کد خبر: 22722
A

حال‌وهوای انتخاباتی صحن مجلس/ پاسخ وزیر کشور به شائبه‌های تخلف در انتخابات/ بازهم انتقاد از صداوسیما

صحن مجلس امروز حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته بود. هم وزیر کشور به نمایندگان گزارش انتخاباتی داد، هم برخی نمایندگان از مشی انتخاباتی صداوسیما انتقاد کردند.

حال‌وهوای انتخاباتی صحن مجلس/ پاسخ وزیر کشور به شائبه‌های تخلف در انتخابات/ بازهم انتقاد از صداوسیما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ اولین جلسه مجلس بعد از چند روز تعطیلی، امروز برگزار شد و اهالی خانه ملت گوش شنوایی برای شنیدن گزارش‌های انتخاباتی بودند. اولین گزارش با حضور وزیر کشور کلید خورد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همان دقایق اولیه مجلس پشت تریبون رفت تا گزارشی از اقدامات انجام شده ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر قرائت کند.

وزیر کشور در ابتدای گزارش به موضوع تببین اصول حاکم در اجرای انتخابات و ایجاد ساختار مناسب برای برگزای انتخابات پرداخت و بیشتر بر ارائه آمارهایی در مورد روند فعالیت ستاد انتخابات کشور اکتفا کرد. رحمانی فضلی بخش‌های مهم گزارش را به سطوح پایانی اختصاص داد، چه آنکه در دقایق پایانی گزارش بود که صحبت از برخی ادعاها در مورد تخلف به میان آمد. او گفت:« ابهاماتی از سوی برخی ستادها، کاندیداها و غیره در مورد کمبود تعرفه ها، عدم درج مهر انتخابات بر روی آنها یا شروع دیرهنگام اخذ رای مطرح شده که توسط سخنگوی شورای نگهبان پاسخ لازم داده شد. »

رحمانی فضلی همچنین این گزارش را فرصتی مناسب برای پاسخ به انتقادها یافت و در مورد کندی اخذ رأی اینگونه توضیح داد:«کندی اخذ رای از دیگر ابهامات بود که به دلیل انجام الکترونیکی احراز هویت رای دهندگان و تضمین سلامت انتخابات علی رغم افزایش سرعت کار نسبت به دوره قبل گریز ناپذیر بود.»

پس از صحبت‌های وزیر کشور، علی لاریجانی فرصت را مناسب دید و در کنار تشکر از وزیر و برگزاری انتخاباتی آرام، به او برای رفع نقص، پیشنهادی داد: کمیسیون شوراها و شورای نگهبان جلسه بگذارند تا این مسئله(صف‌های طولانی برای رأی دادن) برای انتخابات بعدی حل شده و انتخابات به شکل مکانیزه برگزار شود تا دیگر شاهد صف طولانی مردم برای رای دادن نباشیم. روز انتخابات هم تغییر مهمی صورت گرفت که ثبت اطلاعات سجلی بود و بسیار وقت گیر بود. این هم از این نوع مطالبی است که اگر اصلاح آیین نامه ای می خواهد، لازم است آیین نامه‌اش اصلاح شود تا اگر کد ملی را ثبت می کنید، دیگر نیاز به ثبت اطلاعات شناسنامه ای نباشد. به نظرم الان زمان خوبی است که اشکلات برطرف شود.

پس از این گزارش نسبتا طولانی وزیر،‌ نوبت به احسان قاضی زاده هاشمی که به عنوان نماینده مجلس در کمیسیون نظارت بر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسید، تا گزارش کمیسیون متبوعش را بخواند.

در این گزارش بر افزایش55 درصدی اعتماد مردم به صدا و سیما در زمان پخش مناظره‌های تأکید شد و قاضی‌زاده هاشمی نیز در رابطه با شکایت‌های ثبت شده در دوره تبلیغات انتخاباتی گفت که« 43 شکایت از مواضع نامزدها انتخابات به کمیسیون تبلیغات واصل شد. با عنایت به آنکه اگر همه شکایت‌ها وارد دانسته شده و زمان پاسخگویی به همه آنها داده شد ضمن ایجاد یک دور تسلسل نافرجام بین شاکیان و نامزدها، سیر اصلی انتخابات و تبلیغات در مسیر دیگری قرار می‌گرفت و منجر به کشانیدن سایر موضوعات به موضوع انتخابات می‌شد و نتیجه کل این فرایند کاهش مشارکت انتخابات بود؛ زمانی برای پاسخگویی برای هیچ یک از شاکیان در نظر گرفته نشد.»

البته رنگ و لعاب انتخاباتی مجلس در جلسه امروز،با قرائت این دو گزارش کم رنگ نشد، چه آنکه مصطفی کواکبیان و نادر قاضی‌پور نیز با دو تذکر انتخاباتی این زنجیره را ادامه دادند.

نادر قاضی پور چهره‌ای بود که بعد از گزارش وزیر کشور، در تذکری پاسخ گویی وزرای دولت به انتقادها در زمان انتخابات را امری خلاف شرع و قانون دانست، البته علی لاریجانی هم  با لحن شوخی خاص خودش به این نماینده گفت که این تذکرش مستند نیست.

کواکبیان هم در تذکری در مورد گزارش قاضی‌‎زاده هاشمی که از بی طرفی و عدالت صدا و سیما تعریف کرده بود، انتقاد کرد:«‌ صدا و سیما در دو روز آخر از مرز بی طرفی خارج شده بود و حق بود که به صدا و سیما تذکر می‌دادند.» - ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر