کد خبر: 22246
A

هیئت رئیسه مجلس دهم تنها با دو تغییر ابقاء شد/ جایگزینی یک دبیر و ناظر ولایی به جای دو عضو امید

امروز نمایندگان مجلس‌ دهم برای دومین سال عملکرد خود هیئت رئیسه جدیدی را انتخاب کردند. البته رئیس و نواب رئیس بدون تغییر ابقاء شدند و تنها در جایگاه دبیران و ناظران هیئت رئیسه دو نفر از فراکسیون ولایی،‌ جایگزین دو چهره از فراکسیون امید شدند.

هیئت رئیسه مجلس دهم تنها با دو تغییر ابقاء شد/ جایگزینی یک دبیر و ناظر ولایی به جای دو عضو امید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ علی لاریجانی، چهره بدون رقیب انتخابات امروز هیئت رئیسه مجلس بود که سرانجام توانست 204 رأی  مثبت اهالی خانه ملت را به سبد رأی خود بریزد.

البته لاریجانی در سال دوم مجلس دهم، با کاهش 33 رأی برای کسب کرسی ریاست روبرو شد اما باز هم اعتماد نمایندگان مجلس به او؛ این امکان را فراهم ساخت تا این «فیلسوف سیاستمدار» همچنان بر صندلی سبز ریاست قوه مقننه تکیه بزند.

اما تنها نام لاریجانی نبود که در برگه های رأی سال دوم همچون سال اول مجلس دهم، تکرار شد؛ بلکه با وجود حاشیه‌های پیش آمده بر سر حذف علی مطهری از هیئت رئیسه، باز هم نام او در کنار نام مسعود پزشکیان به عنوان نواب رئیس مجلس دهم،‌ بر روی برگه های رأی نوشته شد. نکته جالب توجه این است که نواب لاریجانی، با سیر صعودی رأی نسبت به سال گذشته مواجه شدند.

پزشکیان با گذشت یک سال از عمر مجلس، از 158 رأی سال اول، این بار توانست نمایندگان بیشتری را جذب مشی اصلاح طلبی خود کند و 179 رأی مثبت را در پرونده نائب رئیسی خود به جای گذاشت. در کنار پزشکیان که باز هم نائب رئیس اول شد، علی مطهری نیز به عنوان چهره معتدل مجلس دهم که در فراکسیون امید عضویت دارد، توانست با 33 رأی بیشتر از سال اول مجلس دهم،‌ یعنی 163 رأی، دوباره در ترکیب هیئت رئیسه به عنوان نائب رئیس دوم، قرار بگیرد.

ناظران یا همان کارپردازان هیئت رئیسه نیز تنها با یک تغییر مواجه شدند. آشوری تازیانی چهره نزدیک به فراکسیون ولایی و بهروز نعمتی از فراکسیون امید دو چهره‌ای هستند که بدون تغییر، مجددا به عنوان ناظران هئیت رئیسه انتخاب شدند و تنها اسدالله عباسی از فراکسیون ولایی، جایگزین قسیم عثمانی از فراکسیون امید شد.

در ادامه رأی گیری هیئت رئیسه اجلاسیه دوم مجلس دهم، از میان 6 چهره منتخب سال اول برای سمت دبیر هیئت رئیسه، تنها یک نفر حذف شد. علی اصغر یوسف‎نژاد از فراکسیون امید حذف و محمدحسین فرهنگی از فراکسیون ولایی جایگزینش او شد.

در جدول زیر می‌توانید آراء اعضای هئیت رئیسه مجلس دهم در سال اول و دوم را به بخوانید:

مجلس دهم

اجلاسیه اول

  

علی لاریجانی ، 237 رأی

رئیس مجلس

مسعود پزشکیان، 158 رأی

علی مطهری،133 رأی

نائب رئیس اول

نائب رئیس دوم

غلامرضا کاتب، 146 رأی

 امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، 146 رأی

 اکبر رنجبرزاده ، 140 رأی

یوسف‌نژاد ،135 رأی

 امیرآبادی ، 128 رأی

 محمدعلی وکیلی ،124 رأی

دبیران هیئت رئیسه

محمد آشوری تازیانی، 165 رأی

 بهروز نعمتی ، 154 رأی

محمد قسیم عثمانی ، 138 رأی

ناظران هیئت رئیسه

اجلاسیه دوم

  

علی لاریجانی،‌204 رأی

رئیس مجلس

مسعود پزشکیان، 179 رأی

علی مطهری، 163 رأی

نائب رئیس اول

نائب رئیس دوم

اکبر رنجبرزاده، 183 رای

محمدحسین فرهنگی، 182 رای

امیرحسین قاضی زاده، 179 رای

غلامرضا کاتب، 178 رای

محمدعلی وکیلی،‌171 رأی

احمد امیرابادی، 165 رأی

دبیران هیئت رئیسه

محمد آشوری، 164 رای

بهروز نعمتی، 129 رای

اسدالله عباسی، 122 رای

ناظران هیئت رئیسه

منبع: لیلا شریف- خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر