرز ها جریانات معاند نظام حضور دارند اما استان از امنیت بالایی برخوردار است و مردم راحت و بدون دغدغه و نگرانی زندگی خود را داشته باشند و امور زندگی خود را ادامه دهند.

 

1

 زاهدی  ادامه داد: در حوزه اجرایی نیز مردم این را به خوبی حس کردند و یکی از مشکلات اساسی ما در استان کردستان که مانع توسعه شده است زیر ساخت های حمل و نقلی بود که دولت توجه جدی به این حوزه داشت و در سفری که سال 94 آقای روحانی به استان کردستان داشت، تقریبا نزدیک به 50 درصد تعهدات سفر در این حوزه بود.

استاندار کردستان  با اشاره به اینکه در حوزه راه کار های بسیار خوبی انجام شده است گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان همدان ریل گذاری قطار از همدان به سمت کردستان آغاز شد و کریدور شمال به جنوب نیز فعال است که ما علاوه بر اقداماتی که در گذشته داشتیم در حال حاضر 400 میلیارد تومان پروژه راه در استان در حال اجرا داریم که این برای مردم کاملا محسوس بوده است.

 

استاندار کردستان به برخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت پرداخت و گفت: در حوزه صنعت پروژه های بزرگی همچون پروژه پتروشیمی که در 10 سال گذشته فقط 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در 3 سال دولت تدبیر و امید 80 درصد پیشرفت داشت و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: کارخانه لاستیک بارز کردستان که از مصوبات مقام معظم رهبری به این استان بود نیز همین مقدار پیشرفت فیزیکی داشت که در این دولت انجام شد و به بهره برداری رسید و علاوه بر این یک کارخانه لاستیک دیگر با ظرفیت 5 هزار تنی شروع شده است.

عبدالمحمد زاهدی گفت: در سفری که فروردین ماه سال جاری آقای روحانی به کردستان داشتند؛ 2 هزار و 768 میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسید که بالاترین میزان پروژه در کل استان های کشور بود.

وی عنوان کرد: قبل از دولت تدبیر و امید 5 درصد از مساحت استان مطالعات ژئوفیزیک هوایی شده بود که در مدت 3 سال از استقرار دولت تدبیر و امید در استان کردستان این میزان به  8 هزار 500 کیلومتر مربع رسیده که این ظرفیت بسیار خوبی را برای استان دارد.

زاهدی ادامه داد: قبلأ در معادن های استان خام فروشی صورت می گرفت که در سفر رئیس جمهور به کردستان از کارخانه تولید کنسانتره آهن با طرفیت یک میلیون 300 هزار تن  بهره برداری شد.

وی به جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر 4 سرمایه گذار خارجی در کردستان مشغول فعالیت هستند و در بخش های صنایع معدن، سیگار و گردشگری و همچنین مرکز اداری، تجاری و تفریحی در حال فعالیت هستند.

استاندار کردستان به مهمترین مطالبات مردم از دولت که در اولویت این استان قرار دارد اشاره کرد و گفت: مهمترین مطالبه مردم استان کردستان که پروژه های راه استان است در این 4 سال انجام خواهد شد و پروژه کریدور شمال به جنوب که یکی از مهمترین مسیر های ترانزیتی کشور است و آسیای میانه و اروپا را از مرز بازرگان به خلیج فارس وصل می‌کند که 4 شهرستان استان کردستان در این مسیر قرار دارند که تا کنون 200 کیلومتر از این پروژه انجام شده است.

وی به دیگر پروژه حوزه راه در استان کردستان اشاره کرد وگفت: مسیر مریوان به سنندج و مرز باشماق  از دیگر پروژه های مهمی است که مرز بین المللی می باشد.

زاهدی خاطر نشان کرد: در حوزه گردشگری از شروع دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در کردستان صورت گرفته و سرمایه گذاری خوبی از سوی بخش خصوصی شده است و حمایت های دولت در این حوزه ادامه خواهد داشت.

استاندار کردستان به اقداماتی که برای کولبران این استان صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: مبادلات مرزی از قدیم در استان های مرزی بوده و بحث جدیدی نیست و در این مناطق شغل عده ای از مردم حمل کالا بود که طرح ها و پیگیری هایی برای آن صورت گرفته است.

کولبران کردستان بیمه می شوند 

وی ادامه داد: طرح منطقه آزاد بانه و مریوان که در حال حاضر در مجلس می باشد و اگر این طرح تصویب شود تمام مشاغل کولبری به مشاغل رسمی تبدیل خواهند شد.

زاهدی به طرح دیگری برای ساماندهی کولبران اشاره کرد و گفت: طرح ساماندهی معابر کولبری را ارائه کردیم که این طرح در حال حاضر در کمیسیون های دولت است و اگر تصویب شود تقریبأ می توان گفت قانونمندی در بحث کولبری و مبادلات خواهیم داشت.

 

وی به بیمه کولبران پرداخت و خاطر نشان کرد:  بیمه کولبران در استان کردستان شروع شد و ما صندوق بیمه کشاورزان روستاییان و عشایر که همانند بیمه تامین اجتماعی است را در منطقه بانه و مریوان اجرا شده است.

2

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر