کد خبر: 23086
A

دلایل تضعیف ترزا مِی در انتخابات اخیر بریتانیا

وضعیت فعلی نخست‌وزیر بریتانیا و تنش میان محافظه‌کاران با حزب کارگر موجب می‌شود که احتمال ائتلاف با حزب ملی‌گرایان اسکاتلند بیش از پیش قوت بگیرد.

دلایل تضعیف ترزا مِی در انتخابات اخیر بریتانیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ «سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بریتانیا در تشریح ابعاد گوناگون نتیجه انتخابات پارلمانی بریتانیا اظهار کرد: نخست‌وزیر بریتانیا به امید این که بتواند در انتخابات زودهنگام به آرای حزب خود بیفزاید و از سوی دیگر با قاطعیت بتواند وارد گفت‌وگو با اتحادیه اروپا شود، اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی کرد. از سوی دیگر، فشارهای داخلی از جمله اصرار حزب ملی‌گرای اسکاتلند بر استقلال از بریتانیا یکی از دلایلی بود که ترزا مِی بحث انتخابات زودهنگام را به میان کشید تا بتواند با کسب اکثریت مطلق وجهه قانونی و سیاسی خود در لندن را افزایش دهد اما شاهد بودیم که حزب محافظه‌کار چیزی حدود ۱۲ کرسی از دست داد و حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» توانست آرای خود را افزایش دهد.

وی ادامه داد: کوربین از گذشته موافق ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما احزاب ملی‌گرای اسکاتلند تهدید کرده بدوند که اگر بریتانیا از اتحادیه خارج شود، بدون تردید از پادشاهی بریتانیا که متشکل از اسکاتلند، ولز، انگلند و ایرلند است، خارج خواهند شد؛ از این نظر اگر خیزش اسکاتلند همانند گذشته ادامه پیدا کند، بدون تردید ایرلند برای خروج از مجموعه بریتانیا و استقلال، بیشتر تلاش خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به ائتلافی بودن دولت آینده بریتانیا عنوان کرد: خروجی انتخابات فعلی نشان می‌دهد که موقعیت ترزا مِی در بریتانیا تا حدود زیادی ضعیف شده و نمی‌تواند  دولت مستقل تشکیل دهد؛ از این جهت وی باید اقدام به تشکیل دولت ائتلافی کند که به نظر می‌رسد نمی‌تواند با حزب کارگر بریتانیا بر سر این موضوع توافق کند، چراکه تضادهای زیادی میان کوربین و بدنه حزب محافظه‌کار وجود دارد و از این نظر باید بگوییم که احتمال اینکه ترزامی به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا با حزب ملی‌گرای اسکاتلند ائتلاف کند، بیشتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل عدم استقرار دولت مشخص حالت تعلیق پارلمان به وجود آمده است. این وضعیت زمانی بر پارلمان بریتانیا حاکم می‌شود که حزب مشخص و دولت مورد نظر بر پارلمان حاکم نباشد از این جهت به نظر می‌آید که محافظه‌کاران در صدد هستند تا برای کسب ۳۲۶ کرسی حداقلی، با حزب ملی‌گرای اسکاتلند ائتلاف کنند که البته در این بین باید امتیازهایی به اسکاتلند داده شود. از سوی دیگر، ترزا می در داخل بریتانیا خواهان ورود مستقیم به مذاکرات برگزیت است و احتمال دارد که این موضوع را با توجه به شرایط فعلی به بوریس جانسون وزیر خارجه کابینه خود بسپارد اما به هر ترتیب باید بگوییم شرایط فعلی بریتانیا یک وضعیت بلاتکلیفی نامشخص را نمایان می‌کند و باید منتظر باشیم تا ببینیم محافظه‌کاران و شخص ترزا می به سمت کدام حزب برای تشکیل دولت ائتلافی متمایل می‌شوند.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر