کد خبر: 22361
A

یونکر: احیای اعدام در ترکیه به معنای پایان مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپاست

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا باید به مذاکرات الحاق ترکیه به این بلوک ادامه دهد اما احیای مجازات اعدام در آنکارا به معنای پایان روند الحاق خواهد بود

یونکر: احیای اعدام در ترکیه به معنای پایان مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپاست

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای دریافت عضویت اتحادیه اروپا مجازات اعدام را لغو کرد. اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا اعلام کرد که اگر پارلمان بیاید و بگوید پیشنهاد یا برنامه‌ احیای مجازات اعدام در جریان یک رفراندوم مورد حمایت قرار گرفته و آن را به وی ارائه دهد، او آن را تایید خواهد کرد.

ژان کلود یونکر، رئیس شورای اروپا در جریان دیدار با دانشجویان در برلین حول محور آینده اروپا گفت: من معتقد نیستم که مذاکرات درخصوص الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا باید هم اکنون متوقف شود. مقامات اروپایی باید باز هم تلاش کنند تا ترکیه را متقاعد کنند که تصویب اصلاحات و پیشبرد روند الحاق به اروپا به نفع ترکیه است و روی برگرداندن از قاره اروپا و ارزش‌هایش به ضرر ترکیه تمام می‌شود.

وی افزود: پاسخ این سوال را که آیا ترکیه به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل می‌شود یا خیر، نمی‌دانم. من اخیرا در مکالمه طولانی که با اردوغان داشتم صریحا اعلام کردم که احیای مجازات اعدام در ترکیه خط قرمزی در مذاکرات الحاق محسوب می‌شود.

یونکر گفت: من به اردوغان گفتم اگر مجازات اعدام را احیا کنید آن وقت روند الحاق به پایان می‌رسد.

تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر مسائل حقوق بشری و امنیتی بالا گرفته است اما اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت و درگیری‌ها در سوریه به کمک آنکارا که یک متحد ناتوست، وابسته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر