کد خبر: 23894
A
علی تاجر نیا در گفتگو با دیده بان ایران:

برخی از اعضای کابینه دولت انگیزه کافی برای پیگیری مطالبات را ندارند

نماینده مجلس ششم: به غیر از وزارتخانه های بهداشت، جهاد کشاورزی، ارتباطات، امور خارجه و نفت تقریبا لزوم تغییر در سایر وزارت خانه ها احساس می شود.

برخی از اعضای کابینه دولت انگیزه کافی برای پیگیری مطالبات را ندارند

دیده بان ایران_محمود اکبری کیا: «ما در 4 سال دولت یازدهم سخت گیری نکردیم. بعضی ها گیوه ها رو ورکشیدن و آستین ها را بالا زدند و به میدان آمدند اما بعضی ها هم پاشنشون خوابیده بود و ورنکشیده بودند و لخ لخ آمدند یک مقدار کار کردند و زحمت کشیدند.»

این جملات گزیده ای است از سخنان حسن روحانی، منتخب دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری  که در فاصله چند روز پس از برگزاری انتخابات در جمع مسؤلان ستاد انتخاباتی خود ایراد کرد.

این نخستین بار بود که حسن روحانی با صراحت بیشتری نسبت به برخی از اعضاء کابینه خود انتقاد کرد. موضوعی که برخی رسانه ها و فعالان سیاسی همراه دولت در 4 سال گذشته همواره بر آن تاکید داشته و بار ها از رئیس جمهور خواسته بودند تا این افراد را از کابینه خود خارج نماید.

کابینه یازدهم به گواه آمار علاوه بر وجود برخی از وزراء نا هماهنگِ با دولت یکی از پیر ترین کابینه های پس از انقلاب بود.

هر چند حسن روحانی بارها در پاسخ به انتقاد ها در باره سن بالای کابینه خود به این نکته اذعان داشت که پس از خرابی های 8 ساله محمود احمدی نژاد به کابینه ای با تجربه نیاز دارد اما با این حال برخی بر این باورند که در دولت دوازدهم دیگر نیازی به به این افراد نیست.

**چهره های سیاسی چه نظری در خصوص کابینه دارند؟

در این بین برخی از سیاسیون نظرات مختلفی در خصوص کابینه دوازدهم دارند اما همانند روحانی بر تغییر برخی از وزراء کابینه تاکید می کنند.

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از همراه نبودن برخی وزرا با دولت انتقاد دارد و می گوید «در دولت یازدهم شاهد آن بودیم که برخی از ورزا و همچنین برخی از مدیران در سطوح عالی و میانی با منویات و برنامه‌های رئیس جمهور و حامیان دولت همراه نبودند و این در حالی است که کسانی باید وزیر و مدیر شوند که متناسب با وعده‌ها و برنامه‌های رئیس جمهور باشند.»

صادق زیباکلام نیز در همین رابطه اذعان دارد: «در حال حاضر برای چینش کابینه دولت دوازدهم قید و بندها، تا حدی برداشته و فضا برای روحانی باز‌تر شده است. پیروزی قاطعی که او در انتخابات ٢٩ اردیبهشت به دست آورد، کمک می‌کند که او اعضای دولت خود را بهتر انتخاب کند.»

همچنین مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات هم با اشاره به همین نکته می گوید: «وزارتخانه هایی که باید در راستای برنامه های رییس جمهور تغییر کند، وزارت کشور، علوم و وزارتخانه های اقتصادی است، در وزارتخانه های اقتصادی باید ترکیب منسجم تری ایجاد شود تا کارها بهتر پیش برود. در دیگر وزارتخانه ها هم متناسب با شرایط جدید جامعه می توان تغییراتی داد تا کابینه ای در تراز روحانی و مطالبات جامعه تشکیل شود که نیروهای کارامد و توانا و به ویژه شجاع روی کار بیایند.»

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات هم در ارتباط با گمانه‌زنی‌هایی که این روزها حول محور چینش کابینه مطرح می‌شود، معتقد است «اصلاح‌طلبان اگر قصد سهم‌خواهی از دولت داشتند، حمایت خود را از او مشروط می‌کردند. اما از ابتدا حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی بدون تعیین شرایط متصور در ائتلاف‌‌ها بوده و هیچ‌گاه وارد این مقوله نشده‌اند. حمایت جریان اصلاحات از روحانی با قبول هویت سیاسی روحانی و با توجه به عملکرد وی در چهارسال گذشته بوده است.»

شهربانو امانی  نماینده اسبق مجلس و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز  در همین رابطه اظهار داشت:

«رئیس‌جمهور در سفرهای انتخاباتی خود به درستی متوجه شد که بخش مهمی از دولتی‌ها و آنهایی که به لفظ آقای روحانی گیوه‌های خود را بالا نکشیدند باید از دولت مرخص شوند. این افراد بالاخص در استان‌ها و در مدیریت‌های میانی به بالا، همراه دولت نبودند. ما نمی‌گوییم هرکسی با دولت نیست باید کنار گذاشته شود اما شخصی که قبول می‌کند در دولت خدمت کند، باید با تفکری همسان با رئیس‌جمهور مستقر کارها را پیش ببرد نه اینکه به صلاحدید خود و سلیقه‌ای عمل کند. از این رو بیش از 50‌درصد کابینه باید تغییر کند. اگر در سال 92 مشکل دولت این بود که برای یک وزیر 4 بار به مجلس رفت در این مقطع می‌دانیم که مجلس دهم با همگرایی و همراهی بیشتر ضمن اینکه در کنار دولت است از جایگاه مجلس دولت را همراهی خواهد کرد. بخش مهمی از نمایندگان در زمان کاندیداتوری اعلام کردند که از حامیان دولت هستند. از این رو با هماهنگی میان دولت و مجلس، کابینه دوازدهم تغییرات زیادی خواهد داشت. بخش مهمی از دولتمردان کابینه یازدهم به تعهد خود نسبت به آقای روحانی عمل نکردند و او را در مقاطع حساس تنها گذاشتند.»

نوبخت سخنگوی دولت نیز در واکنش به اینکه گفته می شود رئیس جمهور نسبت به عملکرد برخی وزرا دلخور است و احتمالا تغییر 50 درصدی کابینه وجود دارد، تاکید کرده بود «این نوع درصدها که گمانه زنی است، آنچه که قطعی است کابینه دوازدهم کارآمدتر، با نشاط ‌تر و هماهنگ تر خواهند بود. رئیس جمهوری قطعا از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل کابینه جدید استفاده خواهد کرد و اسامی که نام برده می شود، گمانه زنی وجزو شایعات و غیرقطعی است.»

تاجرنیا: برخی وزرای قدیمی انگیزه کافی برای پیگیری مطالبات را ندارند

اما علی تاجر نیا، نماینده اسبق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در همین رابطه و در گفتگو با دیده بان ایران در خصوص کتغییر و تحولات کابینه دوازدهم می گوید: به عقیده من دو سوم کابینه باید تغییر کند و رنج سنی کابینه باید حداقل 10 سال کم شود.

وی افزود: هر چند باید مدیریت در سطوح عالی معاون وزیر و رئیس سازمان داشته باشند اما به عقیده من کسانی که سالیان سال در پست وزارت بودند انگیزه پیگیری خواسته ها و پیاده کردن اهداف دولت را ندارند و باید دو سوم افرادی که در کابینه دوزادهم قرار گیرند که برای اولین بار وزارت را تجربه می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: به عقیده بنده به غیر از چند نفر که در کابینه فعالیت جدی داشتند متأسفانه بقیه اعضاء کابینه آن گونه که باید و شاید انتظار می رفت حتی در دفاع از برنامه های رئیس جمهور هم جدی نبودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فضای مجلس این دور نسبت به دور گذشته مساعد است، رئیس جمهور باید در این دوره چهره های پاک دست، بدون نقطه ضعف، با نشاط و مجرب، معتقد به برنامه های رئیس جمهور را انتخاب کند و مطمن باشد در بین اصلاح طلبان و چهره های شناخته شده تر افراد مناسبی را پیدا می کند و باید در دور دوم مقداری از حلقه افرادی که در دور اول بودند فاصله بگیرند.

علی تاجرنیا همچنین تصریح کرد: به غیر از وزارتخانه های بهداشت، جهاد کشاورزی، ارتباطات، امور خارجه و نفت تقریبا لزوم تغییر در سایر وزارت خانه ها احساس می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر