کد خبر: 23610
A

دو ماه پرکارروحانی

مهم‌ترین برنامه و دغدغه‌ای که حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب ایران در مدت زمان باقیمانده تا پایان کار دولت یازدهم، آغاز مراسم تحلیف و تنفیذ و شروع به‌کار دولت جدید، باید در دستور کار قرار دهد، انتخاب همکاران خود برای ٤ سال آینده و برای دولتی است که باید تا سال ١٤٠٠ امور اجرایی کشور را عهده‌دار شده و پاسخگوی مطالبات مردم و رای‌دهندگان باشد.

دو ماه پرکارروحانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه اعتماد درستون نگاه روز به قلم محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی،‌آورده است: از همین‌رو دو ماه آینده را، زمانی سخت و پرکار برای رییس‌جمهور منتخب و گروه مشاورین او پیش‌بینی می‌کنم. به نظر می‌رسد نکاتی که قطعا در دستور کار ایشان قرار خواهد گرفت، داشتن یک گروه منسجم، همفکر و همراه با سیاست‌های دولت او است تا عملا در قالب یک دولت متحد بتوانند در این ٤ سال با هم‌افزایی و پشتیبانی‌هایی که نسبت به یکدیگر دارند، وضعیت خوبی را برای آینده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ایران رقم بزنند.
اما، حال که در روزها و هفته‌هایی به‌سر می‌بریم که مسائلی در خصوص چینش کابینه جدید و حتی تغییرات ٥٠ درصدی آن عنوان می‌شود، لازم می‌دانم که به اولویت‌های چندگانه‌ای که بهتر است حسن روحانی در انتخاب همراهان خود به آن توجه کند، اشاره کنم.

نخستین اولویتی که باید ملاک انتخاب اعضای کابینه قرار بگیرد، وعده‌ها و قول‌هایی است که حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی آنها را مطرح کرد و برای تحقق آنها نیازمند نیروهایی متخصص و با تجربه است. یقینا امید به تحقق این وعده‌ها، عامل و مبنای مهمی در اعتماد دوباره ملت ایران به حسن روحانی و ثبت آرای ٢٤ میلیونی به نام او بود، پس به این ترتیب انتظار معقول و منطقی از رییس‌جمهور منتخب این است که در صدر برنامه‌های خود نیروهایی متعهد را به‌کار بگیرد که به برنامه‌های تبلیغاتی عرضه شده از سوی حسن روحانی در روزهای انتخابات باور داشته و تمام توان خود را برای موفقیت او به‌کار ببندند.

دومین اولویتی که به نظر نگارنده در انتخاب وزیران و معاونان باید به عنوان یکی از مهم‌ترین مبانی انتخاب همراهان دولت مورد نظر قرار بگیرد، شفافیت سابقه این افراد در مسوولیت‌هایی که تاکنون به آنها سپرده شده و دفاع از حقوق مردم و عمل در چارچوب قانون است. این ملاک‌ها در کنار پایبندی افراد به حرکت در جهت منافع ملی از جمله مواردی است که حسن روحانی در چینش کابینه باید آنها را لحاظ کند. در این انتخاب، پاکدستی و داشتن کارنامه‌ای شفاف در حوزه عملکردی منتخبان روحانی، سبب خواهد شد که اعتماد جامعه به عزم جزم روحانی برای تحقق آنچه که با مردم عهد بسته است، همچنان باقی بماند.
اولویت دیگری که به نظر می‌رسد با توجه به دولت فعلی باید مورد توجه ویژه حسن روحانی قرار بگیرد، جوان‌تر شدن کابینه است.

موضوعی که شخص رییس‌جمهور منتخب نیز در نخستین کنفرانس خبری پس از انتخابات آن را مورد تاکید قرار داده‌، یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما نیز است. متوسط سنی اعضای کابینه یازدهم در زمانی‌که شروع به کار کرد، ٥٧ سال بود که اکنون در پایان دولت به نزدیک ٦٠ سال رسیده است. این موضوع از جمله مشکلاتی بوده که با روی کار آمدن دولت دوازدهم و با استقرار مجلسی همسو با دولت می‌توانیم انتظار حل آن را داشته باشیم.

کابینه‌ای با میانگین سنی ١٠ سال جوان‌تر، یعنی انتخاب افرادی جوان که معدل سنی کابینه را به ٥١ سال برساند، حداقل انتظاری است که از حسن روحانی می‌رود تا شاهد کابینه‌ای پرنشاط و توانمند باشیم. با لحاظ قرار دادن اولویت‌هایی از این دست، حسن روحانی می‌تواند یارانی را در کابینه دوازدهم در کنار خود داشته باشد که از نشاط و توانمندی فکری و جسمی کافی برای پیشبرد امور برخوردار باشند. این افراد در کنار تجربه‌ای که از سال‌های متمادی حضور خود در مدیریت‌های مختلف داشته‌اند، عملا می‌توانند در مسوولیتی که گمارده می‌شوند، وقت کافی را مبذول داشته و آن را در خدمت ملت ایران و تحقق مطالبات‌شان به‌کار ببندند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر