کد خبر: 23583
A

کاهش نیروهای صلح‌بان در دارفور غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد

دیده‌بان حقوق بشر نگرانی خود را بابت این مساله ابراز داشت که برنامه کاهش نیروهای صلح بان در دارفور، غیرنظامیان را بدون محافظت و پشتیبانی قرار می‌دهد.

کاهش نیروهای صلح‌بان در دارفور غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل قصد دارند تا نیروهای صلح‌بان را که در دارفور هستند کاهش دهند و این شامل خروج ۴۴ درصد از نیروهای نظامی و ۳۰ درصد از نیروهای پلیس، بستن ۱۱ محل نظارتی در فاز نخست و خروج تیم‌های دیگر نظامی از هفت محل نظارتی دیگر در فاز دوم است.

مقام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی توافق کردند که بهتر شدن اوضاع امنیتی در دارفور عامل اصلی خروج نیروهای صلح‌بان از این منطقه است.

اما دانیل باکله، مدیر ارشد بخش آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ این برنامه بازتاب نادرست از اوضاع در دارفور است. دلیلی برای باور این مساله وجود ندارد که حملات دولت علیه غیرنظامیان و سایر سواستفاده‌ها از زمان استقرار نیروهای امنیتی دولتی در منطقه پایان یافته است. این نیروها را به خاطر اقدامات جنایتکارانه هرگز مورد محاکمه قرار نمی‌دهند و نمی‌توان تنها به آنها برای حفاظت از غیرنظامیان متکی بود.

به گفته سازمان ملل، بیش از ۷ / ۲ میلیون تن در جریان این درگیری ها در دارفور بی خانمان شدند اما دولت می‌گوید ۸ / ۱ میلیون بی خانمان وجود دارد.

تیم بررسی سازمان ملل و اتحادیه اروپا که تصمیم گرفته تا کارایی تیم صلح‌بان‌ها در دارفور را به ایجاد صلح در این منطقه تغییر دهد،‌ اعلام کرده که برخی از نیروهایش در منطقه "جبل مارا" برای حفاظت از جان شبه نظامیان باقی می‌مانند. این تصمیم در پی حضور نیروهای شبه نظامیان در مناطق کوهستانی صورت گرفته است.

دیده‌بان حقوق بشر بر ضرورت تمرکز بر روند حقوق بشر در این منطقه تاکید کرده و آورده که شورای امنیت سازمان ملل باید این مساله را در اولویت قرار دهد._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر