کد خبر: 24366
A

بروجردی: بحران آب وارد مقوله امنیتی شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی به کمبود آب در کشور طی سال‌های گذشته، گفت: بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.

بروجردی: بحران آب وارد مقوله امنیتی شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ علاءالدین بروجردی در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حاشیه شهر مشهد با قدردانی از اقدامات انجام شده در ساماندهی حاشیه شهر مشهد، اظهار داشت: اضافه بر این نکته که کار انجام شده در این نقطه بسیار عظیم بوده، نکته مهم‌تری وجود دارد که چرا در 38 سال گذشته اینقدر به این مسئله بی‌توجه بودیم و در بسیاری دیگر از نقاط کشور بی‌توجه هستیم. کشور به لحاظ منابع آبی بسیار محدود بوده و جزء کشورهای کم‌آب دنیا هستیم و بحران داریم و بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم، با این وجود در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود و آب سالم را از بین می‌برد.

وی افزود: در شرایطی که برای استفاده شرب و صنعتی که تنها 10 درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد دچار مشکل هستیم عملا به دست خود ما و بی‌توجهی‌های ما و عدم اجرای قانون منابع آبی کشور دارد از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که «کاری که در کشف رود صورت گرفت یک الگوی ملی است»، تصریح کرد: این کار بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، کار بسیار مهمی است و ما از همه مسئولان خراسان رضوی که با یک اجماع منطقی و اصولی این کار را صورت دادند بسیار خرسندیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «مقاومت از سوی اهالی در هنگام ساماندهی این مناطق یک امر طبیعی است»، خاطرنشان کرد: مردم این مناطق افرادی هستند که برای کسب درآمد و ادامه زندگی‌شان در این مناطق سکونت می‌کنند، اما این کج‌راهه است و هم به خودشان ضرر می‌زنند، هم به مردم ضرر می‌زنند و هم مشکلات فراوانی درست می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای کار مشابه در سایر نقاط کشور، عنوان کرد: در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت مشابهی در رودخانه‌ها وجود دارد و عملا سیستم تصفیه فاضلاب بسیار ضعیف است، همانطور که پسماندها تصفیه نمی‌شود و همه این‌ها به طرف جایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد سرازیر می‌شوند. توجه به زندگی افرادی که به هر حال آمدند و این ساخت و سازهای غیر اصولی را انجام دادند نیز حائز اهمیت است که مدیریت این افراد در حال انجام است و بیشتر مشکلات‌شان حل شده که قابل توجه است.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت جایگاه والای مشهد به عنوان پایتخت معنوی جمهوری اسلامی ایران امیدوارم بتوانیم ظرف پنج تا 10 سال آینده معضل حاشیه‌نشینی را در همه ابعاد مدیریت کنیم و بتوانیم مشهد عزیز و مقدس‌مان را که در سطح ملی برای همه ملت اهمیت دارد به بهترین شکل تحویل آیندگان دهیم.- ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر