کد خبر: 24277
A

طرح مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا؛ اختصاص هزار میلیارد تومان به برنامه موشکی

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ سه شنبه ششم تیرماه گفته است،طرح مقابله با اقدامات آمریکا هفته آینده به مجلس ارائه می شود. وی تصریح کرده است: در این طرح برای مقابله با اقدامات آمریکا هزار میلیارد تومان به صنایع موشکی ایران اختصاص داده شده است.

طرح مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا؛ اختصاص هزار میلیارد تومان به برنامه موشکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این طرح ۱۷ ماده و ۱۰ بخش دارد، اظهار داشت: در بخش هفت این طرح بر حمایت از نیروهای مسلح کشور تاکید شده است. در این بخش دولت مکلف شده است هزار میلیارد تومان برای گسترش فعالیت‌های موشکی و مقابله با تروریسم و هزار میلیارد تومان به نیروی قدس اختصاص دهد.

پیشتر رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود این طرح در واکنش به اقدامات تازه کنگره آمریکا علیه ایران تهیه شده است.

در ۲۵ خردادماه سال جاری مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» را با اکثریت قاطع تصویب کرد. در این طرح از برنامه موشکی موشک‌های بالستیک ایران به عنوان یک تهدید یاد شده است.

این طرح تحریم‌های الزام آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می کند.

علاوه بر این طرح، آمریکا همچنین طی ماه‌های اخیر در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران، تحریم‌های یکجانبه ای را علیه افراد و شرکت‌های مرتبط بابرنامه موشکی ایران اعمال کرده است.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ،هفته گذشته گفته بود:«ما به رصد برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. ما این برنامه  را خیلی دقیق و از نزدیک تحت نظر داریم».

به دنبال تصویب طرح تازه تحریم ایران در سنای آمریکا، شماری از نمایندگان مجلس، و همچنین علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب و عضو هیئت نظارت بر برجام، مصوبه سنا را در تقابل با برجام خوانده و وعده داده‌ بودند که به آن پاسخ مناسب داده خواهد شد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» نیز پیشتر گفته بود: «در جهت دفاع از منافع ملی، این طرح عرض اندام قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدام اخیر کنگره آمریکا است.»

«ایجاد شعبه ویژه در قوه قضاییه»

کاظم جلالی همچنین در توضیح دیگر بخش های این طرح گفته است: «اقدامات لازم ضد گروه های تروریستی و حامیان آنها، ایجاد شعبه ویژه‌ای در قوه قضائیه برای محاکمه با تروریست ها، تهیه فهرست جامع و به روز از گروههای تروریستی، اقدام لازم درباره رفتار نقض حقوق بشری آمریکا و مشخص شدن مجازات‌ها در این زمینه علیه آمریکا جزو بخش‌های بعدی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکاست.»

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرده است: «در بخش ۹ بر حمایت از اتباع ایرانی و تهیه فهرستی از زندانیان ایرانی که به دلایل واهی نقض تحریم‌ها در آمریکا زندانی شده اند برای ارائه به شورای عالی امنیت ملی و اقدامات لازم برای رهایی آنها تاکید شده است.»/ خبرگزاری صدا وسیما

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر