کد خبر: 23791
A

پیروزی حزب مکرون در انتخابات پارلمانی

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، بر اساس شمارش ۹۷ درصد آرا حزب تازه تاسیس «جمهوری ‌به ‌پیش» به رهبری رئیس‌جمهوری فرانسه در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور ۴۳ درصد رای به دست آورد که شامل ۳۰۸ کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی پارلمان می‌شود.

پیروزی حزب مکرون در انتخابات پارلمانی

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از  نوشته روزنامه ایندیپندنت، ۶۷ هزار مرکز رای از ساعت هشت صبح روز یکشنبه درهای خود را به روی بیش از ۴۷ میلیون واجد شرایط رای در فرانسه گشودند. نخستین شمارش آرای انتخاباتی هم حاکی از پیروزی حزب امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بود.


در این انتخابات حزب "جمهوری ‌به ‌پیش" به رهبری امانوئل مکرون پیروز و موفق شد ۴۳ درصد از آرای مردمی که ۳۰۸ کرسی می‌شود، از مجموع ۵۷۷ کرسی پارلمان به خود اختصاص دهد. به این ترتیب حزب "جمهوری ‌به ‌پیش" به اکثریت دست یافته است. پیشتر انتظار می‌رفت ائتلاف مذکور تا حدود ۴۷۰ کرسی کسب کند. با این حال، نتیجه نهایی هم باعث تحکیم موقعیت رئیس جمهوری جوان فرانسه خواهد شد تا با اطمینان خاطر طرح‌هایش را در پارلمان تصویب کند.


امانوئل مکرون که در انتخابات ریاست جمهوری پیروزی چشمگیری را جشن گرفته بود، اکنون به دومین موفقیت بزرگش دست یافته است؛ آن‌ هم با حزبی میانه‌رو و تازه‌ تأسیس که برای نخستین بار در انتخابات پارلمانی فرانسه شرکت داشته است.


این موفقیت درخور توجه راه را به این ترتیب برای امانوئل ماکرون هموار خواهد کرد تا برنامه‌های اصلاحی خود را هرچه سریع‌تر پیش ببرد. هیچ یک از روسای جمهور فرانسه در شش دهه‌ی گذشته تا به این اندازه از پشتیبانی حزب خود در پارلمان این کشور برخوردار نبوده‌اند.


دومین دور انتخابات پارلمانی فرانسه رکورد نازل‌ترین مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه را شکست. به گزارش وزارت کشور فرانسه در این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، تا عصر این روز تنها ۳۵ درصد واجدان شرایط آرای خود را به صندوق‌های رای ریختند و ۶۵ درصد به پای صندوق‌های رای نیامدند.


شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه به نسبت دور اول که روز یکشنبه برگزار شد، حدود پنج درصد کمتر بود. این تعداد به نسبت دور دوم انتخابات پارلمانی در پنج سال پیش نیز کاهشی ۱۱ درصدی را نشان می دهد.


طبق گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ "مارین لوپن" رهبر جناح راستگرای "جبهه ملی فرانسه" به پارلمان راه یافته است. حزب لوپن هشت کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی را به دست آورده اما پیشتر گمان می‌رفت که با کسب کرسی‌های بیشتر بتواند اپوزیسیون اصلی علیه حزب مکرون شود. حزب مکرون به همراه متحدش "جنبش دموکراتیک" اکثریت ۳۵۱ کرسی را کسب کردند. براساس شمارش آرای انتخاباتی،‌ حزب سوسیالیست‌ها که پیش از مکرون قدرت را در دست داشتند، ۲۹ کرسی به دست آوردند.


انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و کسانی که در دور اول کمتر از ۱۲.۵ درصد کل رای واجدان شرایط را آورده بودند حذف شدند و بقیه به دور دوم آمدند. در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان می‌شوند. نتایج این انتخابات حاکی از ضربه بزرگی بر پیکره احزاب سنتی راست و چپ این کشور است که همواره بازیگران اصلی در صحنه سیاست فرانسه بوده‌اند.


حزب مکرون تقریبا یک سال پیش تاسیس شد و بسیاری از نامزدهای این حزب، چهره‌های تازه‌وارد یا کم تجربه در عرصه سیاست فرانسه هستند و از طبقات مختلف جامعه، دانشجویان، بازنشستگان و حتی یک گاوباز تشکیل شده است. در دور اول انتحابات پارلمانی فرانسه که یکشنبه گذشته (۱۱ ژوئن) انجام شد، حزب ماکرون و حزب متحد آن بیش از ۳۲ درصد آرا را به دست آورد که فاصله زیادی با دیگر احزاب داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر