کد خبر: 22151
A
در گفت و گو با روزنامه الاخبار لبنان؛

نوری المالکی: نمی خواهم دوباره نخست وزیر شوم/ سعودی ها بزرگترین بازنده نشست ریاض

«نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق روز سه شنبه در گفت و گو با روزنامه لبنانی الاخبار با تاکید بر اینکه سعودی ها بزرگترین بازنده نشست ریاض هستند گفت که عربستان مانند کودکی است که پول هایش را به هدر داده و به اسباب بازی که به دستش داده اند دلخوش کرده است.

نوری المالکی: نمی خواهم دوباره نخست وزیر شوم/ سعودی ها بزرگترین بازنده نشست ریاض

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ نوری المالکی در خصوص احتمال تعویق انتخابات در عراق به الاخبار گفت: حرف هایی در محافل آمریکایی مطرح است که گویا تصمیم گرفته اند انتخابات را به تعویق بیندازند. بعضی از سیاسیون عراقی هم درباره تعویق انتخابات سخن می گویند. تعویق انتخابات فقط برای کسانی ضرورت دارد که می خواهند جریان اسلام گرا (یعنی حزب الدعوه که حزب حاکم در عراق است) را محدود کنند. اینها برای رسیدن به هدف خود از هر راهی وارد شدند اما اسلام گرایان در انتخابات 2006، 2010، و 2014 با وجود توطئه های داعش و القاعده در انتخابات پیروز شدند.
وی افزود: اینها می دانند که جریان اسلام گرا باز هم پیروز خواهد شد برای همین فصل تازه ای را با عنوان «کشور بدون دولت و پارلمان» کلید زده اند تا عراق بدون دولت مانده و عاجز از اداره امور خود شود. آن وقت شورای امنیت تحت عنوان فصل ششم خواستار تشکیل دولت اضطراری برای اداره کشور شده و در این مدت توطئه علیه اسلام گرایان کامل شود. 

**به نخست وزیری برنمی گردم 
نوری المالکی با تاکید بر اینکه دیگر تمایلی برای بازگشت به نخست وزیری ندارم گفت: در قدرت سیاسی باقی خواهم ماند. می خواهم از طریق انتخابات یا ائتلاف با دیگر گروه ها در ترسیم نظام سیاسی مستحکم و جدید در کشور سهم داشته باشم. 

**رابطه با الحشد الشعبی 
رهبر حزب الدعوه عراق در ادامه افزود: حزب الدعوه و الحشد الشعبی (بسیج مردمی) جزو مهمترین نهادهایی هستند که در مرحله پیش رو در معرض حمله قرار خواهند گرفت تا به دنبال این دو، بقیه اسلام گراها نیز متحمل ضربه شوند. این شعاری بود که در نشست آنکارا سر داده شد و خواستار سرنگونی المالکی، الحشد الشعبی و ایران شدند. چرا الحشد مورد حمله قرار می گیرد؟ چون به من تعلق دارد و من آن را تاسیس کرده ام و از آن دفاع می کنم و معتقد به لزوم وجود آن هستم چرا که با آن توانستیم جلوی بزرگترین حمله ویرانگر علیه عراق بایستیم و نیز برای اینکه الحشد الشعبی به ایران مرتبط است. 
المالکی خاطرنشان کرد: باید این مساله درک شود که ضربه زدن به من ضربه زدن به الحشد است و ضربه به الحشد نیز در واقع ضربه به من به حساب می آید. برای همین باید از الحشد دفاع کنیم. 
نخست وزیر پیشین عراق تاکید کرد: ما نمی خواهیم الحشد الشعبی خارج از نهادهای دولتی باشد و برای حمایت از آن قانونی به تصویب رساندیم. اما نباید در ارتش ادغام شود؛ ادغام الحشد در ارتش و پلیس به معنای پایان الحشد الشعبی است. 

**روابط بین گروه های داخلی عراق 
نوری المالکی در خصوص آرایش نیروهای سیاسی در عراق گفت: در بین گروه های شیعی ائتلاف ملی تشکیل شده که گروه های سیاسی مختلف زیر سایه آن جمع شده اند و حدود 150 کرسی در پارلمان در اختیار دارند. تنها جریان صدری است که خارج از ائتلاف ملی قرار دارد و به شیوه خاص خودش ساز مخالف می زند. 
وی افزود: در خصوص گروه ها و احزاب سنی پراکندگی و اختلاف زیاد است و آنها از مرجع دینی یا سیاسی که آنها را متحد کند بی بهره اند. همه اینها نتیجه بازی کشورهای عربی و خلیجی به ویژه ترکیه با اهل سنت عراق است. ما تلاش کردیم آنها را متحد کنیم و مرجعیت سیاسی برای آنها ایجاد کنیم تا بتوانیم با آنها به توافق برسیم اما اختلاف داخلی آنها بسیار شدید بود چرا که برخی از این گروه ها به ترکیه وصلند و برخی به کشورهای خلیج (فارس). ما از جریان ملی گرا در بین این گروه ها که نمی خواهد دنباله رو کشورهای منطقه باشد و راهبردهای سیاسی ملی گرایانه دارد حمایت می کنیم. 

**مسعود البارزانی و نقشه جدایی کردستان عراق 
نوری المالکی در ادامه گفت و گو با الاخبار به وضعیت کردستان عراق اشاره کرد و گفت: بحران کردستان یک قضیه معروف و شناخته شده است. اختلافات شدیدی بین حزب دموکرات (البارزانی) و اتحاد ملی (الطالبانی) وجود دارد. البارزانی هروقت بحران های داخلی اش زیاد می شود سخنانی از این قبیل (اجرای همه پرسی در کرکوک برای جدایی) به زبان می آورد. برای همین مساله جدایی برای مصرف داخلی و علم کردن جلوی مخالفان است. 
وی افزود: البارزانی دوست دارد روزی شرایط برای تاسیس کشور بزرگ کردی با جدایی بخش هایی از سوریه و ایران و عراق و ترکیه مهیا شود اما واقعیت های خارجی به وی اجازه چنین کاری را نمی دهد. فقط در این میان اسرائیل این رویکرد را تایید می کند. البارزانی در همه سیاست ها و نقشه ای خود به اسرائیل تکیه دارد. 

**عملکرد دولت حیدر العبادی 
نخست وزیر پیشین عراق در خصوص عملکرد دولت کنونی عراق هم گفت: دولت در بعد مبارزه با تروریسم علمکرد خوبی داشت اما این کافی نیست. دولت صرفا به معنی مبارزه با تروریسم نیست. امروز ایرادهایی به هیبت دولت وارد است و ما نگران اوضاع بد امنیتی و سرکشی های علیه دولت هستیم. 
وی افزود: دولت با داعش مبارزه می کند اما بصره را فراموش می کند. با اتفاقاتی که در بصره و بغداد و سامرا در جریان است احتمال از دست دادن این مناطق وجود دارد. آیا موصل را به دست می آوریم و بصره و کربلا و نجف را از دست می دهیم؟ اگر وضع درست نشود افراد خارج از قانون و گروه و ها و باندها فرصت سرکشی پیدا خواهند کرد. 
المالکی وضع اقتصادی عراق را به هم ریخته توصیف کرد و گفت: کار به قطع حقوق کارمندان دولت رسیده است. اوضاع سیاسی هم دست کمی از اوضاع اقتصادی ندارد. دولت با همه انسجام و قدرت، نمی تواند 3 وزیر تعیین کند. 

**نشست ریاض 
نوری المالکی در پایان گفت و گو با الاخبار به نشست اخیر رئیس جمهوری آمریکا با رهبران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض اشاره کرد و گفت: این نشست را باید از این باب تحلیل کرد که چه کسی از آن سود کرد؟ و چه کسی زیان کرد؟ اسرائیل بیشترین کسی است که از نشست ریاض سود کرد. نتانیاهو اگرچه در این نشست حضور نداشت اما تفکرش در آن حاضر بود. 
وی افزود: آمریکا با قراردادها و پول ها و سرمایه گذاری هایی که انجام گرفت دومین طرفی بود که از این نشست سود کرد. سعودی ها نیز از حیث تبلیغاتی در این نشست جشنواره مانند سود کردند و ریاست ائتلاف عربی اسلامی را به دست آوردند. آرزوی آنها این بود که منطقه به این نقطه برسد. سعودی ها مثل کودکان اسباب بازی برای بازی کردن به دست آوردند تا با آن دلخوش باشند. 
المالکی ادامه داد: سعودی ها در این نشست اعتقاد خود درباره ایران را به صورت خشمگین و تند و کینه توزانه ای علنی ساخته و ایران و متحدان ایران را آماج حملات خود قرار دادند. آنها همانطور که محمد بن سلمان گفت می خواهند جنگ را به داخل ایران بکشانند. ایران آنطور که آنها فکر کرده اند ضعیف نیست؛ سعودی هم انقدر قوی نیست و کشورهایی که در این نشست حضور داشتند حاضر به جنگ با ایران زیر پرچم سعودی نخواهند شد. حتی خود امریکا هم با سعودی در جنگ با ایران همراهی نخواهد کرد. این بدان معناست که سعودی ها در نهایت بزرگترین بازنده این نشست هستند که پول هایشان را به باد دادند و خوی تجاوزگری خود را آشکار ساختند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر