کد خبر: 22705
A

گزارش کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در مجلس: اعتماد 55 درصدی به صدا و سیما به دلیل پخش مناظره

گزارش کمیسیون بررسی و نظارت بر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قرائت و در بخشی از این گزارش بر افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی به دلیل پخش زنده مناظره‌ها اشاره شد.

گزارش کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در مجلس: اعتماد 55 درصدی به صدا و سیما به دلیل پخش مناظره

به گزاش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جلسه علنی روز سه شنبه -16 خرداد- مجلس در ادامه گزارش های انتخاباتی دستگاه های مسئول، فرصتی در اختیار کمیسیون بررسی تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت، تا احسان قاضی‎زاده هاشمی به عنوان سخنگوی این کمیسیون به قرائت این گزارش بپردازد.

او در ابتدای گزارش کمیسیون متبوعش گفت: شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما مرکب از 2 نماینده از هر یک از قوای سه گانه کشور بر اساس اصل 175 قانون اساسی تشکیل شد. نکته حائز اهمیت، فرا قوه ای بودن این کمیسیون است. این کمیسیون مسئولیت نظارت بر پیش از پخش و در زمان پخش زنده مناظره های تلویزیونی را برعهده داشت.

قاضی‎زاده‎هاشمی ادامه داد: برنامه های تعیین شده برای انتخابات به گونه ای بود که هر نامزد با احتساب مناظره ها، بیش از 30 ساعت در صدا و سیما حضور داشت. هر سه مناظره تلویزیون به عنوان پربیننده ترین برنامه تلقی شد. ‌تنوع برنامه ها به گونه ای بود که کاندیداها تمام اندیشه های خود را در رسانه ملی برای مردم تببین کردند تا از انجام تبلیغات پر هزینه دیگر بی‎نیاز باشند.

او در بخش دیگری از گزارشش به اهم راهبردهای تبلیغاتی کمیسیون مذکور اشاره کرد و گفت:‌ رعایت بی طرفی،‌ فراهم کردن عدالت رسانه ای، جلب مشارکت حداکثری، آگاهی مردم، پوشش خبری منطقی به منظور ترغیب مردم، تبلیغ سلامت انتخابات و لزوم صیانت از آرای مردم، ترغیب جریانات و احزاب سیاسی به رعایت اخلاق انتخاباتی، خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه های معاند اهم راهبردهای کمیسیون بود.

سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بخشی از کار این کمیسیون نظارت بر تدوین اخبار رئیس جمهور و دولت مستقر در بخش های مختلف خبری و برنامه های مشارکتی صدا و سیما بود که علاوه بر اطلاع رسانی بدون پروپاگاندا،‌ عدالت را بین نامزدها حفظ و ایجاد کند. این کمیسیون با هر یک از نامزدها دو جلسه داشت و سه جلسه با حضور مشترک 6 نامزد پیش از مناظره ها برگزار کرد. در تمام جلسات بر ماده 64 قانون انتخابات مبنی بر عدم نقض قوانین، نفی هتک حیثیت سایر نامزدها و دیگر اقشار مردم و نفی ایرادهای واهی به آنها توضیح داده شد. همچنین با نمایندگان 6 نامزد جلسه داشتیم و روند کلی تبلیغات به آنها ابلاغ کتبی شد.

او در رابطه با پخش زنده مناظره ها، هم گفت: اعتماد افکار عمومی به پخش زنده،‌ خواست هر 6 نامزد بود که نیاز به گرم شدن فضای انتخابات و به پای صندوق کشیدن مردم در این انتخابات را مرتفع می کرد. جز با برگزاری زنده مناظره‎ها این مهم، امکان پذیر نبود. این اقدام کمیسیون تبلیغات منجر به مرجعیت رسانه ملی شد که براساس نظرسنجی ها منجر به اعتماد 55 درصدی مردم به این رسانه شد. این در حالی است که مرجعیت صدا و سیما در سال 92 تنها 68 درصد بود.

این خبر تکمیل می‌شود...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر