کد خبر: 22256
A

صلوات برای لاریجانی/ اجازه گرفتن آقای نماینده از عارف/ خوش و بش پزشکیان و مطهری/حواشی داغ پارلمان

دوهفته جنجال و کشمکش بر سر هیئت رئیسه به پایان رسید و تکلیف صدر نشینان مجلس برای یک سال دیگر مشخص شد.

صلوات برای لاریجانی/ اجازه گرفتن آقای نماینده از عارف/ خوش و بش پزشکیان و مطهری/حواشی داغ پارلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ راس ساعت 9 و 6 دقیقه زنگ آغاز مجلس به صدا درآمد، با اعلام امیر حسین قاضی زاده هاشمی انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس برای دومین سال اولین دستور مجلس قرار گرفت. صحن شلوغ بود و دائما این تذکر علی لاریجانی که «نمایندگان محترم لطفا در صندلی های خود بنشیننید تا کارتها پخش شود» از بلندگوهای مجلس شنیده می شد، تذکری که چندان مورد توجه نمایندگان قرار نمی گرفت در نهایت در میان تحرکات کارتهای رای گیری پخش شد. 

صلوات برای لاریجانی 
کاندیداهای هر کرسی هیات رئیسه یک به یک اعلام شدند و اولین رای گیری حول صندلی رئیس بود که البته در نتیجه ائتلاف ها و رایزنی های روزهای گذشته علی لاریجانی تنها کاندید این کرسی معرفی شد و بدون رقیب ادامه ریاستش به رای گذاشته شد. وقتی نام علی لاریجانی به عنوان کاندیدا ریاست مجلس اعلام شد صدای صلوات به نشانه تائید و تحسین از سوی اعضای فراکسیون مستقلین شنیده شد.

نمایندگان رای های خود را درون گلدانها انداختند و نهایتا خروجی این گلدانها ثبت 204 رای برای ادامه ریاست لاریجانی بود. البته در این رای گیری 64 رای باطله هم وجود داشت یعنی 64 نماینده با ادامه ریاست مخالف بودند و اعلام کردند که حتی اگر کاندیدای دیگری وجود نداشته باشد نمی خواهند به لاریجانی رای دهند.

اجازه گرفتن یوسف‌نژاد از عارف
بعد از اعلام کاندیداهای نواب نوبت به معرفی کاندیداها برای دبیران شد بعد از خوانده شدن نام امیرآبادی جعفرزاده ایمن آبادی نام امیرآبادی را دوباره فریاد زد که نشان از توافق مستقلین بر سر امیرآبادی داشت اما نکته قابل توجه در مورد 6 کرسی دبیران متوجه ثبت نام یوسف نژاد بود چراکه بعد از اعلام نام 7 نفر متقاضی این کرسی ها، با یک مکث کوتاه نام یوسف نژاد نیز اعلام شد اما این عضو فراکسیون امید به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفت تا بگوید کاندیدا نیست، در این لحظه صدای اعضای فراکسیون امید که او را تشویق به ثبت نام می کردند موجب شد تا به مقابل صندلی عارف مراجعه کند و از او اجازه بگیرد و نهایتا نام یوسف نژاد نیز در میان کاندیداها قرار گرفت .

عکس پیروزی اصلاح طلبان بعد از ابقای پزشکیان و مطهری
علی مطهری، مسعود پزشکیان، حمیدرضا حاجی بابایی و هادی قوامی چهار کاندیدایی بودند که باید برای دو کرسی نواب رئیس با یکدیگر به رقابت می پرداختند. علیرغم فضایی که روزهای گذشته ایجاد شده بود یعنی تلاش عده ای از نمایندگان برای حذف مطهری تلاش می کنند و حتی برای محقق شدن آن تعهدی پنهانی بسته اند اما پزشکیان با 179 رای و علی مطهری با 163 رای بار دیگر به عنوان نائب رئیس اول و دوم باقی ماندند. این ابقا احساسات نمایندگان اصلاح طلب را برانگیخت و تعداد قابل توجهی از انها از جمله الیاس حضرتی، احمد مازنی، پروانه سلحشوری، محمود صادقی و ... مقابل دوربین خبرنگاران ایستادند و دستان خود را به نشان پیروزی نشان دادند اما بعد از دقایقی تذکر لاریجانی برای نشستن بر سر صندلی هایشان به این اجتماع پایان داده شد.
دقایقی بعد مسعود پزشکیان به اتفاق علی مطهری و تعداد دیگری از نمایندگان به دعوت خبرنگاران در گوشه ای از صحن مقابل دوربین ها حاضر شدند و عکس یادگاری گرفتند.

خوش و بش بهروز نعمتی و کاظم جلالی با علی مطهری
هرچه در روزهای گذشته خبری در مورد تلاش برای حذف علی مطهری به گوش می رسید در کنار آن نامی هم از کاظم جلالی و بهروز نعمتی برده می شد. افرادی که جزو لیست 30 نفره نمایندگان تهران هستند اما حضورشان در فراکسیون مستقلین بسیار پررنگ است و در این روزهای اخیر انگشت اتهام حذف مطهری به سمت انها نشانه رفت.

بعد از آنکه نائب رئیس شدن علی مطهری مسجل شد نمایندگان یک به یک به سمت مطهری می رفتند تا به او تبریک بگویند یکی از این نمایندگان کاظم جلالی بود که در صندلی کنار مطهری نشان و دقایقی به گفت و گو با او پرداخت و حتی محمدرضا تابش نیز به بحث آنها اضافه شد بعد از دقایقی کاظم جلالی با مطهری روبوسی کرد واز صندلی او فاصله گرفت.

هنوز جلالی از مطهری دور نشده بود که از سمتی دیگر بهروز نعمتی به صندلی علی مطهری نزدیک شد با او دست داد و صورت او را بوسید و این سمت را به او تبریک گفت.

تبریک مطهری به لاریجانی 
در حالی که نمایندگان دور صندلی مطهری برای تبریک به او جمع شده بودند کاظم جلالی دست مطهری را گرفته بود و از صندلی های بالای صحن به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفتند مطهری با همان ارامش همیشگی پله ها را بالا رفت و در کنار صندلی لاریجانی ایستاد لاریجانی نیز از او استقبال کرد و با هم خوش و بش کردند.

گعده اصولگرایان
نتایج نائب رئیسی مشخص شد اما هنوز تکلیف 9 کرسی دیگر در ابهام بود و شاید این موضوع دلیل اصلی گعده ای بود که مقابل صندلی حاجی بابایی ( رئیس فراکسیون اصولگرایان) شکل گرفت. کوهکن،پورمختار، ذوالنور و ادیانی دقایق طولانی با یکدیگر گفت و گو می کردند و بحث داغی داشتند که هرچند شنیدن صدای آنها از جایگاه خبرنگاری غیر ممکن بود اما می شد حدس زد دایره صحبت ها بر سر کرسی های باقی مانده و نوع تعاملات است.

تبریک عارف به لاریجانی
عارف برخلاف سال گذشته به دلیل ائتلاف با طیف مستقلین حاضر به کاندیدا شدن برای کرسی ریاست نشد و از این رو لاریجانی بدون رقیب رئیس ماند اما عارف با همراهی تعدادی از نمایندگان از جمله محمود صادقی، مازنی و ... به جایگاه هیئت رئیسه رفت و ضمن روبوسی با لاریجانی ابقای او را بر کرسی ریاست تبریک گفت.

پزشکیان و مطهری در کنار عارف
درحالی که خبرنگاران عکاس اصرار داشتند عکسی از پزشکیان و مطهری در کنار یکدیگر ثبت کنند این دو عضو هیئت رئیسه که در سمت نواب ابقا شده بودند در کنار صندلی عارف جای گرفتند و با او خوش و بشی کردند.

لابی مستقلین و ولایی نتیجه را تغییر داد
نهایتا با پایان یافتن انتخابات هیئت رئیسه مشخص شد علیرغم جلسات متعدد و صحبت های فراوان بر سر ائتلاف این فراکسیون مستقلین و ولایی بودند که ائتلاف خود را عملی کردند. چراکه از میان 12 کرسی 3 کرسی سهم امید، 5 کرسی سهم فراکسیون اصولگرایان و 4 کرسی سهم فراکسیون مستقلین شد. این درحالی است که طبق ائتلاف روز گذشته قرار بود از 9 کرسی هر فراکسیون سه کرسی سهم داشته باشد.- فائزه عباسی - خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر