کد خبر: 23723
A

کنایه آیت‌الله مکارم شیرازی به رییس جمهور؛ امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود/ دموکراسی از روی ناچاری است

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سخنان مطرح شده درباره نظر امیر المومنین (ع) درباره انتخاب حاکم توسط مردم گفت: این جمله که امام علی(ع) پایه‌گذار دموکراسی بوده اشتباه است؛ زیرا ولایت و امامت از سوی خداوند تعیین می‌شود.

کنایه آیت‌الله مکارم شیرازی به رییس جمهور؛  امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود/ دموکراسی از روی ناچاری است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  آیت‌الله مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: اخیرا در سخنان یکی از دولتمردان بیان شده بود امام علی(ع) ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی (ع) است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک ذره از نهج‌البلاغه را دیده‌اید و خطبه‌های دیگر و آیات قرآن را ندیده‌اید؛ اولا  شما باید آیات قرآن را ببینید که بیان می‌کند ولّیِ شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند این ولّی را تعیین کرده است، آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است.
 
وی بیان کرد: امام علی(ع) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان می‌پردازد، علاوه‌بر آن، از مسلّمات مذهب شیعه است که امام (ع) و ولّی، از سوی خداوند تعیین می‌شود نه آرای مردم.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: عده‌ای از بزرگان عرب خدمت پیامبر (ص) رسیده و بیان کردند "ما حاضریم شما را تا جایی تقویت کنیم که حکومت تو قوی شود؛ اما یک شرط داریم و این که پس از تو حکومت به ما داده شود"؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند، تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت می‌دهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را از سوی خدا به عنوان جانشین قرار دادند.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
 
وی گفت: آیا آمریکا را مد نظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب می‌دهد و آرای آنها را می‌خرد؟ ما نیز از روی ناچاری بیان می‌کنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، ولی قرار نیست که امام (ع) نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب می‌شود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج‌البلاغه را ملاک قرار داده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند. امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند.

خبرگزاری حوزه

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر