کد خبر: 21825
A
فایننشال تایمز:

عربستان وهابیت صادر می‌کند، ایران با داعش می‌جنگد

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به رویکرد ایران، عربستان و آمریکا در قبال تروریسم، ایران را مبارز واقعی با گروه تروریستی داعش قلمداد کرده و از سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه فاینشنال تایمز نوشت: دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود ریاض و تل‌آویو را به عنوان دو مقصد اصلی خود انتخاب کرد. وی از این انتخاب دو هدف اساسی را دنبال می‌کرد که یکی از آن‌ها اتحاد عربستان و اسرائیل علیه ایران و دیگری دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطین بوده است.

 این روزنامه در ادامه نوشت: دونالد ترامپ با ایستادن در کنار عربستان در مقابل ایران اختلافات فرقه ای در خاورمیانه را دامن می‌زند و آتش جنگ در این منطقه را شعله‌ورتر می‌کند.

به نوشته فایننشال تایمز حل مساله اسرائیل و فلسطین نیز تقریبا غیرممکن است چرا که هیچ نشانه‌ای از اینکه دولت افراطی بنیامین نتانیاهو قصد پایان به اشغال‌گری‌های خود در کرانه باختری رود اردن و همچنین موافقت با تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد.

این روزنامه با اشاره به سخنان ترامپ در نشست ریاض و در جمع سران کشورهای عربی با دعوت کشورهای عربی برای به انزوا کشیدن ایران نشان می‌دهد که تعبیرات ترامپ در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با واقعیت هم‌خوانی ندارد. 

در این گزارش تصریح شده است که عربستان از دیرباز در حال تغذیه ایدئولوژی متعصبانه وهابیت بوده و آموزه‌های استبدادی آن‌ها در دی‌ان‌ای گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده ودیگر گروه‌های تروریستی نهادینه شده است. سیاست‌ها و عملکرد‌های این گروه‌ها بسیار به یکدیگر شبیه است.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان نیز از حضور ترامپ برای گشایش مرکز به اصطلاح ضدتروریسم در ریاض استفاده کرد و این درحالیست که عربستان ضمن خرید سلاح‌های آمریکایی میلیاردها دلار برای صدور وهابیت نیز هزینه می‌کند.

در ادامه این گزارش تصریح شده است که در عراق و سوریه نیروهای آمریکایی و ایرانی بدون داشتن اتحاد در یک جبهه علیه تروریسم می‌جنگند و ترامپ نیز با تعبیر جنگ میان شر و خیر این سوال را در ذهن پدید می‌آورد که واقعیت های موجود با آنچه در ذهن وی است چگونه همخوانی پیدا می‌کند؟  

در این گزارش همچنین با اشاره به محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی و «جرد کوشنر» داماد ترامپ افزود هر دو دارای اختیارات فراوانی هستند و نقاط بسیار زیاد مشترکی میان ساختار سیاسی کاخ سفید و کاخ پادشاهی آل سعود به چشم می‌خورد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر