کد خبر: 24040
A
تحقیقات آسوشیتدپرس نشان داد:

افشای شبکه زندان‌های مخفی امارات در یمن با بازجویان آمریکایی

تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد، دست کم ۱۸ شبکه زندان مخفی در جنوب یمن به دست امارات و یا نیروهای یمنی ایجاد شده بود و آنها از طرف نیروهای این کشور حوزه خلیج‌فارس آموزش می‌دیدند. اکثر این زندان‌ها یا کاملا مخفی بودند و یا دولت یمن اجازه دسترسی به آنها را نداشته است.


افشای شبکه زندان‌های مخفی امارات در یمن با بازجویان آمریکایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نیروهای آمریکایی از زندانیان در زندان‌های مخفی یمن بازجویی می‌کردند و برخی از زندانیان مکررا هدف شکنجه قرار می‌گرفتند اما آمریکایی‌ها از آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

صدها تن از مردانی که در جریان دستگیری اعضای مظنون القاعده در یمن ناپدید شده بودند نهایتا از زندان‌های مخفی در جنوب یمن سر در آوردند که در آنجا مکررا هدف شکنجه قرار می‌گرفتند. از جمله این شکنجه‌ها «گریل» بود که در آن قربانیان را به یک میله می‌بستند و آنها را دور آتش می‌چرخاندند.

مقام‌های دفاعی ارشد آمریکا چهارشنبه اذعان کردند، نیروهای آمریکایی در بازجویی زندانیان در یمن نقش داشتند اما مشارکت و یا اطلاع از نقض‌های حقوق بشری را تکذیب می‌کنند. بازجویی از زندانیانی که حقوق‌شان نقض شده در تناقض با قوانین بین‌الملل است که شکنجه را منع می‌کند.

کشور یمن طی دو سال گذشته برای پیروزی در جنگ داخلی علیه نیروهای شبه نظامی به کمک امارات متوسل شده است. این زندان‌های مخفی در درون پایگاه‌های نظامی، بنادر، یک فرودگاه، ویلاهای شخصی و حتی درون یک کلوپ شبانه ایجاد شده بود. برخی از زندانیان به یک پایگاه اماراتی در امتداد دریای سرخ در اریتره منتقل می‌شدند.

چندین تن از مقام‌های دفاعی آمریکا که خواستند نام‌شان فاش نشوند، گفتند نیروهای آمریکایی در بازجویی زندانیان در زندان‌هایی در یمن مشارکت داشتند، سوالاتی برای دیگران آماده می‌کردند و متن بازجویی‌ها را از متحدان خود در اریتره دریافت می‌کردند. آنها می‌گویند، رهبران نظامی ارشد آمریکا از این شکنجه‌ها در زندان‌های یمن مطلع بودند، آنها را بررسی کردند اما اطمینان یافتند که هیچگونه سوء رفتاری با زندانیان در زمان حضور نیروهای آمریکایی انجام نشده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به گزارش آسوشیتدپرس،‌ گفت: ما همواره به بالاترین استانداردهای شخصی و حرفه‌ای پایبند بودیم. ما هرگز روی این مسائل چشم‌پوشی نکردیم چرا که ملزم بودیم هرگونه نقض حقوق بشر را گزارش دهیم. دولت امارات نیز در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: هیچ مرکز بازداشت مخفی وجود نداشته و حین بازجویی‌ها زندانیان مورد شکنجه قرار نمی‌گرفتند. با این وجود وکلا و برخی خانواده‌ها می‌گویند حدود دو هزار مرد در زندان‌های مخفی ناپدید شده‌اند و این میزان به حدی بالاست که حدود یک هفته خانواده آنها دست به اعتراض زدند و به دنبال اطلاعاتی از پسران، پدران و برادران‌شان بودند._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر