کد خبر: 22908
A

پیشتازی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس

با پایان رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام پارلمان انگلیس، نظرسنجی از مردمی که به حوزه های رای‌گیری رفتند حکایت از آن دارد که حزب محافظه کار بیشترین آرا را کسب خواهد کرد اما احتمال دارد که با اختلاف ۱۲ کرسی به اکثریت در پارلمان نرسد.

پیشتازی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حزب محافظه کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، احتمالا ۳۱6 کرسی به دست خواهد آورد و حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت به رهبری جرمی کوربین می تواند ۲65 کرسی پارلمان را از آن خود کند.

یک حزب برای کسب اکثریت به ۳۲۶ کرسی نیاز دارد.

انتظار می رود حزب لیبرال دموکرات ۱۴ کرسی و حزب ملی‌گرای اسکاتلند ۳2 کرسی کسب کند. تخمین زده می شود که حزب استقلال پادشاهی متحد که از احزاب سیاسی دست راستی است، هیچ کرسی‌ پارلمانی به دست نیاورد.

نخستین نتایج رسمی انتخابات نیمه‌شب به وقت محلی اعلام خواهد شد. قرار است که نتایج نهایی ظهر جمعه (نهم ژوئن) اعلام شود.

بنا بر نظرسنجی مشترک بی‌بی‌سی، آی‌تی‌وی و اسکای، حزب کارگر احتمالا حدود ۳۴ کرسی به کرسی‎های پارلمانی خود اضافه خواهد کرد و لیبرال دموکرات ها ۶ کرسی دیگر کسب خواهند کرد.

بر اساس این ارزیابی، حزب محافظه کار احتمالا ۱۷ کرسی از دست خواهد داد. انتظار می رود که حزب ملی‌گرای اسکاتلند هم ۲۲ کرسی از دست بدهد. حزب سبز انگلیس تنها کرسی پارلمانی خود را حفظ خواهد کرد.

در مجموع ۳۰ هزار و ۴۵۰ نفر در این نظرسنجی که در ۱۴۴ مرکز رای گیری در سراسر انگلیس انجام شده، شرکت کردند.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس - وابسته به حزب محافظه‌کار - گفته است که مردم پیش از اعلام نتایج رسمی، بیش از اندازه به نظرسنجی های اولیه اهمیت ندهند. جان مک‌دونل از حزب کارگر هم گفت که اگر این نظرسنجی ها درست باشد، ماهیت سیاست را در انگلیس تغییر خواهد داد.

اگر یکی از احزاب بتواند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورد دولت آینده را تشکیل خواهد داد اما در غیر این صورت، دولت اقلیت یا دولت ائتلافی تشکیل می‌شود که تا زمانی که اعتماد نمایندگان مجلس عوام را حفظ کرده باشد، دوام خواهد داشت.

در روزهای گذشته نظرسنجی‌های عمومی حاکی از کاهش چشمگیر فاصله بین دو حزب محافظه‌کار و کارگر بود.

ترزا می به دلیل پرهیز از مناظره رو در رو با رهبران دیگر احزاب مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت و برخی توانایی‌های او به عنوان یک رهبر مقتدر را زیر سوال برده‌اند. واکنش می به خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس هم انتقادهایی برانگیخته است.

در مقابل جرمی کوربین که تا چند هفته‌ پیش به طور وسیعی به عنوان شخصی با عقاید چپ افراطی و فاقد توانایی رهبری اپوزیسیون شناخته می‌شد، موفق شد دامنه حمایت از خود را گسترش دهد.

انتخابات دوره قبلی پارلمان در ماه مه سال ٢٠١٥ برگزار شد که حزب محافظه کار ٣٣٠ کرسی از ٦٥٠ کرسی را به دست آورد و به عنوان حزب حائز اکثریت، دولت را به رهبری دیوید کامرون تشکیل داد. حزب کارگر ٢٣٢ کرسی، حزب ملیگرای اسکاتلند ٥٦ کرسی و حزب لیبرال دموکرات، که برای چندین دهه سومین حزب بزرگ انگلیس بود، تنها ٨ کرسی به دست آوردند._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر