کد خبر: 22720
A

مصطفی معین: انتخابات ایران تهدیدات ریاض را بی‌اثر کرد/ روحانی در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه از قانون انتخابات تفسیر درستی نشده است، گفت: اگر تفسیر از این قانون درست بود رای روحانی بیش‌تر می‌شد. از نگاه وی شباهتی میان انتخابات سال 84 با 96 وجود ندارد.

مصطفی معین: انتخابات ایران تهدیدات ریاض را بی‌اثر کرد/ روحانی در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ مصطفی معین به تشریح دلایل نزدیکی جریان اصلاحات با دولت روحانی پرداخت و خاطرنشان کرد: شعار های تدبیر و امید و یا اعتدال و توسعه از مؤلفه‌های جریان اصلاحات هم هست. این گفتمان ها به هم نزدیک هستند و هم‌پوشانی دارند. از همین نظر است که اصلاح طلبان از روحانی حمایت کردند.

انتخابات ایران تهدیدات ریاض را بی‌اثر کرد

این وزیر اسبق دولت های سازندگی و اصلاحات با اشاره به سفر دونالد ترامپ،رئیس جمهوری ایالت متحده آمریکا به منطقه خاورمیانه نیز گفت: متاسفانه فرد پوپولیستی مثل ترامپ به نام سفر صلح به منطقه ما سفر می کند، کشورهای حامی تروریسم را دور خود جمع می‌کند، فضای تهدیدآمیزی علیه کشور ما شکل می‌دهد و قطعنامه‌ صادر می‌کنند. خوشبختانه درست در زمان برگزاری اجلاس ریاض، انتخابات پرشکوهی در ایران برگزار گردید که نمایشی از دموکراسی و نمایانگر قدرت و درایت مردم ایران بود. حضور بیش از ۷۰ درصدی مردم در انتخابات در افکار عمومی بین‌المللی اقتدار ملی ایران را در مقابل تهدیدهای اجلاس ریاض به نمایش گذاشت و تهدیدهای آن‌ را بی‌اثر کرد.

وی افزود: دولت روحانی باید توسعه روابط بین‌المللی را گسترده تر از گذشته ادامه دهد. تنش زدایی توسط دستگاه دیپلماسی خارجی دولت در شرایط فعلی از اولویت های جدی دولت دوازدهم است.

منتظر وزرای شایسته‌تری در کابینه دوازدهم هستیم

معین در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا می توان منتظر حضور وزرای اصلاح‌طلب در کابینه دولت بعدی بود، اظهار کرد: اصلاح طلبان ازدولت سهم خواهی نمی کنند اما انتظارشان این است که براساس آرمانهای دینی و ملی و تخصصی، دولت دوازدهم از شایسته‌ ترین ها تشکیل شود. کابینه‌ای که از بالاترین سطح کارآمدی و کفایت برخوردار باشد.

جهانگیری صدای حق اصلاح‌طلبان بود

معین در تبیین حضور اسحاق جهانگیری در رقابت های انتخاباتی اخیر به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات نیز گفت: جهانگیری به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات وارد صحنه انتخابات نشد، بلکه به گفته خودش صدای جریان اصلاحات بود و به حق هم در مناظرات از آن تفکر دفاع کرد. او صدای جریانی شد که در سال‌های گذشته برخورد منصفانه ای با آن نشده و محدودیت های غیرقانونی در فعالیت سیاسی و اجتماعی به آن تحمیل شده است .

شکست‌خوردگان انتخاباتی نقاط ضعف خود را بررسی کنند

در ادامه این گفت‌وگو معین اظهار کرد: حق این است تا رقبایی که در انتخابات شرکت کرده و نتوانستند رای مردم را به دست بیاورند از مردم که همین مقدار رای را به آنها دادند، تشکر کنند و به رئیس دولت جدید نیز تبریک بگویند که نشان دهنده توجه آنها به آداب اخلاقی، دینی و انقلابی باشد.

وی سپس گفت: از سوی دیگر آنها باید نقاط ضعف خود را هم بررسی کنند و ببینند که چرا اکثریت مردم اقبالی به آنها ندارند و مواردی را نیز که پا روی منافع ملی گذاشته و ارزشهای اخلاقی را نادیده گرفتند به زبان بیاورند. اگر عذرخواهی نمی کنند، حداقل خودشان بفهمند چه کرده اند که نتوانسته اند رای اکثریت جامعه را به دست آورند و در آینده این اشتباهات را تکرار نکنند. در سه مناظره‌ای که برگزار شد، من نقش صداوسیما را هم بی‌طرفانه نمی بینم.

روحانی در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد

معین با اشاره به برخی از مطالبات مردمی از حسن روحانی مثل رفع حصر و ریشه کن کردن فقر گفت: موقعیت و جایگاه افراد در برخورد با مسائل مختلف متفاوت است. رئیس جمهور یک برخورد و مردم یک نوع برخورد دیگری دارند. رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی اختیارات و محدودیت‌هایی دارد. منتقدان شرایط کشور هم حقوقی چون نقد حاکمیت و بیان مکرر مطالباتشان را دارند. رئیس جمهور در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد ، همواره باید با رهبری ، سایر قوا و نهادها تعامل داشته باشد .

وی ادامه داد: در یک مراسم دانشجویی قشر دانشگاهی ما شعار رفع حصر می دهد. حقشان هم هست مطالبه ای دارند احساس می کنند یکی از شخصیت های ملی نظام مورد ظلم قرار گرفته است اما رئیس جمهور نمی تواند مانند آن افراد و با همان روش مطالبه ها را پیگیری کند. پیگیری چنین مطالباتی راه و روشی دارد که باید بر اساس آن ها پیش برود . برای رفع محدودیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، دولت باید به روش قانون مند چاره اندیشی کند. در فضای نا امن و پر تنش دولت نمی تواند پاسخ گوی چنین خواسته هایی باشد . دولت بر اساس اختیاراتی که دارد مطالبات مردم و شعارهایش را پیگیری می کند.مثلا" رئیس جمهور بر اساس اختیارات قانونی که دارد می تواند اجرای درست قانون اساسی را با دادن تذکر و یا اخطار متذکر شود . کما اینکه در زمان آقای خاتمی هیات متخصصی به عنوان هیات نظارت بر قانون اساسی وجود داشت که کارهای موثری هم انجام داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر