کد خبر: 23354
A

حرم مطهر رضوی، تجلی گاه رسم بندگی در شبهای قدر

حرم مطهر رضوی به عنوان تجلی گاه رسم بندگی در شبهای قدر برای میزبانی از انبوه مومنان و آرزومندان تقرب الهی آماده شده و پیش بینی لازم برای برپایی آئین های این شب ها در این مکان مقدس به عمل آمده است.

حرم مطهر رضوی، تجلی گاه رسم بندگی در شبهای قدر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حضور در آستان پر از معنویت حضرت رضا (ع) در شبهای قدر آرزوی هر مسلمانی است تا دستهای خود را در این صحن و سرا به سوی آسمان بلند کند و به نماز و راز و نیاز بپردازد و به درگاه باریتعالی تقرب جوید. 
از همین رو در آستانه نخستین شب از شبهای قدر، آستان قدس رضوی بار دیگر مهیای میزبانی از تقرب جویان و دلدادگان حق تعالی شده است، میزبانی از انبوه مردم روزه داری که چشم به گنبد زرد طلا دوخته و دل بر پنجره فولاد گره زده اند. 
آستان قدس رضوی برای میزبانی شایسته از زائران و مجاوران آن حضرت در شبهای قدر، در حوزه خدمت رسانی و فرهنگی، برنامه های مختلفی پیش بینی کرده است تا روزه داران و عزداران به بهترین نحو در صحن و سرای حضرت رضا (ع) میزبانی شوند. 

*اهتزاز پرچم سیاه بر فراز گنبد طلای حرم مطهر رضوی 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در آستانه غروب هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر، پرچم گنبد طلای بارگاه منور رضوی تعویض و به نشانه عزاداری برای حضرت علی (ع) به رنگ سیاه درآمد. 
سید خلیل منبتی افزود: به همین مناسبت همه اماکن متبرکه رضوی، دور تمام گلدسته‌ های طلا و سقاخانه‌ های صحن ‌های جمهوری، انقلاب و قدس سیاه پوش شده و 6 کتیبه بزرگ با مضامین مربوط به شهادت حضرت علی (ع) در ایوان ‌های صحن انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، آزادی و صحن جامع رضوی نصب شده است. 

*خدمت رسانی به زائران و مجاوران در شبهای قدر 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی درباره حوزه خدمت رسانی به زائران در شبهای قدر گفت: برای این شبها با توجه به حضور میلیونی زائران و مجاوران، بیش از 300 هزار مترمربع از فضای روباز صحن ها، بست ها، دالان ها و دوربرگردان های ورودی حرم مطهر مفروش شده است. 
منبتی افزود: درهای ورودی به حرم مطهر رضوی برخلاف سالهای گذشته در تمام مدت اجرای برنامه های شبهای قدر باز خواهد بود اما محدودیت های ترافیکی در اطراف حرم مطهر رضوی اعمال می شود. 
وی بیان کرد: همزمان با اعلام محدودیت‌ های ترافیکی محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی در شب‌ های قدر از سوی پلیس راهور، به منظور آسان سازی تردد زائران در این ایام 100 دستگاه ون توسط آستان قدس رضوی تهیه شده که جابه ‌جایی زائران و مجاوران را به صورت رایگان از محل ‌های تعیین شده تا حرم مطهر رضوی بر عهده خواهند داشت. 
منبتی گفت: از روز گذشته ورود خودروها به دوربرگردان ‌‌های حرم مطهر رضوی ممنوع شده است که به همین منظور چندین دستگاه خودرو زائربر در ورودی دوربرگردان‌ ها مستقر شده و زائران را تا ورودی حرم ‌مطهر رضوی جابه جا می کنند. 
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در شبهای قدر 9 هزار خادم به زائران و مجاوران خدمات ارائه می دهند که هر گروه از خادمان یک مسئولیت را برعهده دارند. 
وی بیان کرد: نظم بخشی به جمعیت، تعیین مسیر تردد، توزیع قرآن و کتابهای دعد، توزیع آب معدنی، گلاب پاشی و عودسوزی و پاسخ به سوالات زائران از وظایف این خادمان در شبهای قدر است. 
منبتی خاطر نشان کرد: در شبهای قدر مانند دیگر شبهای ماه مبارک رمضان سفره افطاری هر شب برای 13 هزار نفر در صحن هدایت حرم مطهر رضوی گشوده و از روزه داران استقبال می شود. 

*امدادرسانی در شبهای قدر 
رئیس بخش پزشکی و پرستاری موسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز گفت: با توجه به ازدحام جمعیت چند میلیونی در شبهای قدر و احتمال بروز موارد اورژانسی، هفت پایگاه ثابت فوریت ‌های پزشکی و 22 پایگاه سیار اورژانس در صحن و سرای حرم مطهر رضوی برپا شده اند. 
حسن اخوان افزود: 50 نیروی اورژانس، 2 پزشک متخصص طب اورژانس و 12 تخت بیمارستانی در این پایگاه ها که در صحن های گوهرشاد، آزادی، جامع رضوی، جمهوری و انقلاب اسلامی مستقر هستند در شبهای قدر خدمت رسانی می کنند. 
وی بیان کرد: 16 دستگاه آمبولانس نیز در اطراف حرم مطهر رضوی برای شبهای قدر پیش بینی شده است که همگی مجهز به کلیه امکانات مورد نیاز بوده و با توجه به وضع بیمار، وظیفه انتقال به دارالشفاء امام را برعهده دارند. 

*برنامه های فرهنگی آستان قدس رضوی در شبهای قدر 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز گفت: مراسم ویژه شبهای قدر سه شنبه شب، پنج شنبه شب و شنبه شب درحرم مطهر رضوی برگزار می شود. 
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: ﻣﺮاﺳﻢ وﻳﮋه ﺷﺐ 19 ﻣﺎه ﻣﺒﺎرک رﻣﻀﺎن از ﺳﺎﻋﺖ 21 ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ ﺗﻮﺳﻂ ذاکران اهل ﺑﯿﺖ (ع) آغاز می شود و در ادامه آیت الله علم الهدی؛ امام جمعه مشهد در این مراسم سخنرانی می کند. 
وی بیان کرد: در شب 21 ماه رمضان پس قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداحان اهل بیت (ع)، ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم واﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﺳﯿﺪ ابرهیم رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی سخنرانی خواهد کرد، سپس برنامه عزاداری شهادت حضرت علی (‌ع ) توسط ذاکران اجرا می شود. 
وی افزود: در ﺷﺐ 23 ماه رمضان، ذاکران ضمن قرائت دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﻛﺒﯿﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﺛﯿﻪ ﺳﺮاﻳﻲ ﻣﻲﭘﺮدازند و ﭘﺲ از اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم و اﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ رفیعی ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ و ﻣﺮاﺳﻢ اﺣﯿﺎء را ﺑﺮﮔﺰار می کند. 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در شب 23 ماه رمضان ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﺤﻔﻞ ﻗﺮآﻧﯽ جهان اﺳﻼم نیز در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد که قاریان برجسته بین المللی در این مراسم به قرائت سوره های دﺧﺎن، روم، ﻋﻨﮑﺒﻮت و ﻗﺪر می پردازند. 
حجت الاسلام حسینی افزود: مراسم شبهای قدر ویژه زائران عرب، اردو و آذری زبانان نیز در رواق‌ های مبارکه دارالمرحمه، دارالرحمه و غدیر حرم مطهر رضوی برگزار می شود. 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: مراسم شبهای قدر حرم مطهر رضوی به صورت مستقیم از شبکه استانی خراسان رضوی، شبکه های یک، سه و پنج، شبکه قرآن، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن اینترنتی رﺿﻮی، رادیو معارف پخش می شود. 
حجت الاسلام حسینی افزود: در شبهای قدر 800 هزار جلد کتاب منتخب ادعیه و اعمال شبهای قدر در بین زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی توزیع می شود، که این کتاب حاوی کل قرآن کریم در هشت برگ می باشد که برای بر سر گذاشتن در این مراسم مناسب است، علاوه بر آن در این کتاب ضمن بیان فضیلت شب‌ های قدر، اعمال شب های قدر نیز در آن ذکر شده است. 
وی بیان کرد: ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر بهره‌ مندی هرﭼﻪ بیشتر زائران از ﻓﯿﻮﺿﺎت ﻣﻌﻨﻮی ﻟﯿﺎﻟﯽ ﻗﺪر، پوشش کامل صوتی و تصویری وﯾﮋه ﺑﺮﻧامه های شب‌ های ﻗﺪر در بیشتر صحن های حرم مطهر رضوی با نمایشگرهای پهن ﭘﯿﻜﺮ جدید و سیستم صوت مجهز انجام می شود. 
** آمادگی برای میزبانی از حضور میلیونی زائران و مجاوران 
مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی گفت: امسال نیز مانند سالهای گذشته شاهد حضور میلیونی زائران و مجاوران در شبهای قدر برای استفاده از برنامه های حرم مطهر رضوی خواهیم بود که به منظور تامین آرامش و بهره گیری معنوی زائران از فیوضات این شبها، تمهیدات لازم اندیشیده و برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است. 
محمد امین توکلی زاده افزود: خادمان آستان قدس رضوی آمادگی کامل و همه جانبه برای برگزاری مراسم شب ‌های قدر دارند واین آﺳﺘﺎن مقدس ﺑﻪ دلیل ﺣﻀﻮر ﭼﺸمگیر زاﺋﺮان و اهمیت و ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻣﻌﺮﻓﺖ اﻓﺰاﯾﯽ و ﺑﺼﯿﺮت ﺑﺨﺸﯽ این شبها، ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋه ‌ای ﺑﻪ ﻣﺮاﺳﻢ لیالی قدر دارد. 
وی بیان کرد: علاوه بر برنامه های فرهنگی و خدمت رسانی خادمان، 30 هزار بروشور با عنوان 'محراب رستگاری' ویژه شهادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) در شب های قدر در حرم مطهر رضوی توزیع می‌ شود تا عموم زائران بالای 12 سال حرم مطهر رضوی بتوانند در این مسابقه شرکت کنند. _ایرنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر