کد خبر: 23240
A
موسویان:

داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: عملیات تروریستی داعش در تهران، یک حرکت انتقام‌جویانه ریاض از مبارزه تهران با داعش در سطح منطقه بود. گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند و تهران هم در حال مقابله با این گروه‌هاست.

داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، متن گفت‌وگوی با شبکه خبری TheRealNews به شرح زیر است:

گروه تروریستی داعش، تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است

حمله تروریستی داعش در مجلس و حرم آیت‌الله خمینی، بدترین عملیات تروریستی در چند سال اخیر درایران بود. ایران، عربستان و آمریکا را مقصر خواند. حمله بعد از سفر ترامپ به سعودی و حمایت او از قطع رابطه سعودی با قطر صورت گرفت. ترامپ ضمن همدردی با قربانیان این حادثه، ایران را متهم به تروریسم دولتی کرد. نظر شما درمورد این حمله چیست؟

حمله تروریستی هولناکی بود. منتهی چیز تازه‌ای نیست چون ما مشابه این حمله تروریستی را در لندن، پاریس، بروکسل، مادرید و کالیفرنیا هم داشتیم. عملیات تروریستی در تهران و سایر نقاط جهان نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش، تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است. در عین حال این اولین حمله تروریستی داعش در ایران بود. ایرانی‌ها و جامعه جهانی قبل از آن شنیده بودند که وزیر دفاع عربستان که قدرت و شاه واقعی این کشور است گفت که ما جنگ را به داخل ایران خواهیم کشاند. تنها چند ساعت قبل از حمله، وزیر خارجه عربستان هم از ضرورت مجازات ایران سخن گفت. بنابراین اینها نشانه‌های روشنی است که عملیات تروریستی داعش در تهران توسط سعودی‌ها سازماندهی شده بود.

داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند

دلیل این عملیات روشن است. ایران نیروی واقعی مقابله با داعش در سطح منطقه است، از سوریه گرفته تا عراق و یمن و دیگر نقاط. در حقیقت عملیات تروریستی داعش در تهران، یک حرکت انتقام‌جویانه ریاض از مبارزه تهران با داعش در سطح منطقه بود. گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند و تهران هم در حال مقابله با این گروه‌هاست.

عملیات تروریستی تهران توسط سعودی‌ها سازماندهی شده بود

دولت سعودی سازماندهنده این عملیات بوده است یا افرادی خودسر در داخل این حکومت؟

این عملیاتی است که خود حکومت عربستان ساماندهی کرده بود. زیرا:

۱- وزیر دفاع عربستان رسما اعلام کرد که جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم،

۲- وزیر امور خارجه عربستان چند ساعت قبل از عمیات، ضرورت مجازات ایران را اعلام کرد،

۳- ترامپ دو، سه هفته قبل به عربستان رفت و «تقابل با ایران» را با یک قرارداد ۳۰۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان معامله کرد،

۴- عربستان می‌گوید قطر را مجازات می‌کنیم به خاطر روابط عادی با ایران،

۵- قبلا مثلث عربستان-آمریکا- اسراییل علنا گفته‌اند که برای تقابل با ایران این همکاری را شکل داده‌اند،

۶- ده‌ها موضع‌گیری رسمی و هزاران گزارش منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکا، اروپا و روسیه و سایر نقاط جهان در مورد منبع اصلی حامی داعش هم وجود دارد. از نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست گرفته تا روزنامه گاردین انگلیس و فرید ذکریا تحلیلگر سی‌ان‌ان همه و همه صراحتا عربستان سعودی را به عنوان منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدئولوژیک داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری معرفی کرده‌اند.

عملیات تروریستی تهران نشانه آشکار دشمنی داعش با ایران است

ژنرال ماتیس وزیردفاع عربستان قبلا گفته بود که ایران دشمن داعش نیست چون تنها کشوری است که مورد حمله داعش قرار نگرفته است.

بله، من هم شنیدم. قبل از ژنرال ماتیس هم سعودی‌ها چنین ادعایی را مطرح کردند. عملیات تروریستی اخیر تهران نشانه آشکار دشمنی داعش با ایران است. منتهی قبل از این عملیات، طی چند سال گذشته صدها عملیات تروریستی داعش در ایران توسط وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی و نظامی ایران خنثی شده بود.

گروهک تروریستی منافقین هم مزدوران داعش هستند

چه کسانی مزدوران داعش در ایران هستند که چنین عملیاتی را می‌توانند انجام دهند؟

مزدوران داعش هم می‌توانند از خارج وارد مرز ایران شوند و هم می‌توانند داخل ایران وجود داشته باشند. گروهک تروریستی منافقین هم مزدوران داعش هستند. آنها در ۳۸ سال گذشته بیش از بیست هزار نفر را در ایران ترور کرده‌اند. امروز هم گروهگ تروریستی منافقین به استخدام عربستان درآمده‌اند. سال گذشته شاهزاده ترکی الفیصل از اعضای برجسته خاندان پادشاهی سعودی درکنفرانس گروهک منافقین در پاریس شرکت کرد و رسما از جنگ منافقین با ایران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد. منافقین گروه تروریستی هستند که رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، ده‌ها وزیر و نماینده مجلس، بسیاری از ائمه جمعه و رهبران مذهبی و ۱۷، ۱۸ هزار شهروند ایرانی را در چند دهه اخیر ترور کردند. اکنون هم که ارتباط این گروهک با عربستان آشکار و محرز شده است. امروزه گروهک منافقین به طور کامل توسط سعودی‌ها تامین مالی می‌شود. این یک طرف قضیه. از طرف دیگر هم مسلم شده که عربستان منبع مالی و حمایتی داعش است. لذا عربستان به دنبال شکل دادن همکاری‌های مشترک گروهک‌های تروریستی داعش و منافقین برای انجام عملیات تروریستی در داخل ایران است.

مقامات آمریکا می‌دانند چه خطاهایی در حمایت از تروریست‌ها کرده‌اند

سازمان منافقین در آمریکا هم حضور فعالی دارند. شخصیت‌های برجسته‌ای از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات با آنها در تماس هستند و حمایت می‌کنند.

مقامات آمریکا منکر اشتباهات خود در حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی مثل طالبان و القاعده و داعش نشده‌اند. شما خاطرتان هست که خانم هیلاری کلینتون در جلسه استماع کنگره تصریح کرد که آمریکا در تاسیس طالبان و القاعده نقش داشته است. شما در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم از آقای ترامپ شنیدید که دولت اوباما را سرزنش کرد و گفت که آمریکا منبع اصلی حمایتی داعش در سطح منطقه بوده است. لذا مقامات آمریکا می‌دانند که چه خطاهای بزرگی در حمایت از تروریست‌ها کرده‌اند و علنا هم اعتراف کرده‌اند.

سیاست آمریکا در دوره اوباما و ترامپ متفاوت بود

در عین حال سیاست آمریکا در دوره اوباما و ترامپ متفاوت بود. اوباما و دولت او صراحتا عربستان را به خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی سرزنش کرد و از ریاض خواست که از این سیاست فاصله بگیرد. اما ترامپ اولین سفر خارجی خود را به عربستان انجام داد و در طول این سفر حتی یک کلمه هم از وضعیت حقوق‌بشر و دمکراسی در عربستان انتقاد نکرد درحالی که او می‌داند که دمکراسی و حقوق‌بشری در عربستان وجود ندارد. رییس‌جمهور ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی عربستان را منبع اول حامی داعش خواند و بعد از ریاست جمهوریش به عربستان رفت و ایران را عامل اصلی تروریسم خواند. بعد از اینکه عربستان رابطه‌اش را با قطر قطع کرد گفت در سفرم به عربستان وقتی بحث تروریسم مطرح شد، همه صحبت‌ها این بود که قطر حامی اصلی تروریست‌هاست. این نشان می‌دهد که دولت ترامپ آماده نیست که عربستان را به خاطر حمایت از تروریسم سرزنش کند و فعلا به فروش اسلحه دلخوش کرده است. به همین دلایل است که ایران معتقد است که آمریکا هم در عملیات تروریستی دخیل است.

مهمترین چالش‌های روحانی در عرصه بین‌المللی

روحانی اخیرا با مشارکت بزرگ ۷۳ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. او در دوران انتخابات گفت که تعامل با جهان را تقویت خواهد کرد. مهمترین چالش‌های روحانی برای تحقق این وعده چیست؟

چالش اول او در سطح جهانی، سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ و کنگره آمریکا است. دومین چالش او در سطح منطقه‌ای، اتحاد مثلث عربستان-آمریکا-اسراییل برای تقابل با ایران در سطح منطقه است. سومین چالش او بهبود وضعیت اقتصادی ایران که در چنین شرایط جهانی و منطقه‌ای دشوار خواهد بود. چهارمین چالش او دعواهای جناحی سیاسی داخلی است که در دوران انتخاباتی در حمایت از نامزدهای مختلف، مثل سایر کشورها، بین احزاب و گروه‌های سیاسی به اوج رسید و شکافی را ایجاد کرد. منتهی این عملیات تروریستی می‌تواند کمک کند که ایرانی‌ها برای مبارزه با داعش و تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی متحد شوند.

ایران و غرب با مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی روبه‌رو هستند

می‌خواهم مباحث مطرح در جهان غرب را با شما در میان بگذارم. برای مثال پال میسن، ژورنالیست ترقیخواه روزنامه گاردین همین هفته گفت که عربستان و ایران دشمن هستند اما هر دو به یک میزان در حمایت از تروریست نقش دارند.

در مورد تروریسم ما یک اختلاف اساسی با غرب داریم. اشتراک‌مان این است که از یک طرف با یک مجموعه گروه تروریستی مواجه هستیم مثل داعش، القاعده، احرارالشام، بوکوحرام و جبهه‌النصره که عامل اصلی بی‌ثباتی و عملیات تروریستی در سطح منطقه و حتی در اروپا هستند. بعد از حادثه تروریستی برج‌های دو قلو در نیویورک تاکنون صدها شهروند در جهان غرب و صدها هزار شهروند در منطقه خاورمیانه و آفریقا توسط این گروهک‌ها کشته شده‌اند. ایران و غرب در مقابل این تهدید، در یک کشتی نشسته‌اند و برای مبارزه با این گروهک‌های تروریستی می‌توانند در یک جهت همکاری کنند.

ایران و غرب در مورد گروه‌های جهادی علیه اسراییل اختلاف‌نظر دارند

اختلاف‌مان این است که ایران و غرب در مورد گروه‌های جهادی علیه اسراییل اختلاف‌نظر دارند. غرب حزب‌الله و حماس را گروه تروریستی می‌داند و ایران آنها را نهضت‌های آزادیبخشی می‌داند که علیه تجاوز و اشغالگری‌های اسراییل مقاومت می‌کنند. ایران معتقد است که اسراییل، فلسطین را اشغال کرده است و حماس علیه اشغالگری اسراییل می‌جنگد. ایران معتقد است که اسراییل بارها و بارها به لبنان تجاوز کرده و حزب‌الله تنها نیروی مقاومتی بوده که با تجاوز اسراییل مقابله کرده و تمامیت ارضی و حاکمیتی لبنان را حفظ کرده است. این نقطه اختلاف ایران و غرب است.

تمام اتهامات آمریکا و غرب در مورد تروریسم، به قضیه اسراییل و حماس و حزب‌الله برمی‌گردد وگرنه آنها می‌دانند که ایران در خط مقدم مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری است که طبق مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، اظهارات خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است. همه هم اعتراف کرده‌اند که منبع اصلی این تهدید هم کشورهای سنی به رهبری عربستان است.-ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر