کد خبر: 23461
A

نظر فعالان سیاسی درباره «آتش به اختیار»

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، هریک در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای به تبیین مفهوم آتش به اختیار پرداخته‌اند.

نظر فعالان سیاسی درباره «آتش به اختیار»

دیده بان ایران: علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، هریک در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای به تبیین مفهوم آتش به اختیار پرداخته‌اند. از نظر منتجب‌نیا، جمله «آتش به اختیار» نمی‌تواند به معنای نقض قوانین باشد. علی مطهری هم گفته است فکر می‌کنم مقصود مقام معظم رهبری از تعبیر «آتش به اختیار» این است که اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکردند، دانشجویان و سایر اقشار موظف‌اند خود اقدام کنند؛ این امر شامل همه حوزه‌ها می‌شود، اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی. محمدکاظم انبارلویی هم معتقد است، آتش به اختیار به معنای بی‌هدف به هرسو شلیک‌کردن نیست.


حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگویی  درباره تعبیر «آتش به اختیار»، گفت: بعضی افراد هستند که از سخنان بزرگان از جمله رهبری به‌صورت تجزیه‌شده و مقطعی استفاده می‌کنند که در واقع نمی‌شود گفت استفاده بلکه سوء‌استفاده می‌کنند و حاضر نیستند مجموعه سخنان رهبری را روی هم قرار دهند و مطلب، مقصود و مراد را به دست بیاورند. درباره حضرت امام هم این قضیه گاهی اتفاق می‌افتد که یک جمله را از میان یک ساعت سخنرانی استخراج کنند و از آن به‌صورت مجزا استناد کنند، بدون اینکه صدر و ذیل و حواشی این سخنرانی را در نظر بگیرند.


او با تأکید بر اینکه رهبری همیشه بر قانون‌مندی و قانون‌مداری تأکید می‌کنند، گفت: اگر ما بخواهیم به این جمله به‌صورت مجزا استناد کنیم، به معنای این است که همه قوانین را کنار بگذاریم؛ یعنی دستورات و قوانین قانون اساسی، سند چشم‌انداز، برنامه پنج‌ساله، برنامه سالانه، بخش‌نامه و مصوبات، همه نادیده گرفته شود و اگر کسی احساس کرد که در جایی کاری لازم است، خودش آن کار را انجام دهد. یعنی تمام قوانین و مقررات جای خودشان را به سلایق شخصی افراد بسپارند و این کشور همه قانون و مقررات را از دست بدهد و سلیقه افراد جایگزین قوانین باشد.


منتجب‌نیا گفت: این برداشت از این جمله برداشت نامناسبی است، نه‌تنها امام و رهبری این برداشت را قبول ندارند، بلکه با روح جمهوری اسلامی نیز تناسب ندارد. این برداشت به‌معنای هرج‌ومرج است. اگر قرار بود این کار را انجام دهند، قانون اساسی نمی‌نوشتند و در ٣٨ سال این‌همه قوانین و مقررات تصویب نمی‌کردند؛ بنابراین این جمله نمی‌تواند این تفسیر را داشته باشد که به‌معنای قانون‌شکنی و نادیده‌گرفتن قوانین باشد.


این چهره سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: حضرت امام هم بارها فرمودند و سند کتبی داریم که ایشان فرموده‌اند من و دیگران باید در چارچوب قانون عمل کنیم. دیگر اینکه اگر ما آن تفسیر را برای این جمله به کار ببریم به‌معنای این است که قلم سرخ روی تمام قوانین و مقررات بکشیم و طرفدار هرج‌و‌مرج در کشور باشیم که نه‌تنها رهبری، بلکه هیچ دلسوز نظام این را قبول ندارد.


او گفت: قطعا برای کار فرهنگی نمی‌توان تفسیر نظامی کرد. ما نمی‌توانیم با معیار نظامی و امنیتی، مسائل فرهنگی و اجتماعی را ارزیابی کنیم. هر چیزی معیار خودش را دارد؛ آهن را با باسکول و طلا را با ترازوی خیلی دقیق می‌سنجند؛ بنابراین باید ببینیم معنا و مقصود چیست. آنچه مسلم است اینکه این جمله نمی‌تواند به معنای نقض قوانین باشد. رهبری به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد ذره‌ای قانون‌شکنی کند و ذره‌ای برخلاف قوانین و مقررات عمل کند.


منتجب‌نیا تأکید کرد: هیچ‌کس حتی نمی‌تواند از یک چراغ قرمز عبور کند، چه برسد به قانون اساسی و سایر قوانین؛ بنابراین رهبری اولی هستند بیان کنند چرا برای مسائل فرهنگی تعبیر نظامی شده و مقصود از این تعبیر چیست تا وسیله سوء‌استفاده برخی افراد بدخواه و قانون‌شکن قرار نگیرد.


او در پاسخ به اینکه «منظور ایشان چه حوزه‌هایی بوده است؟»، گفت: مسائل فرهنگی بوده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم به ظاهر این کلام توجه کنیم و به‌عنوان مستند قرار دهیم، مگر اینکه اعلام شود از این تاریخ، قانون اساسی، سند چشم‌انداز، قوانین پنج‌ساله و یک‌ساله لغو است و هرکس می‌تواند طبق نظر خودش عمل کند.


قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پایان تأکید کرد: ما باید یا این جمله را تفسیر ظاهری نکنیم و بگوییم مقصود این بوده، مقصود قانون‌شکنی نیست و هدف دیگری بوده است. اگر بخواهیم به ظاهر این جمله تکیه کنیم، باید قلم سرخ روی همه قوانین و مقررات بکشیم و نظام را نادیده بگیریم. هیچ‌کسی راضی نیست چنین کاری انجام شود؛. بنابراین خود رهبری در سخنرانی‌هایی که دارند روی این امر تفسیر کنند و توضیح دهند که جوان ناپخته‌ای این را وسیله قرار ندهد که رهبری فرمودند، پس من تصمیم گرفتم چنین کاری را انجام دهم. نباید کارهای کشور تفسیر به رأی و تفسیر به سلایق شود.


علی مطهری: آتش به اختیار دوطرفه است


نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه عبارت «آتش به اختیار» شامل همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود، گفت: آتش به اختیار دوطرفه است.
علی مطهری در گفت‌وگویی  درباره عبارت «آتش به اختیار» در فرمایشات اخیر رهبر انقلاب گفت: فکر می‌کنم مقصود مقام رهبری از تعبیر «آتش به اختیار» این است که اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکردند، دانشجویان و سایر اقشار موظف‌اند که خود اقدام کنند؛ این امر شامل همه حوزه‌ها می‌شود، اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی.


نماینده مردم تهران افزود: مثلا اگر در دانشگاهی مسئله نظارت بر پوشش اسلامی نادیده گرفته و منجر به ولنگاری شد، دانشجویان موظف‌اند خود وارد عمل شوند. یا اگر آزادی بیان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهارنظر داده نشد. در اینجا دانشجویان و سایر اقشار مردم آتش به اختیار هستند چون مسئولان به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.


نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: فکر می‌کنم مقام رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی و احترام به آزادی‌ها این تعبیر را به کار برده‌اند که آثار آن، هم متوجه دولت و هم متوجه همه نهادهای حکومتی است. به عبارت دیگر مخاطب این دستور در دانشگاه‌ها، هم بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاهیان هستند که صرفا از نظام دفاع می‌کنند و هم انجمن‌های اسلامی که انتقادهایی به نظام دارند. در واقع دو طرف آتش به اختیارند

.
 انبارلویی: آتش به اختیار به‌معنای بی‌هدف به هرسو شلیک‌کردن نیست


همچنین محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان اینکه خطوط کلی و راهبردی این آتش به اختیار در احکام نورانی امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر رساله امام و رساله مقام معظم رهبری آمده است، گفت: افسران جنگ نرم که عمدتا از دانشجویان و طلاب حوزه علمیه هستند، نباید دچار حواس‌پرتی شوند؛ آنها باید از دوران پرت‌اندیشی عبور کنند.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: آتش به اختیار یعنی قرارگرفتن در جایگاه دغدغه‌مندی برای نجات فرهنگی جامعه، نقد مشفقانه و مطالبه‌گری حقیقی؛ معنای آتش به اختیار این نیست که بی‌هدف به هر سو شلیک کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر