کد خبر: 22732
A

نمایندگان از پاسخ های وزیر ارتباطات درمورد کنترل محتوای مطالب درفضای مجازی قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوال نماینده مردم میمه و شاهین شهر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد کنترل محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی ،مصالح و منافع ملی در فضای مجازی را وارد ندانستند و اعلام کردند: پاسخ های محمود واعظی به حسینعلی حاجی دلیگانی قانع کننده بود.

نمایندگان از پاسخ های وزیر ارتباطات درمورد کنترل محتوای مطالب درفضای مجازی قانع شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به دو سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده میمه و شاهین شهر در جلسه علنی امروز - سه شنبه -مجلس حضور یافت.
واعظی ابتدا به سوال قاضی پور و پس از آن به سوال حاجی دلیگانی پاسخ داد که این دو سوال کننده پس از پاسخ های کامل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هر یک جداگانه اعلام کردند که از این پاسخ ها قانع نشدند و بنابراین به رای گذاشتند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با 66 رای موافق، 96 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 212 نماینده حاضر سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه و شاهین شهر در مجلس که درباره نسبت نظارت و کنترل محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی و مصالح و منافع ملی در فضای مجازی توسط این وزارتخانه بود را وارد ندانستند و اعلام کردند که این پاسخ ها قانع کننده بود.
مجلس همچنین پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به قاضی پور را قانع کننده دانست.

** 56 درصد کل اینترنت منطقه غرب آسیا در ایران مصرف می‌شود
حسینعلی حاجی ‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس در تشریح سوالش از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارکرد: امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و اینترنتی دردنیا و قرار گرفتن بسیاری مباحث ومطالب در حوزه‌های مختلف مورد نیاز انسان‌ها در درون این شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت‌ها برای همه افراد ضروری به نظر می‌رسد. 
وی تصریح کرد: امروزه دیگر انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان بدون کمک گرفتن از قابلیت‌های این شبکه جهانی در عمل با مشکل مواجه خواهد شد. فضایی که گفته می‌شود به اندازه هزار میلیارد کتاب در آن مطلب وجود دارد.
نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس خاطرنشان کرد: فضای مجازی نسل سوم دیگر فضای مجازی نیست بلکه حقیقت مجازی است زیرا در این فضا می‌توان حقیقت افراد بر روح و روان آنها تاثیر گذاشت. 
حاجی دلیگانی با بیان این که‌ بنابراین با این واقعیت باید هوشمندانه و فعالانه مواجه شد نه اینکه فقط بگوییم فیلتر کنیم، تصریح کرد: آن را باید بشناسیم و به درستی از آن استفاده کنیم و جلوی ضررهای آن را بگیریم.
وی ادامه داد: همین بس که رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فضای مجازی فرموده‌اند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد بنابراین اگر از فضای مجازی غافل شویم و نیروهای مومن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد. 
وی خطاب به واعظی اظهارکرد:‌ هر چند می‌دانم که می‌دانید بنابر اعلام رئیس مرکز رسانه‌ای دیجیتال حداقل 53 درصد مردم ایران عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند که میانگین حضور رسانه‌ای ایرانی ‌ها در فضای مجازی 5 تا 9 ساعت است در حالی که میانگین جهانی 16 ساعت در یک ماه است. 
نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: 72 درصد از جوانان 18 تا 29 سال حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و 19 تا 20 میلیون از کاربران فضای مجازی در ایران زیر 18 سال هستند که آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیت به اینترنت دسترسی دارند. 
حاجی‌دلیگانی با بیان این که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: حدود 19 تا 20 میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران زیر 18 سال هستند که بدون هیچ محدودیتی آزادانه به اینترنت دسترسی دارند و 80 درصد کاربران شبکه اجتماعی نوجوانان و دانش‌آموزان هستند در حالیکه بر اساس آمار موسسه بین‌المللی تعداد جستجوهای پورنو از اول سال 2015 میلادی تاکنون حدود 5 میلیارد 450 میلیون است. 
وی با یادآوری این که در سال 1999 میلادی تعداد صفحات غیراخلاقی 105 میلیارد صفحه شناخته شده و روزانه 7 میلیون صفحه به آن اضافه می‌شود، خاطر نشان کرد: آقای وزیر! یقین دارم که می‌دانید صنعت تصاویر محرک جنسی موفق‌ترین و پرسودترین صنعت تجارت الکترونیک است، 60 درصد صفحات اینترنتی که مورد مراجعه قرار می‌گیرند سایت‌های جنسی و غیراخلاقی است و دانش‌آموزان در بیشترین خطر برای گرفتار شدن در مواجهه با این سایت‌ها هستند. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که 56 درصد کل اینترنت منطقه غرب آسیا در ایران مصرف می‌شود، تصریح کرد: همچنین 25 درصد نوجوانان 10 تا 20 سال بدون قصد قبلی و فقط به دلیل سهل‌انگاری و عدم انجام وظایف قانونی ما مسئولان وارد سایت‌های غیراخلاقی شده‌اند و 20 درصد آنها جذب این سایت‌ها شده‌ اند. 
وی یادآور شد: در کشورهای پرمدعای آزادی پیشتاز در عرصه آی‌ تی و سهامدار فضای مجازی و اینترنت که حتی آموزش‌های جنسی در آنجا آزاد است، استفاده از اینترنت و امکان دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی مانند کشور ما اینگونه رها و باز نیست.
نماینده شاهین شهر و میمه در مجلس همچنین اظهارکرد: در آمریکا بر اساس صلاحیت ارتباطات CAD مصوب سال 1996 هر گونه اطلاع‌ رسانی مستهجن و غیراخلاقی برای نوجوانان کمتر از 18 سال منع شده است و بر اساس قانون دیگری در سال 1998 متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن اطلاعات مرتبط با کودکان زیر 13 سال بر روی اینترنت بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها ممنوع است. 
حاجی دلیگانی افزود: شوراهای مدنی محلات در ایالت‌های آمریکا می‌توانند اگر سرورهای مرکزی گزارش دهند که مثلا فلان خانه در خیابان فلان محله به چند سایت غیرمجاز وارد شده به والدین 3 بار اخطار دهند و اگر والدین پاسخ ندادند که چه کسی وارد سایت شده از حقوق اجتماعی محروم می‌شوند و از دسترسی به اینترنت محلی، منطقه‌ای و ملی محروم خواهند شد. 
وی افزود: در ایران 800 هزار سیم‌کارت رایگان به دانش‌آموزان داده شد که اینترنت رایگان داشت که باید این اقدام با ایجاد برخی دسترسی‌ها از سوی سایر اپراتورها انجام می‌گرفت. 
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با خطاب قرار دادن وزیر ارتباطات، گفت: آقای وزیر چرا شبکه ملی اطلاعات تنها بخشی راه‌اندازی شد؟ اگر شما می‌خواستید این شبکه را تکمیل کنید ظرف 6 ماه می‌توانستید این کار را انجام دهید. 
وی با بیان این که باید از وزیر ارتباطات بپرسیم سرورهایی که برای فیلترینگ هوشمند خریداری شده بود چه بلایی سر آنها آمد؟، خاطرنشان کرد: در ایران 90 درصد اینترنت خارجی استفاده می‌شود و نظارتی بر آن نیست و 70 درصد جرائم بسترش از فضای مجازی ایجاد می‌شود که باید آقای وزیر پاسخ دهد چه اقدام موثری جهت کنترل این نابسامانی‌ها داشته است. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: فضای مجازی و اینترنت قتل‌گاه جوانان و نوجوانان و از بین برنده بنیان خانواده شده، گفت: این فضا همانند موریانه پایه‌های نظام را از بین می‌برد. - ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر