کد خبر: 22706
A
هرمیداس باوند در گفت گو با دیده بان ایران:

ایران نباید واکنش‌عجولانه‌ای نسبت به تحولات خاورمیانه نشان دهد/ بحران در روابط قطر و عربستان به نفع ایران است نیازمندی های قطر باید از طریق ایران تامین شود

هرمیداس باوند با بیان اینکه ایران مایل نیست وارد جبهه گیری امنیتی شود، گفت: ایران باید خیلی دست به عصا حرکت کند همان طور که آنها ناشیانه برخورد کردند ایران نباید واکنش هایی نشان دهد که از این اختلاف خوشحال است.

ایران نباید واکنش‌عجولانه‌ای نسبت به تحولات خاورمیانه نشان دهد/ بحران در روابط قطر و عربستان  به نفع ایران است نیازمندی های قطر باید از طریق ایران تامین شود

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر در تازه ترین اقدام خود کشور روابط خود را با کشور قطر قطع کردند.

بی شک این اختلاف در خاورمیانه بر ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ داود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دیده بان ایران در بررسی ابعاد این اختلاف و تأثیر آن بر ایران اظهار کرد: مسئله تحریم‌ها و قطع روابطی که علیه قطرصورت گرفته حاکی از آن است وحدت و اتحادی که با سفر ترامپ به ریاض و تاکید آن بر ناتوی کشور های عربی علیه ایران، مورد اختلاف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از طرفی عربستان و مصر و امارات به طور کلی با قطر قطع ارتباطات زمینی دریایی و هوایی کردند و از طرفی عمان کویت موضع میانه را نگه داشتند؛ بنابراین تنها یک کشور از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر قطع رابطه کردند و این وحدت و ناتوی عربی را مورد سئوال جدی قرار می‌دهد. 

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه این وحدت و اتحاد علیه ایران بود، گفت: وقتی این شکاف ایجاد شد؛ طبیعی است منطقه به نفع ایران می باشد.

هرمیداس باوند گفت: ایران باید واکنش‌های عجولانه‌ای نشان ندهد و بهتر است که مشکلات مسالمت آمیز تر و با گفتگو حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: قطعأ قطر نیازمندی هایی برای راه های هوایی و غذا خواهد داشت که احتمالا از طریق ایران این نیازمندی ها رفع شود.

 

هرمیداس باوند با بیان اینکه ایران مایل نیست وارد جبهه گیری امنیتی شود، گفت: ایران باید خیلی دست به عصا حرکت کند همان طور که آنها ناشیانه برخورد کردند  ایران نباید واکنش هایی نشان دهد که از این اختلاف خوشحال است. 

کارشناس مسائل بین الملل گفت : درست است که مصر محور کشور های عربی است اما قطع روابط آن با قطر اثرات زیادی برای قطر ندارد بلکه عربستان و امارت مهم هستند.

داود هرمیداس باوند در پایان به نقش آمریکا اشاره کرد و گفت: با توجه به این که  آمریکایی‌ها در قطر پایگاه دارند این پایگاه یک نوع تضمینی برای قطر است؛ بنابراین قطر مایل است که این پشتوانه از بین نرود و آمریکا با میانجی گری از عربستان و امارات بخواهد از این اقدامات دست بردارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر