کد خبر: 24339
A
نماینده تهران:

توهین به رئیس جمهور توسط افراد خودسر انجام نشده و حرکتی برنامه ریزی شده بوده است

«تلقی من این است که این‌ گونه اتفاقات نمی‌تواند کاملا تصادفی و خودسرانه باشد، زیرا آن گونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید، قطعا یک فرد خودسر نمی‌تواند بدون تمهیدات و هماهنگی‌های قبلی با مسئولان برگزاری این مراسم در اجتماع عظیم بزرگ‌ترین مراسم عبادی در پایتخت، یعنی نماز عید فطر و از آن تریبون با سر دادن نوحه به رئیس‌جمهور که خود در این مراسم حضور دارد، توهین کند و سیاست داخلی و خارجی و برجام را که با توافق همه ارکان نظام و تصویب مجلس شورای اسلامی انجام شده آماج حملات توهین‌آمیز قرار دهد و با القای یأس و بی‌اعتمادی و یاوه‌گویی همبستگی ملی را که رمز استقلال و عزت کشور است، تهدید کند.»

توهین به رئیس جمهور توسط افراد خودسر انجام نشده و حرکتی برنامه ریزی شده  بوده است

 دیده بان ایران: عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: «موضوع توهین به رئیس‌جمهور کشور در شرایطی که مردم ایران با رأی قاطع و تاریخی خود در انتخابات اخیر ایشان را برای اداره امور کشور صالح تشخیص داده‌اند، مسلما توهین به ملت و کیان جمهوری اسلامی است. اهمیت مسئله اینجاست که این توهین‌ها از سوی افراد به‌ اصطلاح خودسر صورت گرفته و هیج فرد، گروه یا جناح خاصی مسئولیت آن را نپذیرفته و این‌گونه رفتارهای بی‌منطق که قطعا نوعی غرض‌ورزی سیاسی است، حرکات خودجوش تلقی نمی‌شود.

چند روز بیشتر از اهانت و هتاکی به رئیس‌جمهور و حمله به اتومبیل وی در راهپیمایی روز قدس نگذشته، نتیجه آن بود که در رسانه‌های خارج هدف و پیام اصلی این راهپیمایی که حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بود، تحت‌الشعاع خبر حمله و توهین به آقای روحانی قرار گرفت و در داخل با ابراز انزجار و اعتراض شدید و گسترده مردم مواجه شد و از آنجا که این افراد حتی قدرت تشخیص و تحلیل رفتارهای خود را ندارند، مجددا این توهین و هتاکی به رئیس‌جمهور در مراسم نماز عید فطر در مصلای تهران و این‌ بار از سوی شخصی معلوم‌الحال و در قالب مداحی، تکرار و موجب ناخشنودی و اعتراضات گسترده مردم شد.

تلقی من این است که این‌ گونه اتفاقات نمی‌تواند کاملا تصادفی و خودسرانه باشد، زیرا آن گونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید، قطعا یک فرد خودسر نمی‌تواند بدون تمهیدات و هماهنگی‌های قبلی با مسئولان برگزاری این مراسم در اجتماع عظیم بزرگ‌ترین مراسم عبادی در پایتخت، یعنی نماز عید فطر و از آن تریبون با سر دادن نوحه به رئیس‌جمهور که خود در این مراسم حضور دارد، توهین کند و سیاست داخلی و خارجی و برجام را که با توافق همه ارکان نظام و تصویب مجلس شورای اسلامی انجام شده آماج حملات توهین‌آمیز قرار دهد و با القای یأس و بی‌اعتمادی و یاوه‌گویی همبستگی ملی را که رمز استقلال و عزت کشور است، تهدید کند.

مسئله مهم دیگر این است که موج این‌گونه حملات و توهین‌ها بعد از تعیین نتایج انتخابات اخیر وارد فاز جدیدی شده و حکایت از ناکامی بعضی جناح‌های سیاسی در انتخابات و عقده‌گشایی آنهاست. به‌ هر حال و با هر مقدمه و انگیزه‌ای اتفاقات اخیر حتی از سوی افراد بی‌ نام‌ و نشان و بی‌مسئولیت از نظر پاسداری جمهوریت نظام و حفظ ارزش‌های انقلاب بسیار مهم و مرتبط با امنیت کلی و سیاسی کشور است و قطعا ارگان‌های مسئول کشور موظفند با پیگیری دقیق و واکاوی و تشخیص علت و انگیزه این وقایع و تحرکات مشکوک، مسببان آن را تحت پیگرد قانونی و قضائی قرار دهند. نکته دیگر این که مداحی و نوحه‌خوانی که مراد اصلی از آن قرائت اوراد و ادعیه و مراثی در رثا یا ذکر مصائب و مناقب اهل‌ بیت علیه‌السلام است، به‌ طور غیر اصولی در سال‌های اخیر با اهداف و انگیزه‌های سیاسی درهم‌آمیخته و افراد بی‌مسئولیت و غالبا ناآگاه در مراسم مذهبی و عزاداری به تبلیغ و تبیین گرایش‌های سیاسی و جناحی خود یا گروه‌های مورد نظر و همسو و مطالبی غیر مرتبط با موضوع مداحی می‌پردازند. ورود نظرات شخصی، سلیقه‌ای و انحرافی و تحریفات تاریخی و خرافات در مداحی و نوحه‌خوانی سال‌هاست که از دغدغه‌های اصلی علما و مراجع عظام است. شهید مطهری هم در مورد خطر ورود این‌ گونه مطالب غیر واقع و تحریفات و اغراق در مورد وقایع و اتفاقات تاریخی - مذهبی خصوصا عاشورا و شخصیت‌ها و اصحاب اباعبدالله که موجب بی‌اعتباری ارزش‌ها و شخصیت‌های دینی می‌شود و نهایتا به اعتقادات مذهبی مردم آسیب می‌زند، به تفصیل سخن گفته و تذکر داده‌اند. سنت مداحی در تشیع روشی برای ذکر مصائب ائمه و مناقب آنها و حفظ دین بوده، ولی در حال‌ حاضر محافل مداحی و مراسم مذهبی به‌ شدت تحت‌ تأثیر و دستخوش گرایش و انگیزه‌های مختلف جناحی و سیاسی است. یقینا ورود حاشیه‌های سیاسی و مواضع جانبدارانه گروهی و مناقشات سیاسی به این حوزه دینی در رویکرد جوانان و علاقه آنان به شرح حال و زندگی ائمه تأثیر منفی خواهد داشت. با وجود ابزارهای رسانه‌ای در فضای مجازی و سهولت دسترسی به آنها، شایسته است فضاها و مراسم مذهبی و سنت عزاداری تشیع را از آسیب حواشی و مناقشات جناحی حفظ کنیم و به منافع و مصالح شخصی آلوده نکنیم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر