کد خبر: 22232
A

مقایسه آرای لاریجانی در مجالس هشتم تا دهم

علی لاریجانی تا کنون 13 بار به عنوان «رئیس مجلس» از نمایندگان سه مجلس رای اعتماد گرفته است. او امروز نیز با کسب 204 رای از 268 رای ماخوذه ریاستش را تمدید کرد.

 مقایسه آرای لاریجانی در مجالس هشتم تا دهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علاوه بر اینکه او سه بار به عنوان رئیس موقت در مجالس هشتم، نهم و دهم انتخاب شد، در طول 8 سال عمر دو مجلس هشتم و نهم نیز هر سال به عنوان رئیس دائم مجلس رای آورد. او امروز هم برای سیزدهمین بار در معرض این رای گیری قرار گرفت و با کسب 204 رای از 268 رای ماخوذه برای دومین سال متوالی رئیس مجلس دهم شد. البته 64 رای باطله نیز در این انتخابات لحاظ شده بود. 

گفتنی است او در انتخابات مجلس هشتم رقیبی برای ریاست نداشت ولی در مجلس نهم با غلامعلی حدادعادل و در مجلس دهم با محمدرضا عارف در انتخابات هیات رئیسه موقت و با مصطفی کواکبیان در انتخابات هیات رئیسه دائم رقابت کرد. او در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم، با کسب 173 رای از عارف با 103 رای پیشی گرفت و در انتخابات هیات رئیسه دائم نخستین سال فعالیت مجلس دهم با کسب 237 رای از کواکبیان با 11 رای، جلو افتاد. اختلاف آرای وی در این دو رقابت 64 رای بود که گویای تقویت جایگاه وی بود. او امروز نیز تنها نامزد ریاست مجلس بود و هیچ یک از نمایندگان با او وارد رقابت نشدند.

لاریجانی با کسب 237 رای در سال گذشته، رکورددار کسب رای برای ریاست خانه ملت در تمامی ادوار گذشته است. او امروز پس از آنکه به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد، در سخنانی با تشکر از نمایندگان گفت: از این اعتمادی که دوستان به بنده کردند تشکر می‎کنم. امیدوارم بتوانم با توجه به اینکه شما امنای ملت هستید و با وظیفه ای که شما برعهده من گذاشتید؛ بتوانم در تحقق خواست ملت برای حل مشکلات کشور با هدایت شما عزیزان توفیق داشته باشم. 

در جدول زیر آرای لاریجانی در انتخابات هیات رئیسه موقت سه مجلس گذشته و هیات رئیسه دائم در نخستین و دومین سال کاری مجلس دهم را ببینید:

اسامی مجالس

آرا ریاست موقت

آرا ریاست دائم در سال اول

آرا ریاست دائم در سال دوم

هشتم

232

232

216

نهم

173

177

213

دهم

173

237

204

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر