کد خبر: 22291
A
هواپیمای عربستان مقصد اعلامی را تغییر داده بود

ظریف: ایران ارتباطی با بنیاد علوی نیویورک ندارد

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که هواپیمایی با یک مسیر پروازی که ثبت شده بود وارد کشور شده ولی قصد داشت مسیر را تغییر دهد، گفت: یعنی هم مبدا را عوض کرده و هم مقصدش را عوض کرده بود.

ظریف: ایران ارتباطی با بنیاد علوی نیویورک ندارد
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ داد.

* عاملان وضعیت کنونی منطقه از واقعیت موجود فرار می‌کنند

وی در خصوص برگزاری انتخابات در ایران و اظهارات علیه کشورمان در اجلاس ریاض از سوی مقامات آمریکایی و سعودی گفت: همزمان با برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری و شوراها در جمهوری اسلامی ایران که نمایانگر حاکمیت مردم بود و در واقع نمایانگر آن واقعیاتی بود که جمهوری اسلامی قدرت و ثباتش را از آن در 38 سال گذشته گرفته و بر اساس همین است که با ثباتترین کشور در منطقه هستیم؛ تلاش‌هایی برای پیگیری برخی سیاست‌ها شد که از ابتدا معلوم بود که این حرکت، یک حرکت ناموفق است.

ظریف ادامه داد: این اظهارات بر اساس برخی ملاحظات کوته بینانه سیاسی مطرح شده و جمهوری اسلامی هم معتقد است که امنیت منطقه یک قسمت مهمی از امنیت ماست. ما برای امنیت خودمان به یک منطقه امن نیاز داریم، به همسایگان امن نیاز داریم و لذا تلاش‌هایی که می‌شود برای ایجاد اختلاف، برای ایجاد تفرقه در داخل این منطقه را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم و معتقدیم که بجای تلاش برای پیدا کردن راهکارهایی برای فرار از واقعیت این منطقه، فرار از واقعیتی که چه عواملی باعث افراط گرایی در این منطقه شده، چه عواملی باعث گسترش تروریسم در این منطقه شده، تلاش‌هایی از طرف کسانی که خودشان عامل این وضعیت بودند شد که معلوم است به نتیجه‌ای نخواهد رسید. 

* جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی با بنیاد علوی در نیویورک ندارد

وزیر خارجه کشورمان همچنین در خصوص آخرین وضعیت بنیاد علوی در نیویورک نیز گفت: همانطور که می‌دانید بنیاد علوی نیویورک یک سازمان غیر وابسته به دولت ایران است. یک سازمان مستقل است که در ایالت نیویورک ثبت شده  است. خود آنها مسئولین و وکلایی دارند که این کار را دنبال می‌کنند.

ظریف با بیان اینکه این موضوعی نیست که به جمهوری اسلامی ایران ارتباطی داشته باشد، یادآور شد: این یک موسسه غیرانتفاعی، در واقع خیریه است که فعالیت‌های نوع دوستانه دارد (من هم به علت اینکه در نیویورک بودم این جزییات را می‌دانم) فعالیتهای آموزشی داشته و در واقع هر اقدامی، هر اتهامی در مورد ارتباط این موسسه با جمهوری اسلامی از نظر ما بی اساس بوده بخاطر اینکه هیچ نقشی در این موسسه نداشته است. 

وی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر ورود غیر مجاز هواپیمای سعودی به آسمان ایران نیز اظهار داشت: من دیروز وقتی که این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شنیدم به ستاد کل زنگ زدم و از آنها سوال کردم.‌ وزارت خارجه که اصلاً در جریان نبود.‌ فکر می‌کنم وزارت دفاع هم در جریان نبوده است. در واقع یک اتفاق خیلی معمولی بوده است.

* هواپیمای عربستان مقصد اعلامی را تغییر داده بود

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که هواپیمایی با یک مسیر پروازی که ثبت شده بود وارد کشور شده ولی قصد داشت مسیر را تغییر دهد، یادآور شد: یعنی هم مبدا را عوض کرده و هم مقصدش را عوض کرده بود. هواپیما حامل کارشناسان نفتی بود. این اطلاعات را دیروز بدست آوردیم و کسی هم در وزارت خارجه اطلاعی نداشته (براساس روش معمولی که وجود دارد) دوستان هواپیمایی کشوری با پدافند هماهنگ می‌کنند و به هواپیما این انتخاب را می‌دهند که یا مسیرش را اصلاح کند یا برگردد که هواپیما تصمیم می‌گیرد برگردد.

ظریف افزود: در هیچ کدام از این مراحل وزارت امورخارجه نقشی نداشته، دخالتی هم نداشته، اطلاعی هم نداشته و نباید هم داشته باشد. یک کار عادی و معمولی است که در بین چند هزار پرواز که هر روز از فضای جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند این اتفاق هم می‌افتد و هیچ منظور سیاسی نباید به آن اضافه کرد.

* نماینده سابق مجلس درباره اظهاراتش پیرامون سردار سلیمانی عذرخواهی و توبه کند

وزیر خارجه کشورمان در خصوص ادعای یک نماینده سابق درباره سردار سلیمانی اظهار داشت: واقعاً فرمایشاتی که ایشان کردند، شرم آور است و حتماً از ایشان می‌خواهم که رسماً عذرخواهی کنند و توبه کنند. بخاطر این تهمت بسیار ناروایی که نه به وزیرخارجه و شخص من که به جمهوری اسلامی زدند حتماً ایشان باید توبه کنند و من به عنوان برادر بسیار کوچکتر به ایشان پیشنهاد می‌کنم که این کار را حتماً و سریعتر انجام دهند. 

ظریف ادامه داد: اگرچه هیچ علاقه‌ای نداشتم تهمت‌ها و افتراها را پیگیری حقوقی کنم  - چون تاکنون اگر می‌خواستم پیگیری حقوقی کنم فکر می‌کنم باید یک اتاق در دادگستری اجاره می‌کردم از بس از این تهمت‌ها به ما زدند -  اما این یک مورد را با توجه به علاقه‌ای که شخصاً به سردار سلیمانی دارم و رابطه بسیار خوبی که من و ایشان داریم، خیلی این حرف به بنده و همکارانم در وزارت خارجه گران تمام شده و حتماً پیگیری حقوقی می‌کنیم؛ مگر اینکه ایشان معذرت خواهی و مهمتر از آن توبه کنند.

* طرح مجدد تحریم‌های غیر هسته‌ای، مخرب و مخالف برجام است

ظریف همچنین در خصوص طرح مجدد تحریم‌های غیر هسته‌ای در سنای آمریکا نیز گفت: آمریکایی‌ها باید به این نتیجه برسند ما چون امنیت و پیشرفت اقتصادی‌مان را از مردم می‌گیریم این کارها هیچ تاثیری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ندارد و حتماً به موقع ما اقدام می‌کنیم. اقدام‌هایی هم انجام داده‌ایم، اطلاع دادیم به سایر اعضای 1+5 که این اقدام، اقدامی مخرب و مخالف برجام است و آنها باید برای ممانعت از آن اقدام کنند.

* کشورهای منطقه بجای اینکه با بیگانگان متحد شوند، باید با تروریسم تکفیری مقابله کنند

وزیر خارجه کشورمان در خصوص انفجار انتحاری امروز در کابل نیز بیان داشت: من در جلسه هیئت دولت بودم که خبردار شدم یک وسیله انفجاری قوی در نزدیکی سفارت ما در کابل منفجر شده و متأسفانه خساراتی به سفارت وارد شده، ولی به لطف خدا همکاران ما و فاجعه‌ای برای همکاران ما رخ نداده است. متأسفانه برای کسانی که در آن منطقه بودند تعدادی کشته شدند که ما به دولت افغانستان و به خانواده‌های قربانیان تسلیت عرض می‌کنیم و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل داریم.

ظریف ادامه داد: این نشان دهنده این است که تروریسم تکفیری مرز نمی‌شناسد و هر روز قربانی می‌گیرد و هرچه سریعتر همه کشورهای منطقه بجای اینکه بروند سراغ بیگانگان متحد شوند، باید با تروریسم تکفیری مقابله کنند که جمهوری اسلامی در این مسیر همراه همه کشورهای منطقه بدون استثناء خواهد بود و همه کشورهای منطقه می‌توانند روی حمایت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم تکفیری حساب کنند.

وی یادآور شد: ما همواره در کنار دوستانمان در افغانستان بودیم و این همراهی و حمایت را ادامه خواهیم داد. خوشحالیم که همکاران ما در نمایندگی جمهوری اسلامی در کابل که برای پیشبرد منافع ملی کشور این خطرات را تحمل می‌کنند، سالم هستند و متاسفیم بسیار برای آنهایی که قربانی این جنابت هستند. 

* مهمترین چالش سیاست خارجی ما وضعیت منطقه است که کل کشور برای آن باید بسیج شود

 وزیر خارجه کشورمان در خصوص مهمترین چالش سیاست خارجی کشورمان نیز گفت: من فکر می‌کنم مهمترین چالش، وضعیت منطقه است و نیاز هست که در مورد وضعیت منطقه وزارت خارجه و مجموعاً کل کشور - بالاخره سیاست خارجی و روابط خارجی منحصر در وزارت خارجه نیست - کل کشور باید برای وضعیت منطقه و برای کمک به صلح و ثبات بسیج شوند. جمهوری اسلامی نیروی ثبات بخش در منطقه ما بوده و لازم است که این ثبات بخشی را با هماهنگی و همکاری و همراهی همسایگانمان بیشتر پیش ببریم . فکر می‌کنم این موضوع عمده‌ای است که ما در دوره آینده در وزارت خارجه خواهیم داشت.-تابناک
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر