کد خبر: 23378
A

مرد پشت پرده هاشمی زدایی در دانشگاه آزاد کیست؟ / ازسکوت جاسبی تا ابهام در مدرک نوریان

علی نوریان که بر سر کار آمد شمشیر را از رو بست. هدفش چیزی نبود جز کنار گذاشتن تیم سابق و روی کار آوردن تیم جدید. چیزی که بعدها به عنوان‌ها‌شمی زدایی در دانشگاه آزاد معروف شد. وقتی او حتی ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه، یعنی یاسر‌ها‌شمی (فرزند آیت‌الله‌ها‌شمی) را هم عزل کرد (!)حجت بر بسیاری از بسیاری از مردم درباره صحت این‌ها‌شمی زدایی تمام شد.

مرد پشت پرده هاشمی زدایی در دانشگاه آزاد کیست؟ / ازسکوت جاسبی تا ابهام در مدرک نوریان

دیده بان ایران: دانشگاه آزاد اسلامی. هنوز هم سوژه است. یک سوژه با درونمایه تراژدی. بعد از آیت الله همه چیز به‌هم‌ریخت. درست وقتی علی اکبر ولایتی آمد.... 


کمتر کسی فکرش را می‌کرد وزیر هشت ساله آیت الله به جای حفظ خط مشی مرد معتدل سیاست‌بازی را به یکباره عوض کند. زمانی که ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شد و بر جایگاه مرحوم‌ها‌شمی رفسنجانی تکیه زد، هنوز مهر حکمش خشک نشده با تغییر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یعنی عزل میرزاده و بر سر کارنشاندن علی نوریان، طرحی نو درانداخت... طرحی نو از جنس پاکسازی تمام و کمال مسئولین دانشگاه آزاد. 


ولایتی چندی بعد از روی کار آمدن نوریان به‌جای میرزاده، در مصاحبه‌ای با روزنامه تندرو کیهان، میرزاده را متهم به فساد مالی در زمینه‌های گوناگون کرد و مدعی شد که دلیل تغییر و عزل میرزاده همین بوده و بس ونه چیز دیگر.... یعنی مدعی بود هیچ خط و ربط سیاسی در این تغییرات نبوده. اما نمی‌شد حرف‌های ولایتی را باور کرد... چون اگر بهانه تغییر میرزاده فسادش بود باید بعد از تغییراو دیگر دانشگاه آزاد رنگ و بوی آرامش به خود می‌دید. اما این تازه اول کاربود. 


علی نوریان که بر سر کار آمد شمشیر را از رو بست. هدفش چیزی نبود جز کنار گذاشتن تیم سابق و روی کار آوردن تیم جدید. چیزی که بعدها به عنوان‌ها‌شمی زدایی در دانشگاه آزاد معروف شد. وقتی او حتی ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه، یعنی یاسر‌ها‌شمی (فرزند آیت‌الله‌ها‌شمی) را هم عزل کرد (!)حجت بر بسیاری از بسیاری از مردم درباره صحت این‌ها‌شمی زدایی تمام شد.


معاون پارلمانی، معاون پژوهش و فناوری، رئیس حراست، معاونت مالی و اداری، معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد همه و همه دستخوش تغییرات شدند. دگردیسی دانشگاه آزاد بیش از گذشته نشان داد که عزل میرزاده به اتهام فساد؛ یک بهانه برای پاکسازی و احتمالاً سیاسی‌کاری دراین دانشگاه بوده که اگر نبود تمامی معاونت‌ها تغییر نمی‌کرد. حتی مدیرکل تشکیلات سیاسی دانشگاه هم عوض شد.


اوج تغییرات سیاسی در دانشگاه آزاد زمانی به عینه رخ نمود که تغییرات نوریان به قلع‌و‌قمع حوزه فرهنگی دانشگاه رسید. حوزه‌ای که مطمئنا هیچ ارتباطی با فسادهای مالی ندارد این تغییرات نشاندهنده نگرش مدیران جدید دانشگاه آزاد و درراس آنها نوریان بود. گفته می‌شود که اکنون مدیران فرهنگی در این دانشگاه بر سر کار آمده‌اند که حتی شنیده شده در برخی دیدارها، همین مسئولان فرهنگی جدید به دبیر یکی از اتحادیه‌های اصلاح‌طلب امر می‌کنند که چه‌بگوید و چه نگوید! نوریان حتی به خبرگزاری‌های دانشگاه آزاد مثل آنا و روزنامه فرهیختگان نیز ورود کرد و از بیخ و بن آنها را هم تغییر داد.


**سرپرست همچنان عزل می‌کند.


علی نوریان هنوز یک سرپرست است و ریاستش باید در شورای عالی فرهنگی به تصویب برسد، اینکه یک سرپرست با چنین اعتماد به نفسی حتی مدیران میانی و رسانه‌ای دانشگاه آزاد را تغییر می‌دهد خود جای سوال دارد اما این علامت سوال وقتی پررنگ تر می‌شود که بدانیم حتی سرپرستی نوریان نیز بااما واگرروبه روست. 


نکته‌ای که در نامه چندی پیش سید حسن خمینی به حسن روحانی در ارتباط با غیرقانونی دانستن سرپرستی او آمد. 


نوریان که هم محله‌ای ولایتی در رستم آباد شمیران است در جلسه‌ای به سرپرستی دانشگاه آزاد رسیده که از 10 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تنها 5 نفر در آن جلسه باقی ماندند و 5 نفر دیگراز جمله سید حسن خمینی و دو وزیرعلوم و بهداشت این جلسه را ترک کردند. نوریان اما در جلسه‌ای که اکثریت خود را از دست داده است با 5 رای سرپرست می‌شود با این تفاوت که در بین این 5 نفر باقیمانده، صمدی یزدی و فریدون عزیزی به دلیل پایان حکم چهارساله شان درسال94، عملا حق رای نداشتند، به عبارتی نوریان تنها با رای خودش، ولایتی و البته عبدالله جاسبی به سرپرستی رسیده و حالا این سرپرست 3 رایه، عنان قدرت را بردست گرفته و تازیانه بر پیکره دانشگاه آزاد می‌زند. 


**مدرک نوریان


از طرفی دیگر قانونی بودن سرپرستی نوریان با یک شک و شبهه دیگر هم روبه روست و آن مدرک و رتبه علمی اوست. برخی مدعی‌اند که وی فاقد مدرک دکترا و رتبه است و حضور او در سرپرستی نیز از این رو مشکل دارد. اما اگر به رزومه او رجوع کنید گفته شده که وی دکترایی با مدرک مشترک بین دانشگاه صنعتی شریف با یک دانشگاه خارج از کشور دارد.


وقتی از سعید سهراب‌پور رئیس سابق دانشگاه شریف درباره صحت این موضوع می‌پرسیم وی پیرامون مدرک ادعایی دکترای مشترک نوریان با دانشگاه شریف و یک دانشگاه خارجی به آفتاب یزد می‌گوید" تا سال 89 که من رئیس دانشگاه بوده‌ام چنین اتفاقی (دریافت مدرک) نیفتاده است. بعد از این سال را نیز در جریان نیستم. "وی درباره ریاست وی در دانشگاه آزاد نیز نظر شورای عالی فرهنگی را دراین موضوع شرط می‌داند. (متاسفانه تلاشمان برای گفتگو با فتوحی فیروزآباد رئیس فعلی دانشگاه شریف دراینباره بی نتیجه ماند)


کاربه جایی رسیده که روز گذشته محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش خبر از بررسی مسائل بحث سرپرستی دانشگاه آزاد و قانونی یا غیر قانونی بودن آن در جلسه کمیسیون را داده است. یک عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس نیز اعلام کرد که در جلسات درباره صحت و سقم مدرک و رتبه علمی نوریان بررسی می‌شود.


نامه سرگشاده 36 تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور به رئیس جمهور اما اوج نگرانی‌ها درباره تغییرات صورت گرفته در دانشگاه آزاد است. آنجایی که این تشکل‌ها‌ این تغییرات را غیرقانونی می‌دانند و می‌نویسند "جریانی امروز پای به عرصه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی گذاشته که ضمن تشکیک در قانونی بودن مدیریتشان با اقداماتی دون از شان و منزلت مسئولین، با تکیه بر اقدامات غیرقانونی و فراقانونی مشغول به تسویه حساب‌های سیاسی گشته‌اند و رویکردی را مخالف با رای مردم برگزیده‌اند. "


**سکوت خاص


اما در میان تشکیک‌ها‌ به سرپرستی نوریان بر دانشگاه آزاد و اصل این تغییرات یک نکته دیگر نیز قابل توجه است و آن همراهی کسی نیست جز عبدالله جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد با مدیران تازه کار اصولگرای امروز دانشگاه آزاد. حتی در بیانیه اخیرسرتا به پا تمجید بسیج از تغییرات دانشگاه آزاد و حمله و هجمه شان به مدیران پیشین دانشگاه آزاد، اثری از تاختن به جاسبی نیست. شاید این عدم هجمه بسیج به جاسبی، به همراهی او در رای به نوریان (به عنوان سرپرست) و سکوت این روزهایش در قبال تغییرات بی انتهایی که در دانشگاه درحال شکل گیری است، برمی‌گردد. 


اما از چه روی است که جاسبی یکی دیگر از نان و نمک خورده‌های‌ها‌شمی، در برابر سونامی ویرانگر عزل و انتصابات دانشگاه آزاد سکوت کرده و همگام با جریان قدرت اصولگرایی پیش می‌رود؟


جالب تر آنکه این روزها جریان راست در حالی به فسادهای میرزاده یا دانشگاه آزاد در زمان مدیریت آیت الله‌ها‌شمی اشاره می‌کند که در هیچ جایی از دوران مدیریتی جاسبی سخنی به میان نیاورده است. نه در بیانیه بسیج ونه درمصاحبه ولایتی، اثری ازانتقاد یا هجمه به دوران مدیریتی جاسبی نمی‌بینیم. اما به یاد داریم که در دوره‌ای بحث فساد اقتصادی در دانشگاه آزاد مطرح شد و در آن زمان رسانه‌های محافظه کار و شخصیت‌ها‌شان دومینووار، جاسبی را منشا اصلی فساد دردانشگاه آزاد معرفی کردند و خبرگزاری فارس نامه 100 تشکل دانشجویی را منتشر کرد که در آن خواستار جلسه دادگاه جاسبی در حضور دانشجویان و مسئولین شده بود، اما اکنون همین‌ها دیگر نامی از جاسبی نمی‌برند. آیا این موضوع بده بستان‌های موقتی راستی‌ها با جاسبی است؟ جاسبی با رای به نوریان، به دنبال آن است تا همچنان در راس قدرت باقی بماند. او در حالی از این آب گل آلود به فکر ماهی گرفتن است و خوی عضویتش در هیئت موتلفه را برای همراهی با اصولگرایان دانشگاه آزاد رو کرده که ظاهرا ازیاد برده، وی همان کسی است که با پیشنهاد آیت اله‌ها‌شمی مامور راه‌اندازی دانشگاه آزاد شد و همواره از مدیران آیت الله بود. او باید بداند که آب‌ها‌ که از آسیاب افتاد، نوبت به خود او نیز می‌رسد و آن وقت دیگربا این سکوت‌ها و چراغ سبزها نمی‌تواند دل اصولگرایان دانشگاه آزاد را به دست آورد چون چشم تیز کرده اند برای آنکه دوباره موضوع گزارش‌ها‌ی تحقیق و تفحص مجلس را درباره اقدامات به اصطلاح خلاف قانون وی از نو باز کنند و او (جاسبی) را نیز با همان چوبی بزنند که سایر مدیران‌ها‌شمی دردانشگاه آزاد را زده اند. پس بهتر است جاسبی به جای این سکوت، حقایق این چند ماهه دانشگاه را به زبان بیاورد.

 

منبع: آفتاب یزد 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر