کد خبر: 24365
A

پیام العبادی به آیت الله سیستانی/ فتوای جهاد کفایی عراق را نجات داد

نخست وزیر عراق روز جمعه در پیامی، تاکید کرد که فتوای جهاد کفائی آیت الله سیستانی عراق را نجات داد و راه پیروزی ها بر داعش را هموار ساخت.

پیام العبادی به آیت الله سیستانی/  فتوای جهاد کفایی عراق را نجات داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ حیدر العبادی بعد از ظهر جمعه، در پیامی ضمن تجلیل از حمایت های آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی عراق از نیروهای عراقی در جنگ علیه تروریسم، گفت: ما از مقام مرجعیت بخاطر پشتیبانی ها و حمایت های مستمر 3 ساله گذشته از نیروهای مسلح عراق که پیروزی های بزرگ را بر علیه تروریسم خلق کرد، تشکر می کنیم.
العبادی همچنین دعوت مرجعیت عراق را از همه آحاد ملت برای زندگی مسالمت آمیز و دوری از درگیری های فرقه ای مورد تجلیل قرار داد و تصمیم های تاریخی ایشان و در راس آن فتوای جهاد کفایی را الگویی در دفاع از ملت و کشور عراق دانست و گفت این فتوا عراق را نجات داد و راه پیروزی ها را بر تروریست ها هموار کرد. 
وی همچنین با تجلیل از فداکاری های نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش ، به این نکته هم اشاره کرد که آنها با اهدای خون و نثار جان خود پیروزی های بزرگ را رقم زدند و اکنون بیش از هرکس دیگری حق دارند که پرچم پیروزی را بالا ببرند. 
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه (دیروز) به دنبال آزادسازی مسجد النوری و مناره الحدباء در بخش قدیمی موصل در ساحل غربی این شهر ، طی پیامی پایان دولت خرافه را اعلام کرد.
این دو نقطه برای داعش از اهمیت ایدئولوژیک برخوردار بود که هفته گذشته در پی شکست های پی در پی آنها را منهدم کرد. مسجد النوری همان مسجدی است که ابوبکر البغدادی در آن اعلام خلافت برای دولت خودخوانده داعش کرده بود. 
درگیری ها هنوز در بخش کوچکی از موصل قدیم واقع در بخش غربی این شهر جریان دارد و مقام های نظامی عراق گفته اند که طی روزهای آینده با پاکسازی این مناطق، آزادی کامل موصل را بعد از سه سال اعلام خواهند کرد. 
موصل در دهم ژوئن 2014 با یورش برق آسای گروه تروریستی داعش سقوط کرد و به دنبال آن بخش های وسیعی از 6 استان عراق به کنترل داعش در آمد و این گروه تا دروازه های بغداد نیز پیش آمد. 
آیت الله سیستانی، به دنبال سقوط موصل فتوای معروف جهاد کفایی خود را اعلام کرد که در نتیجه آن نزدیک به یک میلیون عراقی برای پیوستن به مدافعان و نیروهای مسلح به مراکز نظامی مراجعه کردند و همان هنگام تشکیلات مهم الحشدالشعبی نیز تشکیل شد که بدنه اصلی آن را نیروهای داوطلب مردمی تشکیل دادند و طی سه سال گذشته پیروزی های بزرگی را محقق کردند. 
شیخ مهدی الکربلایی نماینده مرجعیت و امام جمعه کربلای معلا امروز جمعه در خطبه های نماز در صحن مطهر حسینی ، پیروزی های اخیر را به نیروهای مسلح عراق از همه صنوف تبریک گفت و این پیروزی ها را پیروزی هایی خالص عراقی توصیف کرد. - ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر