کد خبر: 24002
A
توصیه نمایندگان فراکسیون امید به رئیس‌جمهوری؛

برخی وزرا تیشه به ریشه رو حانی زدند

پارسایی «آنچه مشخص است، این است که ما دو گفتمان سیاسی غالب در کشور داریم، یکی اصلاح‌طلبی و دیگری اصولگرایی؛ اما برخی بنا دارند به شکلی فرصت‌طلبانه با نیروهای سیاسی هر دو جناح لابی کنند که این مسئله چندان مورد پذیرش ما نیست».

برخی وزرا تیشه به ریشه رو حانی زدند

دیده بان ایران: نمایندگان فراکسیون امید مجلس دو ماه مانده به تعیین نهایی کابینه جدید حسن روحانی، لابی‌ها و رایزنی‌های‌شان را با دولت آغاز کرده‌اند. توصیه‌ آنها به حسن روحانی این است که وزرایی در کابینه نگذارد که بعدتر نه تنها همسوی دولت نباشند که به جریان منتقد و مخالف دولت بپیوندند. برخی اسم نمی‌آورند و برخی دیگر گریزی به اسامی می‌زنند. با این حال مخاطب آنها مشخص است. پرونده وزرای منتخب کابینه یازدهم پیش‌روی افکار عمومی است و به‌ویژه چند روز مانده به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس، نمایندگان فراکسیون امید صریح‌تر از همیشه از کارشکنی برخی وزرای به اصطلاح معتدل دولت امید خبر دادند. آنچه بعدتر به بیانی صریح‌تر از جانب حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، مطرح شد و نام محمود واعظی، وزیر ارتباطات، بر سر زبان‌ها افتاد. حالا غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس به «شرق» می‌گوید: «در کابینه یازدهم ما عملا دیدیم که برخی از وزرا به قول معروف تیشه به ریشه آقای رئیس‌جمهور می‌زنند. با وجود آنکه ادعا می‌کنند فعال سیاسی‌اند؛ اما درک و دریافت از فعال سیاسی‌بودن نیز نزد افراد متفاوت است.آقای روحانی باید هوشیار باشند که این‌طور افراد نفوذی هستند و رویکرد کلی اعضای کابینه باید به سمتی برود که در نهایت توجه وزرای مورد نظر به مسئله معیشت مردم باشد و از ورود وزرای نفوذی به کابینه جلوگیری شود».

در همین حال بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، نیز به «شرق» گفته «به کابینه‌ای نیازمندیم که در آن کمتر از افراد مذبذب، چندنبش و چندپهلو به چشم بخورد، تجربه نیز به دولت نشان داده که نه تنها از این افراد خیری به دولت نرسیده که در بزنگاه نیز حمایتی از دولت نداشته‌اند؛ بنابراین وقتی پای آمدن یک نماینده چندچهره یا یک نماینده اصولگرای توانمند در میان باشد، ترجیح بر این است که فرد توانمند وارد کابینه شود. در شرایط کنونی فراکسیون امید بر تعیین مصداق‌ها و شاخص‌های مد نظر متمرکز شده است».

پارسایی همچنین تأکید دارد «آنچه مشخص است، این است که ما دو گفتمان سیاسی غالب در کشور داریم، یکی اصلاح‌طلبی و دیگری اصولگرایی؛ اما برخی بنا دارند به شکلی فرصت‌طلبانه با نیروهای سیاسی هر دو جناح لابی کنند که این مسئله چندان مورد پذیرش ما نیست».

ضرورت دقت در بستن تیم اقتصادی دولت آینده

غلامرضا حیدری نیز در همین زمینه به شاخص کارآمدبودن وزرای کابینه دوازدهم تأکید دارد: «کارآمدی وزرا مهم است و اینکه بتوانند گرهی از مسائل معیشتی مردم را بگشایند. به‌ویژه به نوآوری باور داشته باشند تا در تعامل با دنیا دستاوردهای جدید روز جهان را در صنعت و حوزه کاری خود به کار ببرند. نکته دیگر اینکه به‌ویژه در تیم اقتصادی دولت ضرورت هماهنگی ملموس‌تر است. نکته دیگر اینکه دولتی‌ها بیشتر تمایل دارند پروژه‌های بزرگ انجام دهند؛ اما ضمن لازم‌بودن پروژه‌های بزرگ این را باید بدانند که زمینه اشتغال وسیع در کسب‌وکار کوچک هم وجود دارد».

حیدری در پاسخ به اینکه آیا مشخص شده که فراکسیون امید روی چه گزینه‌هایی از وزرا تأکید بیشتری دارد، نیز به «شرق» گفته «به‌عنوان فراکسیون هنوز وارد مصداق‌ها نشده‌ایم و مباحث کلی است. یک‌سری وزارتخانه‌ها نقش کلیدی دارند، از جمله وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن که تجمیع چند وزارتخانه است. وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی نیز که خودش تعداد زیادی هلدینگ‌ها و شرکت‌ها را زیر مجموعه دارد. به هر شکل هر وزارتخانه‌ای در نوع خودش مهم است و می‌بینیم که کارنامه برخی وزرا به شکلی است که نه‌تنها مقبولیت اجتماعی دارند که از عهده مسئولیت سازمانی نیز به نحو احسن برآمده‌اند».در‌این‌حال محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز از تشکیل کارگروه ارزیابی و تعامل درباره کابینه دوازدهم در فراکسیون امید خبر داده است.

گزارشی از نشست فراکسیون امید با عارف حول کابینه

تابش گفته «در جلسه فراکسیون امید با آقای دکتر عارف نقطه نظراتی درباره کابینه آینده دولت و انتظارات مردم مطرح و مقرر شد کارگروه ارزیابی و تعامل درباره کابینه دوازدهم تشکیل شود تا ضمن ارزیابی نقاط ضعف و قوت وزرای فعلی، مؤلفه‌های وزرای پیشنهادی کابینه آینده نیز تعیین شود. ما خود را هم‌پیمان آقای رئیس‌جمهور در تحقق شعارها و وعده‌ها می‌دانیم. به همین خاطر موظفیم عملکرد وزرای فعلی را بررسی کنیم و آن را به اطلاع آقای رئیس‌جمهور برسانیم تا اگر قرار به ادامه فعالیت برخی از آنهاست، نقاط ضعف برطرف شود».به گفته او «بخش دیگر فعالیت این کارگروه هم تعیین و احصای مؤلفه‌های مد نظر برای وزرای کابینه دوازدهم است که در این راستا از نظرات همه اعضای فراکسیون بهره‌گیری خواهد شد و آن را نیز به اطلاع رئیس‌جمهور می‌رسانیم. ما در‌حال‌حاضر وارد مصداق نمی‌شویم و صرفا مؤلفه تعیین می‌کنیم و در صورت ضرورت با تصمیم شورای مرکزی و مجمع عمومی درباره مصداق‌ها هم ورود خواهیم کرد؛ اما فعلا کار تخصصی اولیه در کارگروه انجام می‌شود و نظر همه اعضا گرفته می‌شود و نهایتا فراکسیون این گزارش را جمع‌بندی خواهد کرد».

تغییر نیمی از کابینه اظهر من‌الشمس است

بهرام پارسایی پیش‌تر خبر داده بود که ٥٠ درصد از کابینه کنونی حسن روحانی تغییر خواهد کرد. حالا به «شرق» می‌گوید: «تغییر نیمی از کابینه حسن روحانی که اظهر من‌الشمس است. تغییرات قطعی است. خود‌ آقای روحانی هم بارها گفته‌اند که تغییرات قطعی خواهد بود. با توجه به انتخابات و مشارکت حداکثری مردم و همراهان دولت و مردم طبیعی است که تغییراتی در کابینه به وجود بیاید. دولت به این واقف است که موفقیتش در گرو کابینه‌ای همراه و همدل است به‌ویژه در جهت تحقق وعده‌هایی که به مردم داده است».او نیز مانند تابش به تعیین شاخص‌های وزرا اشاره کرده «خبر جدید اینکه الان شاخص‌هایی تعریف شده که فراکسیون نظر کارآمدی و ضعف و توانمندی را اعلام کند. افرادی که همراه دولت نیستند یکی از ضعف‌های آن است که در بروز برخی عدم موقفیت‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند. نظر شخصی من و تعدادی از دوستان فراکسیون این است که دولت باید کابینه همسو و همراهی برای موفقیتش طراحی کند، اگرنه وزرایی که جریان سیاسی مشخصی ندارند، قطعا به سلامت و شفافیت و کارآمدی کابینه آینده ضربه خواهند زد».

گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه آینده حسن روحانی متنوع است؛ اما به هر شکل تحلیل‌ها نشان از آن دارد که ماندن وزیر نفت و امور خارجه در کابینه بعدی قطعی خواهد بود.

تمرکز خبر ویژه کیهان بر صراحت مرعشی

روزنامه کیهان نیز روز گدشته در اخبار ویژه خود به سهم‌خواهی و فشارهای اصلاح‌طلبان اشاره کرد. نوک پیکان کیهان سخنان اخیر مرعشی علیه واعظی را نشانه رفته است. جایی که مرعشی در نقد واعظی گفته «بخشی از دولت در سال قبل که مجلس شکل گرفت، به‌جای اینکه فراکسیون امید را تقویت کنند جریان مقابل را تقویت کردند. مشخصا من این مسئولیت را متوجه آقای واعظی می‌دانم. آقای واعظی علاقه‌مند است جریان سوم در مجلس راه بیندازد و این جریان سوم، عملا جریانی نمی‌شود جز اینکه در ائتلاف با اصولگرایان قرار می‌گیرد و امید را تضعیف می‌کند».نشست‌های واعظی در آستانه شکل‌گیری هیئت‌رئیسه جدید مجلس خبرساز شد. همان موقع نه‌تنها بهرام پارسایی که عبدالکریم حسین‌زاده نیز از دخالت دولتی‌ها در چیدمان هیئت‌رئیسه مجلس گله کردند و اتفاقا به نام واعظی اشاره غیرمستقیمی داشتند.کیهان در پایان‌بندی خبر ویژه‌اش درباره مواضع اصلاح‌طلبان درباره کابینه نیز چنین نتیجه گرفته است: «اصلاح‌طلبان با فشار بر روحانی درصدد گرفتن سهم بیشتر در دولت و کنارزدن برخی وزرا نظیر واعظی، رحمانی‌فضلی، پورمحمدی، چیت‌چیان و... هستند».

ناگفته پیداست که اسامی مطرح‌شده در خط پایانی خبر کیهان از جمله وزرایی هستند که چندان خوشایند اصلاح‌طلبان نبوده‌اند و در این مدت نیز نقدهای فراوانی به عملکرد سیاسی و سازمانی آنها وارد بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر